20/08/2017 Een leuke aerobatickist op Lelystad Airport

No Comments

D-ETXA XtremeAir XA42

Afgelopen weekend werd bij het Aviodrome het evenement Marine Rescue Heroes gehouden. Dat leverde een aantal leuke bezoekende vliegtuigen op voor Lelystad Airport. Meer daarover is HIER te lezen. Op de zondag 20 augustus waren er echter nog een paar meer vermeldenswaardigheden. Die laten we natuurlijk niet onbenoemd.

XtremeAir XA42

De leukste “gewone” bezoeker vandaag was wel de D-ETXA. Dit is een XtremeAir XA42 gebouwd in 2013 met c/n 124. Het is een in Duitsland ontworpen aerobatictoestel. De XA42 is sinds 2011 EASA gecertificeerd en heeft een 315 pk (235 kW) sterke Lycoming 6-cilindermotor met een driebladige prop.

D-ETXA XtremeAir XA42

Momenteel zijn er een kleine 50 van gebouwd. Dit toestel kan zich meten met de Extra toestellen, de Russische Sukhoi’s of de Zviko Egde 540.

D-ETXA XtremeAir XA42

De D-ETXA is een tweezitter, al zou je dat op het oog niet zeggen. Op de foto is de kist te zien met een cockpitkap voor één persoon. Deze kan ook gewisseld worden, zodat voor de piloot nog een passagier kan plaatsnemen. Bij het instappen van de piloot bij vertrek is zichtbaar dat er nog een plek is voor de zitplaats van de piloot.

Bij een geopende kap is goed te zien dat er nog een zitplaats voor de piloot aanwezig is

Op de kist staat nog een belangrijke waarschuwing: eenmaal vliegen met dit toestel zou verslavend werken… 🙂

D-ETXA XtremeAir XA42

Van 5 tot en met 13 augustus 2017 werd in het Tsjechische Chotebor voor de 10e keer de European Aerobatic Championships in de categorie Advanced gehouden. Daar deed de D-ETXA ook aan mee. Het toestel werd gevlogen door de Fransman Bastien Le Roux. Hij is in juni Frans nationaal kampioen geworden met dit vliegtuig.

D-ETXA XtremeAir XA42

Van de 47 deelnemende kandidaten vlogen er 5 met een XtremeAir XA42. Nederland werd door Ringo Massa en Martijn Kersten vertegenwoordigd. Zij vlogen met de D-EXML die op Lelystad Airport thuishoort. Bastien Le Roux is verdienstelijk 8e geworden. Martijn Kersten 26e en Ringo Massa 32e.

Bizjet

In de tweede helft van de middag doemde er zomaar een bizet op. De Cessna Citation PH-FIS kwam even buurten. Vaak vliegen dergelijke toestellen een straight-in appraoch. De PH-FIS niet, die vloog gewoon via punt BRAVO en SIERRA naar downwind om vervolgens een touch and go te maken.

PH-FIS Cessna 525 CitationJet

Daarna volgde een circuitje gevolgd door een fullstop. De piloot en enig inzittende (had-ie maar gebeld, ik wilde wel mee… 😉 ) parkeerde daarna de kleine privéjet voor de toren. Ik zeg: “douze points!”

PH-FIS Cessna 525 CitationJet

Overige bezoekers

Vanaf Rotterdam – The Hague liet Tim zich zien. PH-TIM is een Robin DR400 Regent.

PH-TIM Robin DR-400-180 Regent

Op Middenmeer hoort deze Tsjechische ultralight thuis. Het toestel heeft wel vaker Lelystad Airport aangedaan. Opmerkelijke hierbij is dat de piloot na het uitstappen zich in een rolstoel verplaatst. Deze handicap verhindert hem niet “zo vrij als een vogel” te zijn in zijn aangepaste vliegtuig.

OK-SUA 39 TL Ultralight TL-3000 Sirius

BioFlight was vandaag weer paraat met een van hun Vulcanair Observers. De OY-ILS kwam in de ochtend binnen en bleef verder werkloos op het platform staan.

OY-ILS Vulcanair P.68 Observer 2

Locals

Zowaar een nieuwe local vandaag, de PH-4Q6. Deze Tecnam P92 was in mei van dit jaar al gesignaleerd als I-8677. Inmiddels heeft het toestel dus een PH-registratie gekregen en kan het ingezet worden.

PH-4Q6 (ex I-8677) Tecnam P92 Echo Super is nieuw in het Nederlandse register

Nog wel een local, maar waarschijnlijk niet voor lang. Ik heb het dan over de PH-TYD. Deze Piper PA-28-140 Cherokee staat te koop bij Air Waterland. Deze middag werd er een kort proefvluchtje mee gevlogen met een potentiele koper. Als de koop daargaat vertrekt het kistje alweer van Lelystad.

PH-TYD Piper PA-28-140 Cherokee F

De N8241M had het twee leuke “missies” vandaag. Het mocht op pad met de Zwitserse Grumman Avenger voor een fotovlucht.

N8241M Cessna 210K Centurion

Het is altijd leuk om een Cessna 210 te zien die vertrekt en dan de wielen intrekt. Deze worden op een aparte manier naar achteren gestrekt en vervolgens opgeborgen in de romp.

N8241M Cessna 210K Centurion

Uit Lausanne in Zwitserland was al de Grumman TBM-3R Avenger aangekomen. Maar er was nog meer verkeer vanuit Lausanne vandaag. Ook de Cirrus SR22 N145PM kwam vanaf dit veld. De kist hoort thuis op Lelystad en werd na aankomst afgetankt voor een volgend avontuur.

N145PM Cirrus SR22-GTS G3 Turbo kwam ook uit Lausanne, net als de Avenger

Als laatste local de PH-TMH. Deze Piper Tomahawk staat gestald bij de KLM-Aeroclub. Het kistje vliegt niet zo vaak en er zijn tegenwoordig ook niet zoveel Tomahawks meer. Een plaatje is daarom wel weer eens op zijn plaats, naar wij dachten.

PH-TMH Piper PA-38-112 Tomahawk

Ooievaars

Dan nog even oog voor de natuur. Geregeld strijken er koppels ooievaars neer op het vliegveld. Niet een erg gelukkige combinatie met startende en landende vliegtuigen.

Ooievaars

Bijna dagelijks is de havendienst dan ook druk doende om hun restpartij oudejaarsvuurwerk erdoorheen te jassen om zo de vogels af te schrikken. Vandaag zat een koppel ooievaars keurig op een stukje gras naast de hangaars. Hier had niemand last van hun. En ze lieten zich ook nog eens gewillig van dichtbij fotograferen.

Ooievaars

Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad Airport met de datum 20 augustus 2017.

19 en 20/08/2017 Marine Rescue Heroes bij Aviodrome

3 Comments

HB-RDG Grumman TBM-3R Avenger

Dit weekend was een mini-fly-in georganiseerd bij het Aviodrome. Onder het motto Marine Rescue Heroes werd een link gelegd naar de 100-jarige Nederlandse marine. We zullen kort de aanwezige toestellen de revue laten passeren.

HB-RDG

Star of the show! Deze Grumman TBM-3R Avenger was op zondagmorgen al vroeg uit het Zwitserse Lausanne vertrokken. Even na het middaguur zette deze fors bemeten warbird zijn wielen op de baan van Lelystad Airport. Dit alles na een vlucht van 2 uur en 40 minuten.

HB-RDG Grumman TBM-3R Avenger

De twee bemanningsleden waren in de lucht al onthaald door de Cessna 201K N84241M. Aan boord van dit toestel zat de bekende air-to-air luchtvaartfotograaf Ben Ullings. De kist werd gevlogen door Arie Bogaerds Jr.

HB-RDG Grumman TBM-3R Avenger met de Cessna 210K als fotokist

De Avenger stond eigenlijk al voor zaterdag op de agenda. Het matige weer op de route weerhield de kist echter toen om naar Lelystad te komen. Bij aankomst werd de kist voor de T2-hangaar geparkeerd en door de speaker uitvoering besproken.

HB-RDG Grumman TBM-3R Avenger voor de T2-Hangaar bij het Aviodrome

Later in de middag volgde nog een lokale vlucht. De collectiebeheerder van het Aviodrome, Raymond Oostergo was de gelukkig om in de backseat plaats te mogen nemen. Ook bij deze vlucht ging de foto-kist mee. Er werden een paar rondjes boven het veld gemaakt, zodat de warbird samen met het Aviodrome op de achtergrond kon worden vastgelegd.

HB-RDG Grumman TBM-3R Avenger

Daarna werd de Avenger voorzien van de nodige litertjes AV-Gas. Een dure geschiedenis, want de tanks konden aardig wat brandstof herbergen. Ook de externe brandstoftanks onder de vleugel werden gevuld. In elk geval was er weer voldoende aan boord voor de terugvlucht naar Lausanne later in de middag.
De HB-RDG is een TMB-3R Avenger. De R is de aanduiding voor een 7 persoons type. Het werd onder andere gebruikt om personen van en naar vliegdekschepen te brengen. Verder werd de Avenger ingezet voor onderzeebootbestrijding. Het heeft een intern bommenluik waar een torbedo in ondergebracht kan worden. Dat is bij de HB-RDG ook zo. Er is zelfs een dummy torpedo aanwezig.

HB-RDG Grumman TBM-3R Avenger

Van de Avenger werden in totaal 9.839 exemplaren gebouwd vanaf 1942. De HB-RDG is in 1945 in dienst gekomen.

PH-KHV

De Beech D18S PH-KHV van de Koninklijke Luchtmacht Historische vlucht was al op vrijdagmiddag aangekomen. Dit fraai onderhouden zilverkleurige toestel uit 1952 maakt deel uit van een collectie vliegende toestellen die bij de Koninklijke Luchtmacht hebben dienstgedaan.

PH-KHV Beech D18S

Deze Beech zelf is dan geen echte oude KLu veteraan, het toestel heeft als navigatietrainer dienst gedaan bij de Canadese strijdkrachten.
De Beech D18S kenmerkt zicht door de dubbele staart. Deze staat precies in de luchtstroom van de beide motoren. Zo zorgt men er voor dat het toestel optimaal wendbaar is.

PH-KHV Beech D18S

De KLu heeft in totaal 28 van deze toestellen gehad. Zij werden als T-7 aangeduid.
Met deze Beech wordt uiterst behouden gevlogen. Maar de Beech D18 is in staat om volledig aerobatic te vliegen. Dat bewijst de Amerikaan Matt Younkin met zijn kist N9109R. Onder andere op Oshkosh tijdens de AirVenture laat hij zien waartoe deze klassieke twin in staat is. Loopings en rolls zijn geen enkel probleem voor deze kist!

N9109R Beech 18S toont dat je ook gewoon aerobatics met dit toestel kan vliegen

PH-LSK

De PH-LSK is een North American AT-16. Het is een opleidingstoestel dat in grote getale is gebouwd. De vraag naar dit toestel was in en kort na de Tweede Wereldoorlog zo groot dat het bij Canadese fabrieken in licentie is gebouwd. Er zijn toestellen gemaakt bij Canadian Car & Foundry en bij Noorduyn. De PH-LSK is een exemplaar uit de Noorduyn fabriek en werd in 1942 gebouwd.

PH-LSK North American / Noorduyn AT-16 ND Harvard IIb

De typeaanduiding en benaming is divers van dit model. Zo wordt het aangeduid als T-6 (Amerikaanse luchtmacht), SNJ-1/2/3/4/5/6/7 (Amerikaanse marine) of AT-16 (bij Noorduyn gebouwde toetellen) en heet de Amerikaanse versie Texan en de Canadees/Britse versie Harvard. In Nederland wordt de benaming Harvard het meest gebruikt. In totaal zijn er meer dan 15.000 exemplaren van dit model geproduceerd. Het was daarmee een populair opleidingstoestel. Ook kom je dit model nog in flinke aantallen tegen in het “warbird-circuit”.

PH-LSK North American / Noorduyn AT-16 ND Harvard IIb

Bijna alle Harvards zijn uitgerust met een Pratt & Whitney R-1340 Wasp stermotor. Deze motor en de “klapperende” propellertips van dit toestel geven het een kenmerkend geluid.
De PH-LSK was, net als de Beech, al op vrijdagmiddag aangekomen. Beide toestellen werden voor het oude stationsgebouw van het Aviodrome geparkeerd zodat ze goed bekeken konden worden. In de tweede helft van de middag vertrok de Harvard weer richting Gilze Rijen.

PH-ACG

De Fokker S-11.1 Instructor PH-ACG uit 1951 is momenteel niet luchtwaardig. Het toestel past echter wel helemaal in het thema, het is gehuld in de oude kleuren van de Koninklijke Marine.

PH-ACG Fokker S-11.1 Instructor

De PH-ACG heeft onderdak in de Catalinahangaar op Lelystad Airport. Daar staat het momenteel zonder propeller. Voor deze gelegenheid mocht het S-11-je twee dagen buiten spelen. Om het vliegtuig nog wat fraaier te tonen werd de propeller van de Fokker S-12 PH-NDC afgehaald. Dit toestel stond daardoor propellerloos (en vleugellam) in de T2-Hangaar van het Aviodrome.

PH-ACG Fokker S-11.1 Instructor met tijdelijk de propeller van de S-12 PH-NDC

De Nederlandse strijdkrachten bestelden bij Fokker 39 S-11 Instructors. Negen daarvan kwamen in dienst bij de Koninklijke Marine op De Kooy bij Den Helder. In 1973 werd het toestel buiten dienst gesteld en kwam het in het civiele register terecht.

N8233

De N8233 is een De Havilland DH-82a Tiger Moth. Het kistje stamt uit 1944 en heeft gevlogen bij de Rijksluchtvaartschool op Eelde. Daarbij had het de registratie PH-UAO. In 1970 is het naar de VS vertrokken als N8233. In 1992 keerde het echter weer terug op Nederlandse bodem.

N8233 De Havilland DH-82a Tiger Moth

Momenteel is de Stichting Dutch Tiger Flight eigenaar van de kist. Zij vliegen ermee vanaf vliegveld Hilversum. Vanaf daar kwam het dan ook vroeg op de zondagochtend aan.

G-BWTG

De G-BWTG is een De Havilland DHC-1 Chipmunk 22. Het draagt de kleuren van zijn oude werkgever de Royal Navy. Daarbij staat alleen de oude militaire registratie WB671/910 op het toestel. Dat is toegestaan in de UK. De civiele registratie is alleen af te lezen in de cockpit op een klein plaatje.

G-BWTG / WB671/910 De Havilland DHC-1 Chipmunk 22

Deze Chipmunk is gebouwd in 1950 door De Havilland in de UK. Oorspronkelijk was het ontworpen door De Havilland Canada, de Canadese tak van het van origine Britse bedrijf. In totaal zouden er 735 exemplaren door De Havilland in de UK gebouwd worden. Dat is het overgrote deel van de in totaal 1.284 gebouwde exemplaren van dit type. De rest is in Canada en in Portugal gebouwd.
De G-BTWG hoort thuis in Nederland. Het heeft Teuge als standplaats. Voor deze fly-in arriveerde het toestel aan het einde van de zaterdagmiddag.

PH-PBY

De Consolidated PBY-5 Catalina PH-PBY stond ook bij het museum geparkeerd. Erg stoer, want de dinsdag er voor raakte deze oude dame nog geblesseerd. Het neuswiel klapte niet uit na een vlucht. Daardoor moest het op de neus op de baan van Lelystad Airport landen. Gelukkig lijkt de schade mee te vallen en is het toestel hopelijk weer snel operationeel.

PH-PBY / 16-218 Consolidated PBY-5A Catalina

Deze Catalina stamt uit 1941 en is het oudste nog vliegende exemplaar.

F-GLHF

De F-GLHF Fouga CM-170R-1 Magister F-GLHF maakte ook deel uit van het rijtje bezoekende kisten tijdens deze fly-in. De Fouga hoort thuis in de T2-Hangaar van het Aviodrome en is dus eigenlijk niet binnen komen vliegen.

F-GLHF Fouga CM-170R-1 Magister

Op zaterdagmiddag maakte deze kleine straaltrainer een korte vlucht. Daarbij werd het geflankeerd door de eerder genoemde Cessna 201K N8421M. Ook tijdens deze vlucht maakte de fotograaf Ben Ullings air-to-air opnames. Deze zullen vast eerdaags opduiken in luchtvaarttijdschriften of in de social media.

Helaas geen G-RIMM

Dit weekend werd ook een zeldzame Westland Wasp verwacht. Er vliegen nog maar een paar van deze helikopters in de wereld. Vanuit de UK zou de G-RIMM arriveren. Helaas ging dit niet door. Door een defect aan de staartrotor kon het toestel niet vliegen.

Randzaken

Naast de bovengenoemde vliegtuigen was natuurlijk ook de vaste collectie van het museum te bezichtigen. Op dit moment is er een aparte collectie samengesteld met de 100-jarige Marineluchtvaartdienst als thema.
Er waren ook een aantal standjes aanwezig van o.a. de reddingsbrigade, de stichting van de Catalina en van Onze Luchtmacht. Opvallend was de zingende act met twee fotograferende dames in de hal van het museum. Bezoekers konden zich hier laten vereeuwigen door twee dames die zorgende voor een leuke compositie. Dat deed men door tal van attributen zoals vliegercaps, petten, brillen en pruiken. Naast dat de foto’s grappig waren klonken de dames ook buitengewoon prettig! Als dat geen multi-tasken is! 😉

Hopelijk heeft dit weekend de verwachte aantallen bezoekers naar het museum weten te trekken. Bezoekers brengen geld in het laatje. En daar is een organisatie als deze nu eenmaal sterk van afhankelijk om alles in stand te houden, laat staan uit te breiden. Los van de financiën zal het namelijk niet ontbreken aan het team van het Aviodrome. Dat is zeer betrokken en enthousiast. Men heeft hopelijk nog veel meer leuks in petto voor de komende jaren!

Dutch Jopie, Peter Beljaards vonden dit bericht leuk

Focus@: Oude MBB Bo-105 88+07 van Duitse HEER als C-FXBO op Oshkosh

7 Comments

C-FXBO / 88+07 MBB Bo-105PAH-1

Registratie: C-FXBO / 88+07
Type: Messerschmitt-Bölkow-Blohm (MBB) Bo-105P (PAH-1)
Constructienummer: 6207
Eigenaar: Karl Pfister
Locatie: AirVenture2017, Oshkosh, WI (USA), 27 juli 2017
Bijzonderheden: Velen weten dat je op Oshkosh tijdens de EAA AirVenture gemakkelijk “gekke” luchtvaartuigen kunt tegen komen. Zeldzaam, oud, uniek, bont beschildert, noem maar op. Alles is mogelijk!
Een mooi voorbeeld hiervan is de hier afgebeelde Messerschmitt-Bölkow-Blohm (MBB) Bo-105. Deze helikopter was tijdens de 2017 editie aanwezig op Oshkosh (Wisconsin, USA).
Het gaat hier om een oude MBB Bo-105 van de HEER, de Duitse landmacht. Deze Bölkow heeft daar gevlogen met de militaire registratie 88+07. Dit is nog op de heli zichtbaar.

De oude Duitse militaire registratie 88+07 staat nog op deze Bo-105

In feite lijkt het toestel zo overgenomen, het uiterlijk is nog hetzelfde als ten tijde van de diensttijd bij de Duitse landmacht. Het wordt de spotters helemaal makkelijk gemaakt, want ook het constructienummer is op het staartvlak te zien; c/n 6207. Het bouwjaar van dit toestel is 1984.

C-FXBO / 88+07 MBB Bo-105PAH-1 met het constructienummer 6207 op de staart

De 88+07 was een Bölkow in de PAH uitvoering. PAH staat voor PanzerAbwehrHubschrauber en dat betekend dat het toestel was bewapend met een zestal HOT draadgeleide anti-tank raketten. Deze raketten zaten aan weerszijden van de romp, drie aan beide zijden. Deze raketbuizen zijn overigens wel van het toestel verwijderd.
In totaal hebben er 212 van dit type helikopters bij de Duitse landmacht gevlogen. Deze versie is tussen 1979 en 1984 afgeleverd. Dit is dus een van de latere toestellen. Daarnaast had men nog 100 “gewone” Bo-105’s zonder bewapening voor observatievluchten.
In januari 2015 is dit toestel in opslag waargenomen op het vliegveld Celle (D), 31 km ten noordoosten van Hannover. In de tussentijd is het verhandeld en in Canada terechtgekomen. Daar is het op 24 januari van dit jaar met de registratie C-FXBO ingeschreven. Deze regi is met kleine letters onder op de staart aangebracht.

De huidige Canadese registratie C-FXBO staat klein onder de staat

Het Canadese register leert dat het toestel in eigendom is van Karl Pfister uit Ilderton. Dat ligt even ten noorden van London in Ontario. De naam van de eigenaar doet Duits aan, dus wellicht zit daar nog een link met het toestel in.
De Duitse HEER heeft inmiddels sinds 13 december 2016 alle Bo-105 helikopters uitgefaseerd. Het is daarom goed mogelijk dat er nog meer toestellen hun weg op de civiele markt (hebben) weten te vinden.

18/08/2017 Na een verfrissend buitje op Lelystad Airport

7 Comments

PH-LSK North American / Noorduyn AT-16 ND Harvard IIb

Een noord-zuid georiënteerde neerslaglijn zorgde rond het middaguur voor een forse plensbui. Dat friste de lucht even lekker op. Het VFR-verkeer kwam weliswaar even tot stilstand. Je kunt beter maar even wachten met starten of holden voor de landing totdat de bui is weggedreven.
De aanwezige kisten op het platform spoelden mooi schoon op deze manier. Een van de “gelukkigen” was de Socata-Daher TBM-850 met de Amerikaanse registratie N616CM. De TBM-850 is een doorontwikkeling van de Socata-Daher TBM-700. Het meest kenmerkende is de vijf-bladige prop. De N616CM hoort in de UK thuis en is op Liverpool gebaseerd.

N616CM Socata TBM-850

Ook de YL-MBL stond op het platform. Deze Letse Cessna 172S is natuurlijk een leuke bezoeker want eerlijk gezegd, er komen niet zoveel kisten uit Letland op bezoek. Alleen als ze uit Letland naar Lelystad komen, dan doen ze dat wel vaak met de YL-MBL…! 😉 Deze Cessna heb ik nu inmiddels voor de derde keer voor de lens gekregen.

YL-MBL Cessna 172S Skyhawk SP

Een andere Cessna 172S die aanwezig was betrof de D-ELGG. Dit toestel was afgelopen woensdag 16 augustus al binnengekomen.
Bij QAPS (STTP) was gisteren (17 augustus) een Bombardier CL-600-2B16 Challenger 604 binnengekomen. Het toestel is in mei van dit jaar in eigendom gekomen van TVPX Aircraft Solutions Inc. Trustee, een trustee waar meerdere bizjets in zijn ondergebracht. Voor die tijd stond het toestel uit 1998 te koop met 5.539 uur op de teller. De nieuwe eigenaar heeft de laatste letters van de regi veranderd. Op verzoek is de regi in dit artikeltje niet genoemd, maar desgewenst is er met een beetje Googelen vast wel achter te komen…

Bombardier CL-600-2B16 Challender 604

Het toestel hoort thuis in Congo. Via Tunesië en Brussel is het naar Lelystad gekomen. De kist wordt bij QAPS van een nieuwe jas voorzien. Rond 9 september moet die klus geklaard zijn. En dat komt goed uit, want in de tussentijd gaat de lengte van de beschikbare startbaan op Lelystad Airport tijdelijk van 1.250 meter naar 800 meter. Dat is niet onmogelijk, maar wel een beetje uitdagend om met een Challenger vanaf te starten…

Bombardier CL-600-2B16 Challender 604

Bij Dynamic Aviation was de PH-RRR in onderhoud. Deze Piper PA-28 hoort thuis op Twente en daar naar toe vertrok het toestel dan ook.
Tegen het einde van de middag vertrok de PH-PBA nog richting Eelde. De kist werd eerst bijgetankt en daarna werd de crew naar de kist gebracht voor de vlucht. Met spanning werd vanuit de cockpit gadegeslagen of beide motoren netjes aansloegen. Gelukkig was dat het geval.

Spanning in de cockpit bij het starten der motoren!

Vervolgens ging het via baan 23 richting Eelde. Wat me bij de start opviel was dat de staart best wel flink omhoog kwam. Verder verliet de start “uneventfull”;-)

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota met de staart flink omhoog

Morgen hoopt men door te vliegen naar Västeras in Zweden om een bezoekje te brengen aan de Zweedse zusterclub. Dit is tevens de club die de SE-CFP beheert die onlangs bij de DDA van een nieuwe motor werd voorzien.
Komend weekend zijn de Marine Rescue Heroes bij het Aviodrome. Daarvoor worden ook een paar bijzondere vliegtuigen verwacht. Vanuit Gilze Rijen arriveerden voor dat doel aan het einde van de middag de PH-KHV Beech D18S en de PH-LSK North American Harvard. Beide toestellen zijn van de Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht.

PH-KHV Beechcraft D18S

PH-LSK North American / Noorduyn AT-16 ND Harvard IIb

Morgen wordt er dan nog een Zwitserse Grumman Avenger verwacht. De eveneens aangekondigde Britse Westland Wasp helikopter kampt met technische problemen en moet verstek laten gaan zoals het er nu naar uit ziet… Jammer want dat is wel een heel zeldzaam type helikopter heden ten dage.

Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad Airport met de datum 18 augustus 2017.

16/08/2017 35e editie van de Internationale Ballonfiësta Barneveld

4 Comments

PP-XUP Airfly AF-SS-28 Pelican + PP-XXY Airfly AF-SS-16 Neptuno

De 35e editie van de Internationale ballonfiësta in Barneveld werd van woensdag 16 tot en met zaterdag 19 augustus gehouden. Plaats van handeling was zoals van ouds de Koeweide achter het Kasteel De Schaffelaar in Barneveld.
Gezien de weersverwachtingen was de inschatting dat gelijk de eerste avond qua weersomstandigheden een van de beste gelegenheden zou zijn om de ballonnen te zien varen.

PH-JRL Cameron Z-140

Het was gelijk al druk de eerste avond. Er vormden zich flinke rijen bij de kaartverkoop, voor het loket van de muntjesverkoop en daarna voor de frietkramen. De rijen waren echter zo groot dat ik er van overtuigd ben dat het omzet gekost heeft van mensen die niet de moeite hebben genomen om in de lange rij te gaan staan.

RA-0419G Interavia Matroschka

Ook de toegangswegen naar de Koeweide stonden vast. Door werkzaamheden was de N805 afgesloten. Dat is de provinciale weg tussen Voorthuizen en Barneveld. Deze weg voert ook langs de Koeweide. Via een omleiding naar de N800 kon de opstijglocatie bereikt worden, wel na dik een half uur stapvoets filerijden.

PH-PUB Cameron A-275

De ballonnen waren inmiddels op het veld uitgelegd. Omdat de Koeweide een beperkte afmeting heeft kunnen er geen 35 volgauto’s tegelijk op staan. 35 is het maximum aan ballonnen dat op een Nederlands evenement mag opstijgen. Er is daarom een efficiënte indeling gemaakt waarbij men elkaars auto gebruikt om de ballon voor de start aan te verankeren. De overige auto’s stonden, na de ballon te hebben uitgeladen, buiten het startveld geparkeerd.

PH-SOB Schroeder Fire Balloons G 60/24

Als eerste wapenfeit werd de PH-JVS gedoopt. De burgervader van de gemeente viel deze eer ten deel. Het betreft een nieuwe ballon uit de stal van Van Maanen. De vloot van deze Barneveldse ondernemer is inmiddels aardig richting de 20 gelopen.

PH-JVS Ultramagic N-300

De registratie PH-JVS is overigens toepasselijk voor Barneveldse begrippen, JVS staat voor Jan van Sachaffelaar. Hij was het die na de belegering van Barneveld door de Hoeken van de toren sprong op 16 juli 1482 en zo nog altijd geroemd wordt om zijn moed en vastberadenheid.
Na deze ballon vetrokken er een voor een diverse gewone ballonnen. Eigenlijk allemaal bekende exemplaren die vooral uit de regio kwamen.

PH-SCC Ultramagic N-180

Het leukste voor publiek zijn natuurlijk de special shape ballonnen. Doorgaans weet men in Barneveld daar een flink aantal vast te leggen. Een aantal daarvan komen uit Nederland, maar de kersen op de Barneveldse taart komen uit het buitenland. Deze 35e editie van de oudste ballonfiësta van Nederland was daarop geen uitzondering.

OO-BEK Cameron Head 2-120

Hieronder één van de Nederlandse special shapes. De PH-BAB “Babette” is een ballon die voorheen in België gevaren heeft. Het is in grote lijnen een gewone ballon met toevoegingen. Daarvan zijn er meer. Het is een relatief eenvoudige oplossing om een special shape ballon te ontwerpen.

PH-BAB Ultra Magic M-130

Andere specials met “add-on’s” waren onder andere de OO-BTU (Baby Lente), G-CILZ (piraatje), OO-BGN (Garfield).

OO-BTU Cameron Z-120 Baby Lente

G-CILZ Cameron Z-140 Piraatje

OO-BGN Cameron Z-180 Garfiled SS

Een van de leukste specials was de OK-1961. Dit is een ballon in de vorm van de ruimte capsule Vostok-1. De Russische ruimtevaarder Joeri Gagarin maakte met de Voskok-1 op 12 april 1961 de eerste ruimtereis. Zo hoog ging deze Vosktok vandaag niet. Met als piloot de bekende gas-ballonvaarder Willie Eimers (D) vertrok het gevaarte voor een tochtje binnen onze dampkring.

OK-1961 Kubicek Balloon BB-S Vostok

Twee andere publiekstrekkers waren van Nederlandse bodem. Als laatste (in de regen) vertrokken de enorme racemotor van Herman Kleinsmit en de ufo van Jan Fokken. Beide ballonnen stonden al even klaar op de Koeweide, maar wachtten op vertrek totdat een passerend buitje uitgeregend was.

PH-GJV Lindstrand LBL Motorbike

PH-GJV Lindstrand LBL Motorbike

PH-UVO Cameron Spaceship-110

Het opmerkelijke van die bui was overigens dat dit de enige vlek op de buienradar was boven heel Nederland. Overal droog, behalve een kwartiertje boven de Koeweide in Barneveld…! 😉

Alleen boven de Koeweide regende het!

Nadat ook deze ballonnen waren vertrokken werden nog twee fraaie Braziliaanse ballonnen opgezet, een pelikaan en een zeepaardje genaamd Neptuno. Beide ballonnen vertrokken niet en konden helaas met nog maar een beetje overgebleven daglicht gefotografeerd worden.

PP-XUP Airfly AF-SS-28 Pelican

PP-XUP Airfly AF-SS-28 Pelican + PP-XXY Airfly AF-SS-16 Neptuno

Buiten de Vostok en de Brazilianen waren nog een paar andere bijzondere buitenlandse bezoekers. Als eerste is de G-CJES Cameron TR-77 te noemen. Dit was de tweede Smurf ballon. Geen special shape, maar een smalle, langwerpige wedstrijdballon. Dit type zie je doorgaans niet op een ballonfiesta. Dergelijke modellen worden gebruikt voor het varen van wedstrijden.

G-CJES Cameron TR-77

Dan was er ook de F-HONS UltraMagic M-90 Baby Owl. Een grappige ballon met een aantal toevoegingen waardoor het op een uiltje lijkt.

F-HONS Ultramagic M-90 Baby Owl

De Belgische kikker was ook nieuw voor mij. In de basis is dit ook een gewone ballon met toevoegingen van poten en een kikkersnuit. Daarmee kan het doorgaan als een tot kikker omgetoverde prins. De registratie van deze ballon is G-CGDG en het is een Cameron Concept 80 special shape. Toen deze ballon in 2009 werd afgeleverd, was het nog een gewoon exemplaar, zonder toevoegingen. In 2012 zijn voor de nieuwe Belgische eigenaar de kikkerpoten en snuit toegevoegd.

G-CGDG Cameron C-80 Frog SS

De overige ballonnen waren lokaal bekende ballonnen of exemplaren die al eerder op de Barneveldse ballonfiësta te zien zijn geweest.

PH-ENR Cameron Z-69

Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Barneveld met de datum 16 augustus 2017.

16/08/2017 Het gaat goed met de historische luchtvaart op Lelystad Airport

10 Comments

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Wie de titel van dit artikeltje leest en terugdenkt aan gisteren zal misschien een vraagteken plaatsen. Gisteren maakte de PH-PBY Catalina een onfortuinlijke landing zonder neuswiel. Gaat het dan wel goed met de historische luchtvaart?

Jazeker! De Catalina raakte, zover ik inschat, slechts licht beschadigd door het kundig optreden van de bemanning. Na de landing werd het neuswiel alsnog uitgeklapt en kon de Catalina op eigen benen/wielen staan en naar de hangaar worden gesleept. En er werd vandaag ook al weer aan het toestel gewerkt.
Maar er is meer dan alleen de Catalina op Lelystad Airport. Wat te denken van de kamergenoot van de Catalina, de Dakota van de DDA. Deze machine stond proef te draaien en maakte later een eerste vlucht met weer stoelen aan boord. In totaal vertrok men met 6 personen aan boord. Een bescheiden aantal, maar het begin is er, de kist lijkt weer operationeel.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Voor de vlucht werd nog even getankt. Een voor een kwamen de Pratt & Whitney motoren tot leven, een prachtig geluid!

De motoren van de Dakota komen tot leven

Nog een historische kist die vandaag in de lucht te zien was, de PH-JAT. De prachtig gerestaureerde Mustang van de Early Birds is helemaal operationeel. Ook weer een genot om te zien.

PH-JAT North American P-51D Mustang

En dan staat er nog meer op stapel! De PH-TXN begint langzaam vorm te krijgen. De Harvard van Wings Over Holland kwam vorig jaar als SE-CHP aan. Daarna werd het toestel grondig onder handen genomen.

(PH-TXN) North American AT-6A Texan

(PH-TXN) North American AT-6A Texan

Men gaat er een Harvard in de kleuren van de Koninklijke Marine van maken. De eerste delen zijn al gespoten. De linkervleugel en een aantal losse onderdelen zijn al klaar. Momenteel wordt aan de romp gewerkt in de spuithal bij Wings over Holland.
De rechtervleugel is inmiddels ook al helemaal van alle oude verfrestjes ontdaan en is eveneens klaar om gespoten te worden.

De rechtervleugel van de (PH-TXN) North American AT-6A Texan

De stickers voor de registratie e.d. liggen al klaar. Het streven is om de kist rond medio september af te hebben. Misschien nog op tijd om in Den Helder tijdens de Heldair Airshow de show te stelen…?

De stickers voor de PH-TXN liggen al klaar

Maar er zijn ook minder opvallende klassiekertjes te zien op Lelystad Airport. Zo kwam vandaag de D-ENZE binnen, een Schiebe SF-23C Sperling. Er zijn maar 27 van gebouwd en dit toestel hoort toch maar mooi op Lelystad thuis.

D-ENZE Scheibe SF-23C Sperling

En eigenlijk kunnen we de Piper Super Cub ook tot te historische luchtvaart rekenen. In de ziekenboeg wordt op Lelystad Airport voor een Belgisch exemplaar gezorgd. Bij Wings over Holland staat de OO-POU nog steeds na haar ongelukkige landing eerder deze zomer.

OO-POU Piper PA-18-150 Super Cub

De motor is verwijderd. Datzelfde geldt voor de hoofdwielen. Deze liggen naast het toestel. Met krikken onder de vleugels wordt het toestel overeind gehouden.

OO-POU Piper PA-18-150 Super Cub

OO-POU Piper PA-18-150 Super Cub

Zomaar even een aantal toestellen van historische waarde die op een doordeweekse dag zijn waar te nemen in de Flevopolder. En daarom durf ik wel te zeggen dat het goed gaat met de historische luchtvaart op dit veld.

Bezoekers

Maar er zijn natuurlijk ook nog gewone bezoekers zo nu en dan. Vandaag even een paar in beeld gebracht. Als eerste de G-HTRL. Dit is een Piper Seneca III. Het toestel is wel al eerder op Lelystad geweest.

G-HTRL Piper PA-34-220T Seneca III

Dazelfde geldt voor de G-ZANY. Deze Diamond DA 40 Star heb ik ook al eens eerder voor de lens gehad op Lelystad.

G-ZANY Diamond DA-40 Diamond Star

Wel nieuw voor mij was de N600PE. Dit is een dikke Beech G58 Baron. Deze toestellen zijn al vanaf 1961 in productie en worden nog steeds gemaakt. Dit exemplaar is nog een redelijk “verse” met 2014 als bouwjaar.

N600PE Beech G58 Baron

N600PE Beech G58 Baron

Dan was er nog een Duitse Cessna 172 (D-ELGG) op bezoek. Niet echt bijzonder, maar ach, het is wel een bezoeker, dus hup, op de foto ermee!

D-ELGG Cessan 172S Skyhawk SP

Air Waterland

Ik was een paar weekjes niet op Lelystad Airport geweest. Dat betekend meteen dat er weer het een en ander nieuw is. Bij Air Waterland had men namelijk een Spaanse Socata TB-20 in de handelsvoorraad gekregen. De EC-FCF stond achter in de hoek in de hangaar, net genoeg licht voor de foto. Deze kist zal naar alle waarschijnlijkheid binnenkort PH-FCF worden.

EC-FCF Socata TB-20 Trinidad

Dan was er vorige week ook een Hongaarse Piper Seminole binnengekomen. Air Waterland was al een tijdje bezig dit toestel op het veld te krijgen. Het heeft namelijk een tijdje stil gestaan op een Duits veld. Het was een oude leskist van LGM Luftfahrt GmbH in Mannheim. Toen men het toestel overnam had het de registratie D-GFCM. Het plan was om er (tijdelijk) G-GFCM van te maken. En die regi heeft er daadwerkelijk ook opgestaan. De inschrijving in het Britse register is echter niet rondgekomen.

HA-(BEN) Piper PA-44-180 Seminole

Een paar weken terug heeft men het in het Hongaarse register laten opnemen als HA-BEN (C/N 44-7995027). Zo is het toestel ook in Lelystad aangekomen. Inmiddels zijn de letters BEN alweer van de kist verdwenen. Dat was een wat snelle en overhaaste actie. Inmiddels zijn de nieuwe letters weer besteld en komt er deze week weer gewoon HA-BEN op te staan.

HA-(BEN) Piper PA-44-180 Seminole wordt deze week hersteld

Dan was de PH-EQV nog in onderhoud bij Air Waterland. Deze Glasair is een zelfbouwtoestel en hoort thuis in Italië. Meestal alleen voor onderhoud komt het  maar af en toe naar Nederland.

PH-EQV Stoddard- Hamilton Glasair II RG

Foto’s in groter formaat zien? Klik dan HIER en scrol naar Lelystad Airport met de datum 16 augustus 2017.

16/08/2017 De vliegtuigen van Elvis Presley in Graceland, Memphis (Tennessee)

1 Comment

Graceland (Memphis, Tennessee)

Vandaag, 16 augustus 2017, is het 40 jaar geleden dat “The King of Rock & Roll” Elvis Presley (1935 – 1977) op 42 jarige leeftijd overleed. Al zijn er complotdenkers die beweren dat hij nog steeds in leven is… Reden genoeg om even bij deze legende stil te staan. Natuurlijk doen we dat bij AirOnline.nl vanuit het perspectief van de luchtvaart.
Van 1957 tot en met 1977 woonde Elvis Presley in Memphis (Tennessee) in zijn huis genaamd Graceland. Naast dit huis staat op dit stukje grond ook een opnamestudio, een hal voor zijn gouden platen, een squashbaan en een paardenranch.

De huiskamer van Elvis

Bij leven heeft Elvis 23 jaar gezongen en 134 liedjes uitgebracht. Na zijn dood is Elvis begraven op Graceland. Hij ligt hier naast zijn ouders Vernon en Gladys Presley en zijn doodgeboren (iets oudere) tweelingbroer Jesse. Ook zijn oma Minnie Mae Presley ligt in de zogenaamde Meditation Garden van Graceland. Graceland is een toeristische attractie / bedevaartsoord dat jaarlijks door meer dan 500.000 bezoekers wordt aangedaan.

Het graf van Elvis Presley in de Meditation Garden

Elvis Presley had indertijd een aantal privévliegtuigen in zijn bezit. Een Lockheed Jetstar en een Convair CV-880 zijn bewaard gebleven. Deze toestellen zijn te zien tegenover zijn huis Graceland aan de Elvis Presley Boulevard in Memphis.

N777EP Lockheed L-1329 JetStar II

N880EP Convair CV-880

Beide kisten zijn van binnen te bezichtigen. In de Convair kun je zelfs van voor naar achteren lopen en alle vertrekken bekijken. Bij de Jetstar blijft het beperkt tot een blik in de cockpit en de cabine.
Beide toestellen zijn niet eenvoudig in z’n geheel te fotograferen. Dat komt omdat de ruimte beperkt is en omdat er bijvoorbeeld boven de Jetstar een soort halve overkapping is gemaakt.

N777EP

N777EP Lockheed L-1329 JetStar II

Deze Lockheed L.1329 Jetstar II met constructienummer 5004 heeft Elvis aangeschaft in 1975 voor het luttele bedrag van USD 899.702,60. Het toestel heeft als bijnaam Hound Dog II meegekregen.

N777EP Lockheed L-1329 JetStar II

Cockpit van de N777EP Lockheed L-1329 JetStar II

De Lockheed Jetstar is het eerste straalvliegtuig dat speciaal als privéjet is ontworpen. Het heeft een unieke configuratie met 4 motoren achter aan de romp.

Vier motoren, aan beide zijden twee aan de romp

In totaal zijn er tussen 1957 en 1978 204 exemplaren gebouwd. Heden ten dage is een vliegende Jetstar een zeldzaamheid. Vanwege de geluidsproductie en de hoge brandstofconsumptie is het niet meer een economisch interessant vliegtuig.

Het interieur van de Lockheed Jetstar

Op de staart van de Jetstar is het logo van Elvis zijn vaste begeleidingsband, TCB. Dit staat voor Takin’ Care of Business.

TCB, Takin’ Care of Business

Aan de rechterkant van de Jetstar is vooraan een grote uitsparing gemaakt, alsof daar een deur heeft gezeten. Dat klopt niet, de deur zit namelijk aan de linkerkant. Dit is naar mijn idee aangebracht om meer licht in het toestel te kunnen brengen. Het toestel is daardoor wel een beetje “verminkt”.

De “extra deur” is er later in gemaakt voor meer licht in de cabine

N880EP

N880EP Convair CV-880

Eveneens in 1975 schafte Elvis de N880EP aan. Dit is een Convair CV-880 die eerder dienst had gedaan als passagiersvliegtuig bij Delta Airlines. Bij Delta vloog het met de registratie N8809E. De Convair is in 1960 gebouwd (c/n 22-00-38). Voor USD 250.000,- werd Elvis de eigenaar.

Cockpit van de N880EP Convair CV-880

Vervolgens werd er nog een slordige USD 600.000,- aan een nieuw interieurtje verspijkerd. Dit werd gedaan door een bedrijf in Fort Worth (Texas). Elvis was er trots op dat het interieur van zijn vliegtuig werd ontworpen door hetzelfde design-team dat ook de Airforce One had ingericht, het presidentiele vliegtuig van de VS.
De Convair werd uitgerust met een zitruimte, een vergaderzaal met een teakhouten tafel, een privé slaapkamer met badkamer en queensize bed.

Zitruimte

Vergadertafel

Queensize-bed

Privévertrek

Queensize-bed

Stoelriemen en waterkranen werden in bladgoud uitgevoerd. Verder was er een videosysteem voor 4 TV’s en werden er 52 speakers in het toestel verwerkt voor de stereo geluidsinstallatie. Er was plek aan boord voor maximaal 29 passagiers, maar meestal werd er met niet meer dan 10 personen aan boord gevlogen.
De N880EP draagt de naam van zijn dochter Lisa Marie. Een andere benaming voor dit vliegtuig is Hound Dog I. Ook dit toestel heeft in  de staart het TCB-logo staan.

De Convair draagt de naam Lisa Marie

TCB op de staart van de Convair

Van de Convair CV-880 zijn ooit maar 65 exemplaren gebouwd. Het toestel moest concurreren met de Boeing 707 en de Douglas DC-8. Die strijd heeft het verloren. Tegenwoordig zijn er bijna geen complete Convair CV-880’s bewaard gebleven. Dit is wel het meest complete en toegankelijke toestel.

N880EP Convair CV-880

N880EP Convair CV-880

N880EP Convair CV-880

Andere vliegtuigen

De N777EP was niet de enige Jetstar van Elvis. Op 27 mei 2017 is nog een oud toestel van Elvis uit 1962 geveild. Deze Jetstar-II (n440RM, c/n 5016) had 30 jaar in Roswell in New Mexico motorloos op een vliegveld gestaan en werd te koop aangeboden. Dat toestel was in eigendom van Elvis en zijn vader Vernon. De koper moest er uiteindelijk USD 566.525,- voor neerleggen.
Verder heeft Elvis nog een Dassault Falcon 20C gehad met de registratie N368EJ. Dit toestel is, zover ik kan zien, nog altijd ingeschreven als N123RA als vrachttoestel.
Dan heeft Elvis in 1975 nog heel kort een Gulfstream I in zijn bezit gehad voor zijn manager Colonel Tom Parker en een Aero Jet Commander 1121 (N217AL c/n 38). Beide toestellen werden binnen een maand alweer verkocht.

Ben je in de buurt van Memphis, dan is een bezoekje aan Graceland zeker de moeite waard. De twee beschreven vliegtuigen kunnen je daarbij niet ontgaan. Al met al een mooie locatie om de herinnering aan de legendarische Elvis levend te houden!

N521S SIAI-Marchetti S-211 met Diana in de staart; beter goed gejat dan slecht verzonnen

6 Comments

N521S SIAI-Marchetti S-211 (Oshkosh 29 juli 2017)

Het Nederlandse luchtmacht-squadron 323 heeft Diana, de Romeinse godin van de jacht, in hun wapen staan. Het 323sq vloog onder andere met de F-16 vanaf Volkel en is nu tijdelijk gebaseerd in de VS als test en evaluatie-unit voor de nieuwe F-35A Lightning II toestellen.
Het KLu-squadron bestaat al meer dan 65 jaar. Tijdens het laatste jubileum in 2013 werd de F-16AM J-002 voorzien van een speciale staart met daarop afgebeeld Diana met haar favoriete wapen, pijl en boog.

J-002 General Dynamics F-16AM met Diana in de staart (Volkel, 14 juni 2013)

J-002 General Dynamics F-16AM (Volkel, 14 juni 2013)

Deze zomer kwam ik Diana zomaar weer tegen. Alleen niet op een toestel van het 323sq… Zoek de verschillen! 🙂

N521S SIAI-Marchetti S-211 (Oshkosh, 29 juli 2017)

J-002 General Dynamics F-16AM met Diana in de staart (Volkel, 14 juni 2013)

Op Oshkosh tijdens de AirVenture 2017 was de N521S te zien. Dit is een SIAI-Marchetti S-211 (c/n 032/02-021). In 2015 trof ik ditzelfde toestel op Oshkosh aan, toen nog met een effen zwarte staart.

N521S SIAI-Marchetti S-211 (Oshkosh, 21 juli 2015)

Om deze – toch wel saai – grijs gespoten kist enige kleur te geven heeft men de staart getooid met… juist ja: Diana, de godin van de jacht. En de uitvoering lijkt in mijn ogen verdacht veel op die van de Nederlandse F-16 van het 323sq in 2013!
Een gevalletje van beter goed gejat dan slecht verzonnen? In elk geval lijkt het er op zijn minst op dat men inspiratie uit deze Nederlandse F-16 heeft gehaald.

Los van alles maakt zo’n staart de kist een stuk fotogenieker, ondanks dat het sowieso al een interessant vliegtuigtype is.

SIAI-Marchetti S-211

De S-211 is een militair opleidingstoestel van Italiaanse makelij. Er zijn er ongeveer 70 van gebouwd en de toestellen hebben gevlogen in Singapore (32), de Filipijnen (25) en Haïti (4). De hier afgebeelde N521S is van de Singaporese luchtmacht geweest en had daar het kenmerk 342.
De laatste jaren hebben een aantal van deze toestellen hun weg weten te vinden in het civiel warbird-circuit. Het zijn populaire straalkisten die naast bijvoorbeeld de meer voorkomende Aero L-39C Albatros wordt ingezet om liefhebbers de ervaring van het vliegen in een jet te bieden.

02/08/2017 Dunkirk in IMAX theater in Nashville

3 Comments

Dunkirk in Nashville

Vorig jaar was Lelystad Airport aan het begin van de zomer het toneel van de filmopnames. Regisseur Christopher Nolan had Urk uitgekozen als filmlocatie voor zijn nieuwste speelfilm Dunkirk. De vliegtuigen opereerden tijdelijk vanaf het vliegveld in de Flevopolder.
De film speelt zich af aan het begin van de Tweede Wereldoorlog en gaat over de overtocht van meer dan 300.000 Britse soldaten van Duinkerken naar Engeland. Zij waren in het nauw gedreven door de Duitsers. Met een armada van militaire, maar vooral ook civiele boten werden de manschappen overgezet.
Deze film is in het IMAX formaat geschoten. Daarvoor heeft men gebruik gemaakt van hoge-resolutie 2D IMAX camera’s. Hierdoor kan de film op een veel groter bioscoop scherm getoond worden. Een IMAX scherm is maar liefst 26% breder dan een normaal bioscoopscherm. Toch wordt alles haarscherp in beeld gebracht.

De IMAX camera’s zijn ook een tandje groter dan normaal!

Natuurlijk zijn er in Nederland een paar IMAX-theaters, waar je deze ervaring kunt hebben. Maar wij dachten; als Christopher Nolan nou vanuit de VS naar Nederland komt om zijn film te maken, dan komen wij gewoon naar de VS om het eindresultaat daar te bekijken! Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan!?! 😉

Regal Opry Mills 20

We kozen voor het Regal Opry Mills IMAX Movie Theatre. Dit is gevestigd bij het bekende Grand Ole Opry in Nashville, waar in het weekend live shows met country music zijn. Gewapend met een enorme zak popcorn en een dito beker cola light gingen we er voor zitten.

Het IMAX theater van de bioscoop

De film bestaat uit drie scenes die de gehele tijd door elkaar heenlopen. Allereerst zie je hoe soldaten verwoede pogingen doen om op schepen te komen die hen naar de overkant van de Noordzee kunnen brengen. De tweede scène is een vader die met zijn twee zoons op hun plezierbootje richting Duinkerken varen om soldaten op te halen. Hun bootje is door de Britse overheid gevorderd voor dit doel, net als vele andere bootjes. Alles wat varen kon, werd ingezet voor deze reddingsactie.
De derde scène bevat de luchtgevechten die Spitfires voeren tegen Duitse jagers en bommenwerpers. De bommenwerpers proberen de Britse schepen tot zinken te brengen.
Het mag duidelijk zijn dat onze interesse met name uitging naar de scenes met de vliegtuigen. In de zomer van 2016 waren er op Lelystad Airport 3 Spitfires een Blenheim en een Messerschmitt (Hispanio Buchon) aanwezig voor de opnames. Daarbij was ook nog een gemodificeerde Yak 52. Al deze toestellen zijn terug te vinden in de film.
De overige toestellen die te zien zijn, met name Duitse bommenwerpers, zijn allemaal radiografische schaalmodellen. Door gebruik te maken van de digitale techniek ziet het er allemaal zeer realistisch uit.

3 Spitfires boven Lelystad, een beeld dat ook in de film voorkomt

Tijdens de film heb ik een paar foto’s van scenes proberen te maken. Op de eerste foto is een beeld te zien langs de neus van een “Spitfire”. Maar als je goed kijkt, dan zie je dat deze neus veel ronder is dan bij de Spit. Dit is naar mijn idee dan ook een beeld geschoten vanaf de Yak 52. Op de motorbeplating had men uitlaten gemaakt en op de vleugel stond de enorme IMAX camera gemonteerd. Ook is het beeld volgens mij in spiegelbeeld.

De Yak 52 als Spitfire in de film

N699DP Yakovlev Yak-52TW (Lelystad juli 2016)

N699DP Yakovlev Yak-52TW (Lelystad juli 2016)

N699DP Yakovlev Yak-52TW (Lelystad juli 2016)

Tegen het einde van de film maakt een Spitfire een noodlanding op het strand bij Duinkerken. Zonder motorvermogen. De prop staat stil en het onderstel moet met de hand uitgekrikt worden. Het lijkt me niet dat men dit bij de opnames daadwerkelijk in deze configuratie met een van de oude Spitfires heeft gedaan. Wellicht is hier ook een model voor gebruikt, of is de propeller later digitaal “stilgezet”. Deze scene duurt overigens wel een beetje onrealistisch lang… Een beetje Spitfire had vanaf die hoogte al lang in de golven gelegen…

De Spitfire maakt een noodlanding op het strand van Duinkekren

Tijdens mijn verblijf in de VS was op TV kritiek op de film vanwege het feit dat er geen kleurlingen en geen vrouwen in meespelen. Het werd omschreven als een echt “mannen-feestje”. Toegegeven, ik kan me alleen herinneren dat er op de grote schepen een paar vrouwelijke verpleegsters zichtbaar waren. Maar het geheel is naar mijn inschatting wel authentiek. In die tijd was de Britse Army nu eenmaal voornamelijk blank. En vrouwelijk soldaten had men niet veel aan het front.
Tot slot; Als laatste in de film wordt een dilemma van de soldaten duidelijk zichtbaar. Zij worden als helden in Engeland onthaald door de bevolking. Ze voelden hun aftocht echter als een nederlaag. De moraal van de troepen moest dan ook flink opgepept worden om het vervolg van de oorlog aan te gaan. Gelukkig is dat goed gekomen en kunnen wij nog dagelijks in vrijheid leven.

Henk Dijkstra Sr., Niels Otten vonden dit bericht leuk

Focus@: N915NN Boeing 737 van American Airlines in oude TWA kleuren

No Comments

N915NN Boeing 737-823(WL) American Airlines (TWA Heritage Livery)

Registratie: N915NN
Type: Boeing 737-823(WL)
Constructienummer: 33227
Eigenaar: American Airlines
Locatie: Chicago O’Hare International Airport, 10 augustus 2017
Bijzonderheden: Trans World Airlines ofwel TWA, was een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij die in 1930 werd opgericht. Het ontstond uit een fusie tussen Transcontinental Air Transport en Western Air Express en begon als Transcontinental & Western Air (TWA). In 2001 ging het bedrijf failliet en American Airlines nam de belangrijkste bezittingen en activiteiten over.
Om de herinnering aan TWA levend te houden heeft American Airlines een Boeing 737 in de oude TWA-kleuren gespoten. Het schema heet de TWA Heritage Livery. Naast TWA in de staart staat ook nog American op de romp, om de passagiers niet te veel in de war te brengen…
Deze Boeing 737 is sinds december 2015 operationeel in deze kleuren. Op 10 augustus 2017 was het te zien op de luchthaven O’Hare in Chicago.
In de jaren voor het faillissement van TWA was de maatschappij zeer regelmatig op Schiphol te zien. Onder andere met de L.1011 Tristar. Zowel dat type als de maatschappij zijn inmiddels vergane glorie…

N31030 Lockheed L-1011-100 Tristar Trans World Airlines (TWA) (Schiphol 1987)

Toch leuk om het oude kleurenschema nog weer een keetje tegen te komen!

Older Entries

%d bloggers liken dit: