Nummer 199 en 200

Op vliegveld Hilversum was begin jaren ’80 het
importeurschap van de Franse Socata sportvliegtuigen gevestigd
bij Aviation Française BV. Het was gevestigd in de grote
hangaar van het vliegveld. In het voorjaar en de zomer van 1981
verschenen er twee gloednieuwe Socata TB-10 Tobago’s,
rechtstreeks vanuit de fabriek in Tarbes (F). Deze toestellen
hadden de constructienummers 199 en 200. Nummer 199 kwam aan met
zijn tijdelijke registratie F-BNGZ en heeft zo een paar dagen op
het veld gestaan Op 3 september 1981 werd dit veranderd in PH-AFM.
Erg lang heeft dit toestel niet in Nederland gevlogen. In oktober
’82 is het al weer uitgeschreven, terug naar Frankrijk als F-BNGQ
en later als F-GDLC.

aug 1981 Hilversum F-BNGZ Socata TB-10 C/n 199, to become<br /> PH-AFM
aug 1981 Hilversum F-BNGZSocata TB-10 C/n 199, to become PH-AFM

Het
toestel met constructienummer 200 kreeg een mooi toepassselijke
Nederlandse registratie, namelijk PH-ZOO. Ook de PH-ZOO
verlangde terug naar het land van herkomst en werd eveneens in
oktober ’82 uitgeschreven als F-BNGX, gevolgd door F-GDLD.

02/10/1982 Hilversum PH-ZOO SOCATA TB-10 Tobago c/n 200
02/10/1982 Hilversum PH-ZOO SOCATA TB-10 Tobago c/n200

Het bleef de
jaren daarop moeilijk op de TB-9 Tampico, TB-10 Tobago en
TB-20 Trinidad in Nederland aan de man te brengen. De laatste
jaren gaat dat beter. Zo zijn er diverse vliegscholen die met dit
type vliegen (o.a. Martinair).

4 gedachten over “Nummer 199 en 200

  1. Hey Bot,

    Op 11 november 1982 heb ik de PH-AFM als F-BNGQ naar Rotterdam gevlogen (douane uitklaring). Een dag later (12 november 1982) heb ik de kist via Toussus-le-Noble (LFPN) naar Tarbes (LFBT) geferried.

    Omdat het allemaal nogal snel moest, was de ‘tijdelijke’ ferry registratie aangebracht met ‘dikke’ kalk 😉

  2. Bonjour, je vous écris de France; je suis un membre de la famille du pilote qui s’est crashé avec le Tobago sous sa dernière immatriculation F-GDLD le 7 juillet 1983 à Pontgouin ; d’après le rapport d’enquête , il a heurté la cime des arbres après avoir traversé une nappe de brouillard, ce qui l’aurait désorienté et entrainé le crash . Merci d’avoir posté la photo de son appareil .

    1. Bonjour,

      Merci pour le message. C’est toujours triste quand quelqu’un meurt dans un accident d’avion, même si cela fait plusieurs années maintenant.
      Nous vous souhaitons de la force et un salut amical,

      Berend Jan Floor
      AirOnline.nl

Geef een reactie