Winter ’84/’85 Hilversum PH-RPB

PH-RPB Cessna F172H
PH-RPB Cessna F172H

Een mooi vrolijk winters plaatje! Daar vond ik het wel tijd voor als ik zo naar buiten kijk. De PH-RPB, een Cessna F172H. De F staat voor het feit dat dit toestel in licentie in Reims (Frankrijk) is gebouwd. Jarenlang werd de Europese markt door Cessna voorzien van kisten die in Reims gebouwd werden. Zo zijn er onder andere naast de Cessna 172 ook de 150, 152 en 177 gebouwd. Als laatste zijn de Cessna 406 Caravan II’s daar geproduceerd.
Deze besneeuwde Cessna heeft vanaf 1968 tot 1980 voor de Rijkspolitie gevlogen. Na zijn pensionering is het toestel op vliegveld Hilversum terecht gekomen en het is er nog steeds gebaseerd.
Als je goed kijkt zie je schuin linksonder het cockpitraam het logo van Rolls Royce zitten. Het toestel beschikt over een (volgens mij 6 cilinder) Rolls Royce motor. Klinkt mooi!
Inmiddels is het kleurenschema iets aangepast, maar nog steeds overwegend blauw/wit.

5 gedachten over “Winter ’84/’85 Hilversum PH-RPB

  1. Onder de motorkap zit inderdaad een zes cilinder Rolls Royce (Teledyne Continental Motors) luchtgekoelde boxer O-300 met een max. vermogen van 145 pk (108 kW) bij 2700 omwentelingen per minuut. De cilinder inhoud bedraagt 14.97 ‘gevulde’ bierglazen van 33cL (4.94 Ltr). Alhoewel het motorvermogen van 145 pk aan de krappe kant was(is), werden er in The Good Old Days, zelfs par(i)a’s gedropt met deze motorvariant. O.a. vanuit de PH-MVB, PH-SKI, PH-SNO en PH-MID. Vertrekken in Noord-Oostelijke richting (tegenwoordig RWY 07 met gekapte bomen) met 3 par(i)a’s aan boord was fun 😉

    1. Hello Mr. Propwash!

      Dank voor je leuke aanvulling! Richting 07 is altijd wel grappig. Kan ik me ook nog goed een zoemertje in de PH-TRT herinneren richting 07, waarbij de kijkers op het bankje bukten! De piloot was… ehhh… 😉

    2. Hallo Mr. Propwash,

      Ik heb in mijn diensttijd in Seedorf het laatste jaar in 1974 parachute gesprongen bij TU7. Hierna in 1975 nog een tijdje gesprongen bij PCMC in Hilversum. Kan me nog herinneren dat in een weekend toen ik er niet bij was, er wat problemen waren met het motorvermogen van de PH-SNO en hij tussen de bomen tot stilstand kwam. Ben benieuwd of jij toen vloog.

      met vriendelijke groeten,

      Ruud E

Laat een reactie achter bij Berend Jan FloorReactie annuleren