BallonnenHeteluchtballonnenHot Airships

19 en 20/08/1983 Raamsdonksveer, HÈT ballonevenement van Nederland

Een uniek beeld in het Nederlandse luchtruim
Een uniek beeld in het Nederlandse luchtruim

Op 19 en 20 augustus 1983 ben ik ’s avonds in Raamsdonksveer geweest. De eerste avond met tienertoer (een hele toer!) en daarna door pa & ma gebracht.
Hier is het, in mijn ogen, nooit overtroffen ballonevenement van Nederland gehouden. Bij het automuseum van Toyota-importeur Louwman & Parqui B.V. in Raamsdonksveer stegen in die dagen 95 (geteld in mijn spottersboekje) ballonnen op. In Nederland geldt nu een regel dat er maximaal 35 ballonnen per evenement mogen opstijgen. Dit om overlast voor de omliggende landeigenaren te beperken.
Hierna zijn er in Nederland nooit meer zoveel ballonnen bij één evenement van één terrein opgestegen.
Ik heb mijn ogen uitgekeken! Gasballons, special shapes en zelfs een hot airship was er te zien. Hier is denk ik het ballonvirus bij mij binnengeslopen, met als meest extreem symptoom van het ziektebeeld het behalen van mijn eigen ballonbrevet in 1999.

G-BHTM Cameron 80Can SS en daarboven de OY-BOK
G-BHTM Cameron 80Can SS en daarboven de OY-BOK

Toyota was in de begindagen van het heteluchtballonvaren in Nederland een grote sponsor. Via de bekende ballonvaarder Henk Brink uit Tienhoven werden diverse Toyotaballonnen de lucht in geholpen. De organisatie van het eerste grote, internationale ballonevenement werd dan ook logischerwijs door Toyota gesponsord en in Raamsdonksveer gehouden.
Vanuit de hele wereld waren ballonnen present. Voor die dagen uniek. Er was bijvoorbeeld een ballon uit India, de VT-EEI!
’s Middags voor het opstijgen was er nog een kleine vliegshow met o.a. Fokker Four en de PH-JHG, Fokker F-28 prototype.

N...? Cameron D69 Hot Airship
N…? Cameron D69 Hot Airship

Voor het eerst zag ik hier een Hot Airship, naar mijn idee een Amerikaanse Cameron D-96. Wie kan mij aan de registratie helpen? Mailtjes welkom!