Rijksmuseum verwerft FK 23 Bantam dubbeldekker

K-123 B.A.T. (Koolhoven) F.K.23 Bantam (1918)
K-123 B.A.T. (Koolhoven) F.K.23 Bantam (1918)

Een opmerkelijk persbericht over de Koolhoven FK.23 die ik bij het artikel over het Aviodrome op 13 februari 2011 heb beschreven.
Zoals ik het lees verhuist dit toestel over een poosje van het Aviodrome in Lelystad naar het Rijksmuseum in Amsterdam. Ik wilde jullie het berichtje in elk geval niet onthouden:

AMSTERDAM – Het Rijksmuseum in Amsterdam krijgt een historisch vliegtuig dat in 1917 is ontworpen door Frits Koolhoven. De dubbeldekker, een FK 23 Bantam, is het oudste, in authentieke toestand bewaard gebleven vliegtuig in Nederland. Dat heeft het Rijksmuseum donderdag bekendgemaakt. Het toestel is volgens het museum een belangrijke icoon van de Nederlandse bijdrage aan de ontwikkeling van de luchtvaart. Het is vanaf 2013 te bewonderen in de zaal met voorwerpen uit de 20e eeuw. “De 20e eeuw is dé eeuw van het vliegtuig en daarom mag het niet ontbreken in de nieuwe opstelling vanaf 2013. De Bantam spreekt de taal van het modernisme. De verwerving sluit mooi aan bij de rijke collectie historische voorwerpen op het gebied van techniek en oorlogsvoering die het museum al heeft”, aldus Taco Dibbits, directeur Collecties Rijksmuseum. Frits Koolhoven (1886-1946) werkte voor de Engelse fabriek British Aerial Transport (BAT) Company. In de Eerste Wereldoorlog maakte hij in Groot-Brittannië furore als vliegtuigontwerper en ontpopte hij zich als de grote rivaal van zijn landgenoot Anthony Fokker. Deze boekte destijds successen met zijn vliegtuigfabriek in Duitsland. De naam Bantam verwijst naar een Javaanse vechthaan. In de jaren twintig en dertig groeiden de fabrieken van Fokker en Koolhoven uit tot de pijlers van de Nederlandse luchtvaartindustrie. (c) ANP

Geef een reactie