In the Picture: N916ST Cessna 206, een vliegende Rolls-Royce?

N916ST Cessna T206H Turbine Powered Mark II Sentinel
N916ST Cessna T206H Turbine Powered Mark II Sentinel

Reg: N916ST
Type: Cessna T206H Turbine Powered Mark II Sentinel
Constructienr: 20608045
Eigenaar: Soloy inc.
Locatie: Oshkosh WI, (USA) juli 2011
Bijzonderheden: Deze Cessna 206 uit 1999 is in 2011 door de Amerikaanse firma Soloy stevig onder handen genomen. Soloy is gespecialiseerd in de conversie van Cessna’s. Zij voorzien de toestellen van een turbinemotor in plaats van de standaard zuigermotor. In dit geval is daarvoor een dikke motor van Rolls-Royce gebruikt.
Zo’n ombouwactie valt wat mij betreft een beetje onder de categorie in je Volkswagen een Opel-motor laten bouwen door de Ford-dealer. 😉
Na de conversie heeft het toestel nog maar een paar uur gevlogen als demonstrator voor Soloy.

N916ST Cessna T206H Turbine Powered Mark II Sentinel
N916ST Cessna T206H Turbine Powered Mark II Sentinel

Deze 206 heeft een uitrusting meegekregen voor obervatievluchten. Zo is aan de linkerkant een groot raam gemaakt en hangt er een camerapod onder de vleugel.

N916ST Cessna T206H Turbine Powered Mark II Sentinel met camerapod
N916ST Cessna T206H Turbine Powered Mark II Sentinel met camerapod

Dit toestel is momenteel te koop. Kost maar USD 1.100.000,-. Wat je daarvoor krijgt kun je zien als je de specificatielijst bekijkt: N916ST _ Spec Sheet_091211 De camerapod krijg je er in elk geval niet bij.
Ook in Nederland zijn Cessna’s met een Soloy conversie te zien. Met name paraclubs maken er graag gebruik van. Met zo’n turbinemotor in het vooronder zit je zo op 10.000 voet. Een voorbeeld hiervan is de onderstaande Zwitserse 206 die enige tijd op Teuge gebaseerd heeft gestaan.

HB-CKZ Cessna U206G Stationair 6 (Soloy)
HB-CKZ Cessna U206G Stationair 6 (Soloy)

Geef een reactie