Soms is het wel grappig als je iets meer over vliegtuigen weet dan gemiddeld

Wat mij opvalt is dat als er in de media gesproken wordt over vliegtuigen, dat het dan met de feitelijkheden soms niet helemaal klopt. Zo kan ik erg in de lach schieten als bijvoorbeeld in een speelfilm een scene met een vliegtuig zit. Dikwijls zie je dan bijvoorbeeld een Boeing opstijgen en even later een Airbus landen. Ook typeaanduidingen en merknamen zijn regelmatig een probleem voor de reporters, filmmakers enz.
Overigens denk ik dat ook een specialist op gebied van brandweerauto’s, pannenkoeken of stofzuigers dit ook zo voelt…
Recent kwam ik dit tegen.
Op 7 november 2011 werd in de Telegraaf verslag gedaan van het vertrek van Beatrix, Willem Alexander en Maxima vanaf Saba. Ze waren alle eilanden af geweest. In het artikeltje wordt gezegd dat ze van Saba naar Curaçao vliegen. Welnu, dat lijkt me sterk. Het toestel waar ze voor staan om in te stappen is niet, zoals gemeld wordt, de KBX. De KBX is de PH-KBX, de registratie van de regerings-Fokker 70 waar de koninklijke familie mee reist.

PH-KBX Fokker 70, Schiphol 1996
PH-KBX Fokker 70, Schiphol 1996

Het toestel waar ze wèl voor staan is een De Havilland Canada DHC-6 Twin Otter van WinAir. Deze maatschappij vliegt vanaf Sint Maarten naar o.a. Saba. Het is dan waarschijnlijk zo dat ze met de Twin Otter naar Sint Maarten zijn gevlogen, vandaar af met de Fokker 70 naar Curaçao en van daar weer verder met de KLM naar Schiphol.

PJ-WIS De Havilland Canada DHC-6-300 Twin Otter - Winair, Sint Maarten 05/01/2011
PJ-WIS De Havilland Canada DHC-6-300 Twin Otter – Winair, Sint Maarten 05/01/2011

De Fokker 70 wordt daarna leeg vanuit de Antillen terug gevlogen naar Nederland. Het toestel haalt dit niet rechtstreeks en moet hiervoor een paar tussenlandingen maken. Niet erg “maatschappelijk verantwoord”, maar het lijkt me voor de crew geen vervelend klusje.
Daarnaast is het zo dat de landingsbaan op Saba maar 400 meter lang is. Dat is dan ook gelijk het langste vlakke stukje op dit eiland! Daar kun je nooit met een Fokker 70 landen! De enige maatschappij die hier momenteel op kan en mag vliegen is WinAir met hun Twin Otters. De piloten hebben hiervoor een speciale training gevolgd en een aantekening in hun brevet.
Een zelfde situatie is op het nabij gelegen Franse eiland St. Barth. Een filmpje van mijn bezoek met WinAir begin dit jaar geeft een goed beeld van hoe het vliegen op zo’n klein startbaantje toegaat.

Geef een reactie