Commuters

04/03/2012 Lelystad; OY-CJV ATR 72-500 Virgin op aflevering Down Under

OY-CJV ATR 72-500 Virgin Australia wordt naar het platform gesleept
OY-CJV ATR 72-500 Virgin Australia wordt naar het platform gesleept

Na 3,5 week verblijf op vliegveld Lelystad is de OY-CJV op pad gegaan om aan zijn echte loopbaan te beginnen. Op 9 februari 2012 was het toestel spiksplinter nieuw vanuit de fabriek in Toulouse (F) gekomen om hier voor de eigenaar Nordic Aviation Capitol in de kleuren van de maatschappij aan wie het toestel geleased is te laten spuiten; Virgin Australia. Dat is gedaan bij QAPS op het vliegveld.
Veel werk had men daar naar mijn mening niet aan, de kist was wit en is dat nu overwegend nog steeds.
Het vertrek van het toestel stond aangekondigd voor 09:30 uur op zondagochtend. Dat was dus vroeg uit de veren. Helaas werkte het weer deze ochtend niet erg mee, het was mistig en de wolkenbasis hing lager dan 500ft.

OY-CJV ATR 72-500 Virgin Australia komt de QAPS hangaar uit
OY-CJV ATR 72-500 Virgin Australia komt de QAPS hangaar uit
OY-CJV ATR 72-500 Virgin Australia komt de QAPS hangaar uit
OY-CJV ATR 72-500 Virgin Australia komt de QAPS hangaar uit

Toch werd het toestel om 09:00 uur naar buiten gereden en naar het platform van het vliegveld gesleept. Daar werd de kist afgetankt. Met een APU van de Dutch Dakota Association werd geprobeerd de accu’s een boost voor het starten te geven, maar dat bleek niet te functioneren. Daarop werd de ATR weer terug gesleept naar de QAPS hangaar om daar de extra start-energie te krijgen.

OY-CJV ATR 72-500 Virgin Australia gereed voor vertrek op platform Lelystad
OY-CJV ATR 72-500 Virgin Australia gereed voor vertrek op platform Lelystad

Ondertussen kon ik even kort praten met “flying_kiwi”, die onder deze naam op het populaire forum van het luchtvaartblad Scramble melding had gemaakt van het vertrek van dit vliegtuig. Hij stond op het punt om mee aan boord de aflevervlucht mee te maken. Zijn boodschap op het forum had ongeveer 10 andere spotters vroeg hun bed uitgejaagd.
Het doel van de reis is om in 5 legs naar Brisbane te vliegen. Deze dag voerde naar de eerste stop in Turkije en vervolgens naar de Verenigde Arabische Emiraten. Vandaar de volgende dag naar India en het verre oosten en vervolgens een erg lange vlucht naar Australië zelf.

OY-CJV ATR 72-500 Virgin Australia
OY-CJV ATR 72-500 Virgin Australia
OY-CJV ATR 72-500 Virgin Australia, fraaie props op deze kist
OY-CJV ATR 72-500 Virgin Australia, fraaie props op deze kist

Daar aangekomen zal het toestel de naam “Kirra Beach” krijgen en de registratie VH-FVX krijgen. Waarom deze aflevering onder Deense registratie plaatsvindt is mij niet duidelijk. De voorgaande aflevering (19 februari) van een ATR naar Australië ging namelijk wél onder Australische registratie.

OY-CJV ATR 72-500 Virgin Australia "Kirra Beech" en (VH-)FVX op de neuswieldeur
OY-CJV ATR 72-500 Virgin Australia “Kirra Beech” en (VH-)FVX op de neuswieldeur

Je kunt discussiëren wat leuker is, een Deense registratie die er volgende week niet meer op staat, of een Australische registratie op Nederlands grondgebied. Ik prefereer het laatste, maar ben toch ook blij de kist in deze uitvoering gezien te hebben.
Nog even om het geheugen op te frissen, op 10 februari zag ik de OY-CJV er nog geheel wit uit, toen was zij net binnen komen vallen uit Frankrijk. (Zie ook het artikeltje over de OY-CJV van 11 februari 2012 op AirOnline.nl.)

OY-CJV ATR 72-500 (Nordic Aiviation Capital A/S) Lelystad, 10 feb. 2012
OY-CJV ATR 72-500 (Nordic Aiviation Capital A/S) Lelystad, 10 feb. 2012

Geef een reactie