Op zaterdag 15 september 2012 gingen de poorten van vliegveld Den Helder letterlijk open voor publiek. Veel plekken waren toegankelijk en zo kon in veel hoeken en gaten een kijkje genomen worden. In het gras en op het militaire platform waren diverse interessante kisten ten toon gesteld. Deze open dag stond onder andere in het teken van het afscheid van de Westland Lynx. Hiermee is tevens afscheid genomen van het laatste echte Nederlands marine-vliegtuig.
Den Helder is een echt helikopterveld. Naast militaire heli’s staan hier ook vele heli’s voor de bevoorrading van boorplatformen gebaseerd. Met twee werd in de ochtend flink gevlogen om bezoekers een kijkje van bovenaf te geven. Een aantal aanwezige helikopters stammen nog uit de tijd dat KLM Noordzee Helikopters bestond. Het betreft hier een vijftal Sikorsky S-76B heli’s, waarvan er een paar zonder rotorbladen stonden en dus niet meer operationeel zijn.
Opvallend waren ook een aantal Deense heli’s die vanaf dit veld opereren, naast twee Engelse S-61N helikopters, die een SAR-taak hebben boven ons deel van de Noordzee.
De vliegshow kende een paar leuke hoogtepunten. Zo was er de eerste demo voor publiek van een Nederlandse NH-90, waren er twee antieke Jet Provost straalkisten en werd afgesloten met een strak optreden van het Breitling Jet Team.
Zoals al eerder gemeld op deze site liep de dag niet voor iedereen goed af. De PH-4B4 kreeg motorproblemen kort na de start en door een akker in. De piloot raakte hierbij gewond. Later op de avond crashte een L-39C van het Breitling Jet Team bij Valkenswaard tijdens de terugvlucht vanaf Den Helder naar Kleine Brogel in België.
Een flinke fotoserie is te zien onder de knop Pictures op AirOnline.nl, natuurlijk onder Den Helder.