Focus@: F-AZBD Latécoère 17P replica, een vreemde vogel

F-AZBD Latécoère Laté 17P Replica
F-AZBD Latécoère 17P Replica

Registratie: F-AZBD
Type: Latécoère 17P replica
Constructienummer: 01
Eigenaar: Jean Salis
Locatie: La Ferte Alais (F), mei 1986
Bijzonderheden: Een vreemd ogend vliegtuig deze keer. De F-AZBD Latécoère 17P. Het is een replica van een toestel dat na de Eerste Wereldoorlog door Latécoère is ontworpen en gebouwd en gebruikt werd door de eigen luchtvaartmaatschappij Lignes Aériennes Latécoère. Latécoère zag een grote rol weggelegd na de oorlog voor de luchtvaart op gebied van passagiers en postvervoer. Met hun toestellen wilde deze maatschappij Franse gebiedsdelen in Noord Afrika bedienen en ook in Zuid Amerika opereren.
De Latécoère 17P werd in 1923 ontwikkeld en was een zogenaamde parasoldekker. De vleugel staat daarbij als het ware boven op de romp. De passagiers konden “comfortabel” in de gesloten cabine plaatsnemen, 5 personen in totaal, maar de piloot zat in een open cockpit onder de vleugel. De Latécoère 17P heeft aan de wieg gestaan van de Franse luchtpost. In totaal zijn er 24 exemplaren van dit toestel gebouwd, maar er zijn er bij mijn weten geen van bewaard gebleven. Het hier afgebeelde toestel is dan ook geen origineel exemplaar, maar een replica. Deze replica is eind jaren ’70 gebouwd om in 1980-1981 deel te nemen aan een mini-serie over de geschiedenis over de Franse luchtpost; L’aéropostale, courrier du ciel (verovering van de hemel).

F-AZBDLatécoère 17P Replica
F-AZBDLatécoère 17P Replica

Nu heeft men niet van scratch af aan dit toestel opgebouwd, maar heeft men een bestaand toestel omgebouwd zodat het er sterk op lijkt. Als basis werd een Noorduyn Norseman gebruikt. Dit forse toestel had eerder dienst gedaan bij de Noorse luchtmacht en heeft daarna een civiele registratie gekregen in de vorm van LN-TSS, F-OBTC en F-BTSC. Na de ombouw tot Latécoère 17P kreeg het de registratie F-AZBD en voor de flimopnames nog een fake-registratie F-AFBT.
Dit alles is gedaan door de mensen van Jean Salis. Op het vliegveld van La Fere Alais, net ten zuiden van Parijs, worden hier tal van historische vliegtuigen luchtwaardig gehouden. Ieder jaar met de Pinksterdagen is hier een prachtig luchtvaartevenement en vliegen de meeste van deze bijzondere oldtimers.
In 1987 is het toestel beschadigd geraakt. Het is daarna gesloopt voor bruikbare onderdelen.

F-AZBD met daarvoor collega spotter Piet; iedere gelijkenis met het bolle uiterlijk van het toestel is louter toeval...
F-AZBD met daarvoor collega spotter Piet; iedere gelijkenis met het bolle uiterlijk van het toestel is louter toeval…

Nu wil het geval dat in het Aviodrome men het plan had opgevat om de Norseman met het constructienummer 774 te gaan restaureren. Men wilde hier de T-400 van gaan maken, een Norseman in Nederlandse luchtmachtkleuren. Ook dit toestel kent een Franse historie en is F-AZBN geweest. Over de jaren voordat het Aviodrome museum in Lelystad failliet ging werd hier in de hal aan gewerkt. Ik heb het toestel in diverse stadia van opbouw gezien.

N4474 / 470509 Noorduyn UC-64A Norseman IV in aanbouw in het Aviodrome
N4474 / 470509 Noorduyn UC-64A Norseman IV in aanbouw in het Aviodrome

Als je zo naar het model van de Latécoère en dat van de Noorduyn Norseman kijkt, dan is er toch wel aardig wat “plastische vliegtuigchirurgie” aan dit project te pas gekomen. Het lijkt mij niet eenvoudig om een bestaand toestel zodanig om te bouwen dat het op het historische model lijkt en dat het tevens luchtwaardig is. Zeker als het zo’n bijzonder uiterlijk heeft als in dit geval.

N4474 / 470509 Noorduyn UC-64A Norseman IV in aanbouw met onderdelen van de F-AZBD
N4474 / 470509 Noorduyn UC-64A Norseman IV in aanbouw met onderdelen van de F-AZBD
N4474 / 470509 Noorduyn UC-64A Norseman IV met zelfs bloemen voor de ramen...
N4474 / 470509 Noorduyn UC-64A Norseman IV met zelfs bloemen voor de ramen…

Maar wat is nu de link met de F-AZBD? Welnu, voor het toestel van het Aviodrome zijn onderdelen gebruikt van de oude Latécoère 17P replica. De restanten hiervan zijn naar Lelystad getransporteerd. Het merkwaardige is nu dat de Norseman van het Aviodrome de registratie N4474 wordt gehanteerd. Je zou verwachten dat dit toestel onder constructienummer 774 is ingeschreven, maar nee, in het Amerikaanse luchtvaartregister wordt constructienummer 44-70513 opgegeven en dat is het oude militaire serienummer van de 778, de Latécoère replica. Dat zou een foutje in het register kunnen zijn of het zou wellicht kunnen betekenen dat er meer onderdelen van de 778 zijn verwerkt dan van de 774 in het gerestaureerde toestel. Maar dat is slechts een veronderstelling van mijzelf. Feit is dat men op enig moment is afgestapt van het idee om het toestel in Nederlandse kleuren te restaureren en heeft men voor het USAAF kleurenschema gekozen.

N4474 / 470509 Norduyn UC-64A Norseman zoals het nu in het Aviodrome aanwezig is
N4474 / 470509 Noorduyn UC-64A Norseman zoals het nu in het Aviodrome aanwezig is

Jammer om te zien is dat na de doorstart van het Aviodrome er niet meer aan het toestel gewerkt wordt. Het toestel is in de eindfase van zijn restauratie. Het was de bedoeling dat het toestel ooit weer zou gaan vliegen, maar of dat er nog van komt?

N4474 / 470509 Norduyn UC-64A Norseman zoals het nu in het Aviodrome aanwezig is
N4474 / 470509 Noorduyn UC-64A Norseman zoals het nu in het Aviodrome aanwezig is

Geef een reactie