BizpropsHelikoptersMuseumOld TimersSportvliegtuigenWarbirds

19/04/2014 Veel vliegtuigen kropen uit hun paas-ei op vliegveld Lelystad

HB-HFF FFA AS.202 Bravo met reclame voor Breitling
HB-HFF FFA AS.202 Bravo met reclame voor Breitling

Wat een topdag op Lelystad was het afgelopen zaterdag 19 april 2014! Ik kan me niet heugen dat op een “gewone zaterdag” er zoveel te fotograferen was. Nu was het natuurlijk wel de zaterdag van het paasweekend en dus waren kennelijk veel kistjes uit hun ei gekropen om te vliegen. Daarnaast was het ook kastelen-weer. Goed zicht, lekkere temperatuur en vooral een mooi zonnetje. Kortom alle ingrediënten voor een fikse fotoreportage.

OK-RED Piper PA-32R-301T Saratoga II TC
OK-RED Piper PA-32R-301T Saratoga II TC

Allereerst stonden er een aantal leuke bezoekers op het platform. Drie Zwitsers en een Tsjech wel te verstaan. De dag ervoor waren deze binnen gekomen. Eigenlijk waren er vier Zwitsers geland, maar er was er kennelijk al een vertrokken. De TB-10 en de Bravo vertrokken ook begin van de middag. Niet op weg terug naar de Alpen, maar naar Texel.

HB-EZW Socata TB-10 Tobago
HB-EZW Socata TB-10 Tobago
F-AZZK Yak 3UPW op de terugweg na een engine-run
F-AZZK Yak 3UPW op de terugweg na een engine-run

Opvallend was te zien de grote hoeveelheid aan “zwaar werk”. De Yak 3 F-AZZS kwam langs-taxiën om even proef te draaien. De PH-PSI, de Mustang van Oostwold, stond op het veld klaar om richting het hoge Noorden te vertrekken en de Catalina werd gereed gemaakt voor vertrek.
En of dit alles nog niet groot genoeg was, ook de AirSerbia ATR 72, YU-ALP stond buiten. Deze kist is omgespoten bij QAPS. Maar er was kennelijk geen ruimte meer in de QAPS hangaar. Daar staat denk ik de PH-LAU (Falcon 900) nu binnen. Deze stond de weken hiervoor buiten te wachten op zijn beurt.

YU-ALP ATR 72-202 AirSerbia
YU-ALP ATR 72-202 AirSerbia

De YU-ALP kan overigens niet een-twee-drie vertrekken. Er ontbreken een paar essentiële onderdelen, zoals de rolroeren en het hoogteroer. Ook het puntje van de staart zit er niet aan. Ligt zeker nog te drogen op de kachel… 😉

N104AJ Beech C90A King Air
N104AJ Beech C90A King Air

Als laatste in de categorie “zwaar werk” kwam nog de hier gestationeerde Beech C90A binnen. Deze N104AJ staat gestald in de hangaar naast die van de KLM-Aeroclub. Ik had hem nog niet eerder bewegend” “gefotografeerd, voor zover dat op een foto mogelijk is 🙂 .
Omdat het tegen 4 mei loopt werd er ook een oefenvlucht gemaakt door de Edambusters. Dit is een groep vliegers die met kleine sportkisten, van diverse types, op 4 mei een herdenkingsvlucht boven Noord-Holland maken.

F-BNYC Gardan GY-80-180 Horizon
F-BNYC Gardan GY-80-180 Horizon

Bij deze fotmatie hoorde onder andere de F-BNYC, een Gardan Horizon en de PH-LGR, een Vans RV-6. Deze kist draagt overigens ook nog zijn vorige Amerikaanse registratie N727LV.

PH-LGR Vans RV-6
PH-LGR Vans RV-6

De Catalina ging voor 45 minuten vliegen en sloot de vlucht af met drie touch & go’s. Da’s een mooi gezicht. Dat zelfde moet de havendienst gedacht hebben, getuige onderstaande foto. Zij stonden mooi eerste rang! Van zo’n kist kun je nooit genoeg foto’s maken, vandaar een paar extra deze keer!

PH-PBY Consolidated PBY-5A Catalina met de havendienst eerste rang!
PH-PBY Consolidated PBY-5A Catalina met de havendienst eerste rang!
PH-PBY Consolidated PBY-5A Catalina
PH-PBY Consolidated PBY-5A Catalina
PH-PBY Consolidated PBY-5A Catalina
PH-PBY Consolidated PBY-5A Catalina
PH-PBY Consolidated PBY-5A Catalina, wat is het mooi hè in de Flevopolder!
PH-PBY Consolidated PBY-5A Catalina, wat is het mooi hè in de Flevopolder!

De PH-PSI vertrok spectaculair. Nadat de kist los was, konden de wielen in en werd er “plat op het dek” doorgevlogen tot het einde van de baan. Daarna werd het circuit verticaal verlaten  😉 . De Mustang vertrok met de opmerking over de radio “tot 4 mei!” Dus ook op die dag zal deze beauty  weer op Lelystad verschijnen.

PH-PSI North American P-51D Mustang, wielen in en plat op het dek tot het einde van de baan
PH-PSI North American P-51D Mustang, wielen in en plat op het dek tot het einde van de baan

Bij de stichting Early Birds was de voorjaarsschoonmaak kennelijk ook begonnen. Diverse kisten werden naar buiten geduwd. Met de Stampe N102JW werden taxie-proeven gedaan. Voor mij genoeg aanleiding om weer eens in de hangaar binnen te kijken. Op zaterdagen is deze ruimte toegankelijk voor publiek. Je kunt er lekker even ronddwalen tussen de vele historische kisten.

PH-LVA Fokker D-VII replica van Early Birds
PH-LVA Fokker D-VII replica van Early Birds
N102JW Stampe-Vertongen SV4C waar taxi-proeven mee gedaan werden
N102JW Stampe-Vertongen SV4C waar taxi-proeven mee gedaan werden

Zelf had ik de PH-LUS, een Luscombe 8A, nog niet eerder kunnen fotograferen. Deze stond ook mooi buiten.

PH-LUS Luscombe 8A Silvaire
PH-LUS Luscombe 8A Silvaire

Lelystad is naast de kleine luchtvaart ook een thuishaven voor veel helikopters. Er werd dan ook af en aan gevlogen. Niet in de laatste plaats met de “vette” helikopter PH-RWY. Deze mooie rooie maakte veel circuitjes.

PH-RWY MBB BO.105DBS-4
PH-RWY MBB BO.105DBS-4

Ook de dubbel-gekleurde PH-HCA was van de partij. Deze heli was eerst mooi paars, maar is nu aan één zijde voorzien van zilver-metallic en aan de andere kant van fel-blauw-metallic. Ik denk dat deze kist beplakt is met folie en zogenaamd “gewrapped” is. Op de rotormast staat namelijk ook reclame van Avery-Dennison, een fabrikant van bestickering en reclame van 2Wrap, een bedrijf dat vooral auto’s “inpakt”. In het felle zonlicht ziet het er wel spectaculair uit!

PH-HCA Robinson R44 Raven II (voor de metamorfose, 4 mei 2013)
PH-HCA Robinson R44 Raven II (voor de metamorfose, 4 mei 2013)
PH-HCA Robinson R44 Raven II (links zilver)
PH-HCA Robinson R44 Raven II (links zilver)
PH-HCA Robinson R44 Raven II (rechts felblauw)
PH-HCA Robinson R44 Raven II (rechts felblauw)

Er waren ook nog een paar bezoekende heli’s zoals de PH-SEW en de D-HFCA. Deze Duitse Robinson landde echter op panel 4, een beetje ver weg om te fotograferen.

PH-SEW Robinson R22 Beta II
PH-SEW Robinson R22 Beta II
D-HFCA Robinson R22 Beta II
D-HFCA Robinson R22 Beta II

ls laatste heli-feitje kan ik nog melden dat de PH-HCC ook gevlogen heeft. Deze nieuwe Guimbal Cabri G2 maakte een lokaal vluchtje van een uur.

PH-HCC Guimbal Cabri G2
PH-HCC Guimbal Cabri G2

Tussen alles wat hier boven vermeld is waren er nog genoeg interessante andere kisten te bewonderen. En het mooie weer maakte het een feestje om dit alles te fotograferen. Vandaar dat deze dag uitmondt in een forse fotoserie.

N172PL Reims/Cessna F172E Skyhawk
N172PL Reims/Cessna F172E Skyhawk

Wat was er zoal dan vermeldenswaardig? Welnu, de N172PL, een ordinaire Cessna 172, maar dan eentje die er erg mooi uit ziet en een 172E is, gebouwd in Reims in 1964 en met constructienummer 0055 een van de eerst gebouwde in het Franse land.

F-PNDF Fournier RF-47
F-PNDF Fournier RF-47

Ook Frans is de Fournier RF-47. De F-PNDF is het prototype van dit model en kwam uit België, waar het bij mijn weten ook gestationeerd is.

D-EIFE Piaggio FWP.149D
D-EIFE Piaggio FWP.149D

Met de D-EIFE werd even aerobatic gevlogen ten westen van het veld. Na een klein half uurtje stonde deze Piaggio warbird weer aan de grond.
Een kist die al even ingeschreven is, maar die ik nog nooit gezien had was de PH-TOO. Deze Cessna 206 staat gebaseerd op Oostwold.

PH-TOO Cessna TU206G Turbo Stationair 6
PH-TOO Cessna TU206G Turbo Stationair 6

Bij Air Waterland staat momenteel een Spaanse Cessna 150. Deze vloog vandaag naar Hilversum en kwam later weer binnen. Ondanks eerdere berichten is deze Cessna nog niet Engels geregistreerd, dit in tegenstelling tot een andere Spaanse 150 die ook via Air Waterland op Lelystad beland is.

EC-CDP Reims/Cessna F150L
EC-CDP Reims/Cessna F150L

Alle foto’s van deze dag zijn in groot formaat te zien op AirOnline.nl onder de knop Pictures. Kies dan voor Lelystad met de datum van 19 april 2014.

Geef een reactie