Wat een topdag op Lelystad was het afgelopen zaterdag 19 april 2014! Ik kan me niet heugen dat op een “gewone zaterdag” er zoveel te fotograferen was. Nu was het natuurlijk wel de zaterdag van het paasweekend en dus waren kennelijk veel kistjes uit hun ei gekropen om te vliegen. Daarnaast was het ook kastelen-weer. Goed zicht, lekkere temperatuur en vooral een mooi zonnetje. Kortom alle ingrediënten voor een fikse fotoreportage.
Allereerst stonden er een aantal leuke bezoekers op het platform. Drie Zwitsers en een Tsjech wel te verstaan. De dag ervoor waren deze binnen gekomen. Eigenlijk waren er vier Zwitsers geland, maar er was er kennelijk al een vertrokken. De TB-10 en de Bravo vertrokken ook begin van de middag. Niet op weg terug naar de Alpen, maar naar Texel.
Opvallend was te zien de grote hoeveelheid aan “zwaar werk”. De Yak 3 F-AZZS kwam langs-taxiën om even proef te draaien. De PH-PSI, de Mustang van Oostwold, stond op het veld klaar om richting het hoge Noorden te vertrekken en de Catalina werd gereed gemaakt voor vertrek.
En of dit alles nog niet groot genoeg was, ook de AirSerbia ATR 72, YU-ALP stond buiten. Deze kist is omgespoten bij QAPS. Maar er was kennelijk geen ruimte meer in de QAPS hangaar. Daar staat denk ik de PH-LAU (Falcon 900) nu binnen. Deze stond de weken hiervoor buiten te wachten op zijn beurt.
De YU-ALP kan overigens niet een-twee-drie vertrekken. Er ontbreken een paar essentiële onderdelen, zoals de rolroeren en het hoogteroer. Ook het puntje van de staart zit er niet aan. Ligt zeker nog te drogen op de kachel… 😉
Als laatste in de categorie “zwaar werk” kwam nog de hier gestationeerde Beech C90A binnen. Deze N104AJ staat gestald in de hangaar naast die van de KLM-Aeroclub. Ik had hem nog niet eerder bewegend” “gefotografeerd, voor zover dat op een foto mogelijk is 🙂 .
Omdat het tegen 4 mei loopt werd er ook een oefenvlucht gemaakt door de Edambusters. Dit is een groep vliegers die met kleine sportkisten, van diverse types, op 4 mei een herdenkingsvlucht boven Noord-Holland maken.
Bij deze fotmatie hoorde onder andere de F-BNYC, een Gardan Horizon en de PH-LGR, een Vans RV-6. Deze kist draagt overigens ook nog zijn vorige Amerikaanse registratie N727LV.
De Catalina ging voor 45 minuten vliegen en sloot de vlucht af met drie touch & go’s. Da’s een mooi gezicht. Dat zelfde moet de havendienst gedacht hebben, getuige onderstaande foto. Zij stonden mooi eerste rang! Van zo’n kist kun je nooit genoeg foto’s maken, vandaar een paar extra deze keer!
De PH-PSI vertrok spectaculair. Nadat de kist los was, konden de wielen in en werd er “plat op het dek” doorgevlogen tot het einde van de baan. Daarna werd het circuit verticaal verlaten 😉 . De Mustang vertrok met de opmerking over de radio “tot 4 mei!” Dus ook op die dag zal deze beauty weer op Lelystad verschijnen.
Bij de stichting Early Birds was de voorjaarsschoonmaak kennelijk ook begonnen. Diverse kisten werden naar buiten geduwd. Met de Stampe N102JW werden taxie-proeven gedaan. Voor mij genoeg aanleiding om weer eens in de hangaar binnen te kijken. Op zaterdagen is deze ruimte toegankelijk voor publiek. Je kunt er lekker even ronddwalen tussen de vele historische kisten.
Zelf had ik de PH-LUS, een Luscombe 8A, nog niet eerder kunnen fotograferen. Deze stond ook mooi buiten.
Lelystad is naast de kleine luchtvaart ook een thuishaven voor veel helikopters. Er werd dan ook af en aan gevlogen. Niet in de laatste plaats met de “vette” helikopter PH-RWY. Deze mooie rooie maakte veel circuitjes.
Ook de dubbel-gekleurde PH-HCA was van de partij. Deze heli was eerst mooi paars, maar is nu aan één zijde voorzien van zilver-metallic en aan de andere kant van fel-blauw-metallic. Ik denk dat deze kist beplakt is met folie en zogenaamd “gewrapped” is. Op de rotormast staat namelijk ook reclame van Avery-Dennison, een fabrikant van bestickering en reclame van 2Wrap, een bedrijf dat vooral auto’s “inpakt”. In het felle zonlicht ziet het er wel spectaculair uit!
Er waren ook nog een paar bezoekende heli’s zoals de PH-SEW en de D-HFCA. Deze Duitse Robinson landde echter op panel 4, een beetje ver weg om te fotograferen.
ls laatste heli-feitje kan ik nog melden dat de PH-HCC ook gevlogen heeft. Deze nieuwe Guimbal Cabri G2 maakte een lokaal vluchtje van een uur.
Tussen alles wat hier boven vermeld is waren er nog genoeg interessante andere kisten te bewonderen. En het mooie weer maakte het een feestje om dit alles te fotograferen. Vandaar dat deze dag uitmondt in een forse fotoserie.
Wat was er zoal dan vermeldenswaardig? Welnu, de N172PL, een ordinaire Cessna 172, maar dan eentje die er erg mooi uit ziet en een 172E is, gebouwd in Reims in 1964 en met constructienummer 0055 een van de eerst gebouwde in het Franse land.
Ook Frans is de Fournier RF-47. De F-PNDF is het prototype van dit model en kwam uit België, waar het bij mijn weten ook gestationeerd is.
Met de D-EIFE werd even aerobatic gevlogen ten westen van het veld. Na een klein half uurtje stonde deze Piaggio warbird weer aan de grond.
Een kist die al even ingeschreven is, maar die ik nog nooit gezien had was de PH-TOO. Deze Cessna 206 staat gebaseerd op Oostwold.
Bij Air Waterland staat momenteel een Spaanse Cessna 150. Deze vloog vandaag naar Hilversum en kwam later weer binnen. Ondanks eerdere berichten is deze Cessna nog niet Engels geregistreerd, dit in tegenstelling tot een andere Spaanse 150 die ook via Air Waterland op Lelystad beland is.
Alle foto’s van deze dag zijn in groot formaat te zien op AirOnline.nl onder de knop Pictures. Kies dan voor Lelystad met de datum van 19 april 2014.