05/07/2014 20-jarig jubileum van de 1st Austrian DC-3 Dakota Club op Salzburg

N86U Douglas DC-3 Dakota First Austrian DC3 Dakota Club
N86U Douglas DC-3 Dakota First Austrian DC-3 Dakota Club

De eerste DC-3 Dakota-vereniging uit Oostenrijk bestaat dit jaar 20 jaar. Om dat niet onopgemerkt voorbij te laten gaan was er in het weekend van 4 tot en met 6 juli een Dakota-meeting georganiseerd op de luchthaven van Salzburg.

N86U Douglas DC-3 Dakota First Austrian DC3 Dakota Club
N86U Douglas DC-3 Dakota First Austrian DC-3 Dakota Club

De Oostenrijkse Dakota-vereniging bezit zelf een Amerikaans geregistreerde Dakota met de registratie N86U. Deze Dakota in de kleuren van Austria Airlines ziet er netjes uit en beschikt over een paar panoramische ramen. Dit betekent dat dart op een paar plekken de zaag ik de romp gezet is en de ruimte tussen de raampjes opgevuld is door één groot raam.

N86U Douglas DC-3 Dakota First Austrian DC3 Dakota Club
N86U Douglas DC-3 Dakota First Austrian DC3 Dakota Club met één van de panoramische ramen

In heel Europa had men uitnodigingen ontvangen om met Dakota’s dit evenement bij te wonen. Aan het begin van het jaar zag de lijst met mogelijk bezoekende Dakota’s er dan ook indrukwekkend uit. Feitelijk hebben een aantal Dakota’s van die lijst toch de reis naar Oostenrijk niet gemaakt en waren de aanwezigen Dakota’s net op één hand te tellen.
Helaas was het op zaterdagmorgen geen lekker weer, het regende en er hing lage bewolking. In de loop van de dag liepen de condities echter op en kon er lokaal gevlogen worden door enkele van de aanwezige toestellen.

HA-LIX Lisunov Li-2 Malev start de motoren voor een rondvlucht
HA-LIX Lisunov Li-2 Malev start de motoren voor een rondvlucht

Er stonden onder andere rondvluchten gepland met de HA-LIX, en Lisunov Li-2. Dit lijkt een Dakota, maar is het niet! Dit toestel is indertijd in Rusland “ontworpen” en is bijna een exacte kopie dan de DC-3. De motoren zijn gelijk aan die van een Antonov An-2. Al met al een mooi en zeldzaam toestel.

N431HM Douglas DC-3C Dakota Swissair
N431HM Douglas DC-3C Dakota Swissair

Vanuit Zwitserland was de Dakota N431HM gekomen. Deze prachtig gepolijste DC-3 is getooid in Swissair-kleurtjes. Het toestel vliegt doorgaans samen met twee, eveneens in Zwitserland thuishorende, Beech D18’s (N223CM en N21FS). Ook deze twee toestellen waren op Salzburg aanwezig.

OY-BPB / K-682 Douglas DC-3 Dakota
OY-BPB / K-682 Douglas DC-3 Dakota

Helemaal uit Denemarken was de OY-BPB gekomen. Dit toestel vliegt nog in de kleuren van zijn vorige werkgever, de Deense luchtmacht en draagt het tevens de oude militaire registratie K-682.

N473DC / 2100882 3X-P Douglas DC-3 Dakota een beetje ingebouwd tussen de old-timers
N473DC / 2100882 3X-P Douglas DC-3 Dakota een beetje ingebouwd tussen de old-timers

Eveneens in een militair jasje aanwezig was de N473DC. Deze Dakota stond ingebouwd tussen een aantal oude legervoertuigen, om zo een scene uit het verleden na te bootsten. Best leuk, maar het maakte het fotograferen van deze DC-3 een beetje lastig.
In de tweede helft van de ochtend werden nog een paar toestellen van de Flying Bulls van Red Bull bij de aanwezige kisten gezet. Het betrof hier de Lockheed P-38 Lightning, de Cessna 337 Skymaster en de Vought F-4U Corsair. Ook de Red Bull DC-6B voerde een vlucht uit. Normaal staan deze toestellen bij de (museum)hangaars van Red Bull aan de overzijde van het vliegveld.
Een aantal van de aanwezige kisten die later die dag voor een lokale vlucht vertrokken, vlogen gelijk even door naar de, 60 kilometer verderop gelegen, Wolfgangsee om daar bij de Scalaria Air Challenge voor te vliegen. De Lisunov Li-2 deed dit in totaal zelfs drie maal.
Het terrein van dit Dakota-evenement was opmerkelijk. Voor dit jubileum was namelijk de gehele terminal 2 van de Salzburger luchthaven beschikbaar. De terminal was voorzien van tafels en banken waar men wat kon eten en drinken en ook waren er een paar standjes met de nodige luchtvaart-items.
Op het platform voor deze terminal was een gebied voor de Dakota’s afgezet, waardoor het publiek de toestellen van zeer dicht bij kom aanschouwen en zelfs letterlijk kon aanraken.

ES-AEB Embraer ERJ-170LR Estonian Air
ES-AEB Embraer ERJ-170LR van Estonian Air hoorde tot het “gewone” verkeer op Salzburg

Omdat de luchthaven van Salzburg tussen de bedrijven door gewoon operationeel was, kwamen er bij tijd en wijle diverse lijntoestellen binnen. Na de landing taxiede deze veelal dicht langs de afzetting van het platform, waardoor hier prima foto’s van gemaakt konden worden.
De organisatie had er voor gezorgd dat er bij het Red Bull voetbalstadion van Salzburg geparkeerd kon worden, vanwaar men gratis met een bus naar Terminal 2 vervoerd kon worden. Hier werd maar matig gebruik van gemaakt, mede gezien het slechte weer in de ochtend.
Voor de spotters, hier een lijstje met de waarnemingen van deelnemers aan de Dakota-meeting:

Reg. Type Remarks
HA-LIX Lisunov Li-2 Malev
N21FS Beech 3NM Expeditor
N223CM Beech D18S
N25Y Lockheed P-38L Lightning Flying Bulls
N431HM Douglas DC-3 Dakota Swissair
N473DC Douglad DC-3 Dakota

2100882/3X-P

N6123C North American B-25J Mitchell Flying Bulls
N86U Douglad DC-3 Dakota Austrian Airlines
N991DM Cessna 337D Super Skymaster Flying Bulls
OE-EAS Chance-Vought F4U Corsair Flying Bulls
OE-LDM Douglas DC-6B Flying Bulls
OY-BPB Douglas DC-3 Dakota K-682 RDAF

De foto’s van dit evenement zijn te zien op AirOnline.nl. Klik hiervoor op de knop Pictures en scrol van Austria naar Salzburg, met de datum van 5 juli 2014.

Geef een reactie