Registratie: N344CS
Type: De Havilland Canada DHC-6 Twin Otter
Constructienr.: 334
Eigenaar: Rampart Aviation
Locatie: Lelystad, 18 juli 2014
Bijzonderheden: Een De Havilland Canada Twin Otter zie je in Europa niet zo veel meer. Dit toestel was dan ook een welkome bezoeker op vliegveld Lelystad. Het toestel heeft hier de afgelopen weken, vermoedelijk voor onderhoud, op het veld gestaan en heeft enkele lokale vluchten gemaakt.
Het toestel dat in 1965 werd ontworpen is een echt werkpaard. Het is een robuust toestel dat van onverharde landingsbanen kan opereren en heeft zogenaamde STOL-eigenschappen, waardoor het maar een korte aanloop nodig heeft alvorens te kunnen vliegen. Er zijn er rond de 850 van gebouwd.
De N344CS is in 1971 gebouwd en het toestel heeft onder andere in Canada als C-FVTO geopereerd, het is in Frankrijk ingeschreven geweest als F-GUTH en in Zuid Afrika als ZS-OVS en ZS-OUJ. In 2008 kreeg het de huidige Amerikaanse registratie en vlieg het toestel voor Rampart Aviation.
Rampart Aviation is een luchtvaartbedrijf dat gespecialiseerd is in vliegtuigen voor speciale doeleinden. Zij kunnen wereldwijd opereren en vliegen met turboprops.
De N344CS is uitgerust met een enorme staaf aan de achterzijde van het toestel. Dit is een zogenaamde magnetic anomaly detector (MAD). Deze detector is in staat om verschillen in het magnetisch veld op de aarde waar te nemen. Deze techniek kent grofweg twee groepen gebruikers, militaire- en civiele gebruikers.
De militaire variant is in staat om boven zee onderzeeboten waar te nemen die onder het wateroppervlak varen. Door het waarnemen van het verschil in het magnetisch veld kan de positie bepaald worden. De metalen in de duikboot zorgen namelijk voor een verandering in het magnetisch veld en dat is door de MAD-boom waar te nemen. Het is een aanvulling op sonarapparatuur, waarmee ook duikboten opgespoord kunnen worden.
Op de foto hieronder is zo’n militaire gebruiker te zien, een P-3C Orion van de Amerikaanse Marine. De MAD-boom aan de achterzijde is goed te zien.
Om verstoringen in het magnetisch veld rondom het vliegtuig te voorkomen is een MAD-boom altijd vóór of achter het toestel geplaatst.
De Twin Otter N344CS is een civiel toestel en de MAD-boom wordt dan ook voor civiele taken gebruikt. Het bedrijf ARKeX, dat ook op het toestel vermeld staat, zorgt met deze apparatuur voor het in kaart brengen van magnetische velden boven gebieden van de opdrachtgevers. Dat kunnen bijvoorbeeld overheden of oliemaatschappijen zijn. Door de variatie in het magnetisch veld waar te nemen kan men mineralen opsporen. Zo kan men in kaart brengen waar bijvoorbeeld olie in de grond aanwezig is.
Het bedrijf Rampart Aviation weet vaker Lelystad te vinden. In 2012 zag ik ook al een Twin Otter met een MAD-boom uitgerust op dit veld. Ook toen was het toestel een aantal dagen/weken afwezig. Om een idee te geven van het werkveld van deze toestellen; op dit moment is dit toestel aan het werk met een klusje in Indonesië.