Het weer was prima, droog, zonnig en rond de 25 graden. Kortom mooi weer om naar Keiheuvel in België af te reizen. Met mij deden een aantal sportvliegers ditzelfde en zie hier, de ingrediënten voor een leuke fly-in met een ongeëvenaarde Belgische sfeer en gastvrijheid.
Rond 10:00 u in de ochtend was het nog rustig op het veld, maar naar mate de dag vorderde kwamen er steeds meer kistjes naar Keiheuvel toe. Alles werd netjes bij de hekken geplaatst, zodat het publiek de toestellen prima kon zien.
Toch was de deelname niet overweldigend. Er bleven ook niet zo veel kisten voor een nachtstop. Aan het einde van de middag keerden al heel wat toestellen weer huiswaarts en rond 18:00 u was het dan ook erg rustig geworden op het veld.
Toch waren er absoluut een paar highlights aanwezig die zeker het vermelden waard zijn. Allereerst de OO-NAG. Dit is een Tecnam 2006T. Deze moderne twin is nog niet veel verkocht, maar is een goed middel voor het les-vliegen op tweemotorige kisten.
Het grasbaantje van Keiheuvel oogt niet zo erg lang. Toch is het lang genoeg om forse kisten te laten neerstrijken (en uiteraard om ook weer op te laten stijgen). Een van de zwaardere kisten deze dag was de NX377WW, een North American Trojan. Deze onvervalste warbird, die overigens in België thuishoort, landde na twee low passes moeiteloos op Keiheivel. De kist trok natuurlijk de nodige aandacht.
Een andere kist van de buitencategorie, om in wielertermen te spreken, was de Pilatus PC-7 N60LT. Dit fraai beschilderde lestoestel kwam ook de gastvrijheid van Keiheuvel testen. Er zijn maar weinig civiel geregistreerde PC-7’s in de wereld. Dit toestel wordt normaal door luchtmachten gebruikt als elementair opleidingstoestel voor jachtvliegers. De Nederlandse luchtmacht vliegt hier onder andere ook mee.
Geen fly-in zonder old-timers. Nieuw voor mij was de Stampe Vertongen OO-EIR. Dit toestel draagt nog zijn militaire serial V4 en is iets donkerder dan de andere oranje Stampes in België.
Er waren meer Stampes. De F-PCOR kwam binnen vanaf Schaffen Diest. Het veld waar over twee weken ook een fly-in georganiseerd wordt. De motor achter dit evenement, dhr. Guy Valvekens, zat achter de stuurknuppel van zijn eigen rode Stampe.
Ook de D-EEDW was present. Deze Stampe in Franse kleuren zag er prachtig uit. Het toestel lijkt wel nieuw, maar het is toch zeker wel een oude dame!
Onder de Piper Cubs waren ook twee mooie exemplaren. De D-EMMV zag er erg netjes uit en ook de D-ECQA mocht er wezen. Deze Piper Super Cub vliegt in de kleuren van de Belgische luchtmacht.
De vermelding “meest merkwaardige toestel” kon deze keer zondermeer gaan naar de F-PDHV. Deze Verhees Delta is een zelfbouwtoestel in de vorm van een vliegende vleugel. Het toestel kwam aan op een aanhanger, met opgevouwen vleugels en werd in een paar handelingen vliegklaar gemaakt. Vervolgens heeft het toestel een paar lokale vluchtjes gemaakt en is later weer op de trailer naar huis vertrokken.
Wat verder opviel was de grote hoeveelheid aanwezige ultralights. Veel van deze toestellen zien er fraai en gestroomlijnd uit. Neem nou de Pro.Mecc Freccia. Een snel-ogend toestel, in matte kleuren gespoten en onder andere voorzien van stoere Recaro kuipstoeltjes.
De organisatie had gezorgd voor prima fotografeermogelijkheden. Het is jammer dat niet meer toestellen op dit leuke evenement zijn afgekomen. Hopelijk is er volgend jaar iets meer ruchtbaarheid aan te geven, zodat het bezoekersaantal nog op kan lopen.
Alle gemaakte foto’s staan in groter formaat op AirOnline.nl. Klik hiervoor op de knop Picturers en scrol naar België, Keiheuvel. Bij de datum van 26 juli 2014 staat de uitgebreide fotoserie klaar om bekeken te worden!