Focus@: HB-RAR Pilatus P2-06 op Fribourg-Ecuvillens (LSGE)

HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06
HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06

Registratie: HB-RAR
Type: Pilatus P2-06
Constructienummer: 56
Eigenaar: L’Aérotique Association
Locatie: Fribourg-Ecuvillens, 27 augustus 2014
Bijzonderheden: Deze Pilatus P2 was te bewonderen op het veld Fribourg-Ecuvillens, in het zuidwesten van Zwitserland. Het toestel is hier gebaseerd en is eigendom van L’Aérotique Association.

HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06
HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06
HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06
HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06

De kist is hier te zien voor bij het vertrek naar het nabijgelegen militaire vliegveld Payerne. Dit om een bijdrage te leveren aan de grote vliegshows die daar bij het evenement AIR14 in het weekend van 30, 31 augustus en 6, 7 september plaatsvinden.

HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06
HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06
HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06
HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06

Van de Pilatus P2 zijn in totaal maar 55 exemplaren gebouwd. Het toestel is al in 1942 ontworpen en het vloog in 1945 voor het eerst.

HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06
HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06
HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06
HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06
HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06
HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06

Bij het ontwerp werd gekozen voor onderdelen die al beschikbaar waren. Zo is het onderstel gelijk aan dat van een Messerschmitt Bf.109.

HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06 met een speciale sticker vanwege het 75-jarig bestaan van Patrouille Swiss
HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06 met een speciale sticker vanwege het 75-jarig bestaan van Patrouille Swiss

De Pilatus P2 heeft alleen bij de Zwitserse luchtmacht gevlogen. Het is tweezits-opleidingstoestel. Er zijn twee varianten geleverd, de P2-05 (26 stuks) en de P2-06 (26 stuks). Het laatste type is uitgerust met een boordkanon en ophangpunten onder de vleugels om het afwerpen van bewapening te oefenen.

HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06 met rechtsboven het gat voor het boordkanon
HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06 met rechtsboven het gat voor het boordkanon

De diensttijd van deze Pilatus heeft van 1946 tot en met 1981 gelopen. Daarna zijn de overgebleven kisten (48 stuks) op de civiele markt terecht gekomen. Ongeveer de helft daarvan is nog luchtwaardig. Je kunt ze nog tegenkomen in Zwitserland, Duitsland, Frankrijk, Groot Brittannië en de V.S.

HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06
HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06
HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06
HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06
HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06 met 1949 op de staart als bouwjaar, het toestel is in 1950 afgeleverd.
HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06 met 1949 op de staart als bouwjaar, het toestel is in 1950 afgeleverd

De HB-RAR ziet er nog erg mooi uit. De originele militaire registratie U-136 is nog aanwezig en het toestel is oogverblindend gepolijst. Het wordt zichtbaar met zorg onderhouden.

HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06 de Argus motor komt tot leven
HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06 de Argus motor komt tot leven
HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06
HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06
HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06
HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06

Op 8 maart 1950 werd deze trainer afgeleverd aan de Zwitserse luchtmacht, toe nog met de militaire registratie U-107. Deze werd later veranderd in U-136. Op 30 mei 1981 is de kist op Dubendorf geveild en is het in handen gekomen van de huidige eigenaren.

HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06 op weg naar Payerne
HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06 op weg naar Payerne
HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06 het Messerschmitt onderstel wordt ingetrokken
HB-RAR / U-136 Pilatus P2-06 het Messerschmitt onderstel wordt ingetrokken

Het fotograferen van de Pilatus voor vertrek naar Payerne was geen enkel probleem. Op Fribourg-Ecuvillens is de havenmeester bereid om even met je mee te lopen. Ik heb dit nu al meerdere keren meegemaakt. Geweldige gastvrijheid!

Geef een reactie