Focus@: HB-PGU Piper PA-38-112 Tomahawk beschadigd geraakt tijdens start

HB-PGU Piper PA-38-112 Tomahawk II
HB-PGU Piper PA-38-112 Tomahawk II

Deze “gekraakte” Piper Tomahawk kwam ik tegen op 27 augustus 2014 op het vliegveld van Fribourg-Ecuvillens. Hier is het bedrijf MécanAir gevestigd. Voor de hangaar van dit bedrijf stond de romp van dit toestel op een aanhanger te wachten op dingen die komen gaan. Wellicht is dat reparatie, wellicht kanabalisering voor bruikbare onderdelen.
Het toestel mist op dit moment aardig wat vitale onderdelen. De vleugels, het onderstel, de T-staart, het richtingsroer en, ook niet onbelangrijk, de motor ontbreekt. Duidelijk is te zien dat de romp aan het einde flink gekreukeld is.

HB-PGU Piper PA-38-112 Tomahawk II met aan het eind van de romp het type-plaatje
HB-PGU Piper PA-38-112 Tomahawk II met aan het eind van de romp het type-plaatje

Naspeuring leert dat het hier gaat om de HB-PGU. Dat is overigens ook op het typeplaatje te lezen 😉 . Op 5 juni 2014 probeerde dit kistje met een instructeur en een leerling te starten vanaf de grasbaan 25 op Grenchen. Na de start wist het toestel onvoldoende hoogte te winnen en daardoor kwam het aan het einde van het veld ongelukkig terecht. Gelukkig hebben er zich geen persoonlijke ongelukken bij voorgedaan.
De raad die in Zwitserland dergelijke incidenten onderzoekt heeft inmiddels een tijdelijk rapport over dit voorval opgesteld. Dat rapport ie HIER in te zien.

HB-PGL Piper PA-38-112 Tomahawk II zoals een Tomahawk er uit hoort te zien
HB-PGL Piper PA-38-112 Tomahawk II zoals een Tomahawk er uit hoort te zien

Er vliegen in Zwitserland een flink aantal vliegtuigen met reclame voor Breitling. Zo ook dit toestel. Naast de rom van de HB-PGU stond de HB-PGL. Deze Tomahawk, ook in Breitlingkleuren, zag er nog op en top uit.

Geef een reactie