Op het vliegveld van Bern-Belp vind ik het altijd goed toeven. Het uitzicht is er mooi en de toestellen op de start/landingsbaan en de taxi-baan zijn goed te fotograferen.
Helaas was het kleine restaurantje in de oude toren gesloten. Vandaar maar heil gezocht op het terras van het er naast gelegen hotel-restaurant. Vanaf dit iets verhoogde terras kun je goed fotograferen.
De meest opmerkelijke bezoeker stond al met één motor te draaien toen we aan kwamen rijden. Nummer twee werd gestart en al gauw draaiden er vier Allison turbo-props. Het ging hier om een Lockheed C-130H Hercules van de Belgische Luchtmacht.
Deze Hercules stond hier waarschijnlijk als support-toestel voor de twee Belgische F-16A’s die op Payerne bij AIR14 het eerste show-weekend bij woonden. De organisatie in Zwitserland had namelijk bepaald dat de transportkosten van demo-kisten en Demo-teams niet op Payerne geparkeerd konden worden. Hier diende men onder andere Emmen (bij Luzern) en dus ook Bern voor te gebruiken.
De Hercules taxiede runway 14/32 af om in Oostelijke richting te starten. Deze transportkist zat niet erg vol, want het toestel was al na een paar honderd meter los.
De rest van de twee uurtjes die we hier hebben doorgebracht vulde zicht met een paar vliegbewegingen van Skyways met hun Dornier 328-en,wat lesverkeeer en een paar helikopters. Al met al een leuke tussenstop voor deze dag.
Als laatste de kiosk in de aankomst/vertrekhal nog even geplunderd vanwege de hier te verkrijgen Duits-talige Zwitserse luchtvaarttijdschriften (zoals Jetstream, Cockpit en SkyNews.CH).
De foto’s van dit bezoekje staan in groter formaat op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures aan de linker kant en surf naar Switzerland en vervolgens naar Bern-Belp met de datum van 2 september 2014.