12/09/2014 De KLu Fokker 50’s dan eindelijk verkocht op Lelystad Airport?

(U-06) Fokker 50 KLu ontdaan van alle luchtmacht opschriften
(U-06) Fokker 50 KLu ontdaan van alle luchtmacht opschriften

Vandaag was de U-06, of beter gezegd de ex U-06 te zien bij de QAPS-hangaar. Dit spuitbedrijf is beide Fokker 50’s van de KLu aan het ontdoen van hun Nederlandse markeringen. Momenteel staat de U-06 in de hangaar van de Catalina en de U-05 binnen bij QAPS. Wat er mee gebeuren gaat is mij nog niet bekend, maar het lijkt er op dat ze aan de start staan van een nieuw avontuur. Dat werd ook wel tijd. De kisten hebben bijna 2 jaar stored op Lelystad Airport gestaan. Per maand werd er beperkt mee gevlogen, om de toestellen operationeel te houden.

C-10 Fokker F-27-300M Troopship KLu met een nieuwe jas
C-10 Fokker F-27-300M Troopship KLu met een nieuwe jas
C-10 Fokker F-27-300M Troopship KLu met de registratie op het neuswieldeurtje
C-10 Fokker F-27-300M Troopship KLu met de registratie op het neuswieldeurtje

Een andere Fokker was ook bij QAPS buiten te zien. Het gaat hier om het museumstuk de C-10. Deze Fokker F-27 Troopship heeft een camouflageschema van weleer teruggekregen en zal waarschijnlijk naar het Nationaal Militair Museum op Soesterberg verhuizen.
Naast deze militaire kisten kon ik vandaag ook de her-geregistreerde Blackshape Prime zien. De knalrode I-X010 is nu I-B953 geworden. De registratie I-X010 is een (tijdelijke) fabrieksregistratie geweest die op meerdere kisten gebruikt wordt. De I-B953 is een reguliere Italiaanse ultralight registratie. Benieuwd wanneer de kist PH-geregistreerd wordt.

I-B953 Blackshape Prime
I-B953 Blackshape Prime

In de hangaar van de Catalina staat overigens nog een interessant toestel. Het betreft hier de 9H-KAP. Dit is een Embraer EMB-135BJ Legacy 600. Dit toestel is al enige tijd bij QAPS aanwezig en staat dus nu tijdelijk bij de buren gestald omdat de KLu Fokker 50 binnen in de spuithal staat.

PH-YOY Dyn'Aero MCR Club
PH-YOY Dyn’Aero MCR Club

Een kistje dat al sinds 2009 is ingeschreven, maar die ik nog niet eerder had gezien is de PH-YOY. Deze Dyn’Aero is kennelijk op Lelystad gebaseerd, maar vliegt, naar mijn idee, maar zelden.

PH-VLK Piper PA-28-181 Archer II
PH-VLK Piper PA-28-181 Archer II

Ook niet eerder door mij gefotografeerd is de PH-VLK. Ook dit is een Lelystad-resident. Deze kist ging alleen even proefdraaien.
Een oude bekende, maar dan in een nieuw jasje is de D-EOMP. Deze Piper Archer is omgespoten en staat regelmatig buiten bij Dynamic Aviation. De kist is/was van de Stichting Piper Pilots op Lelystad.

D-EOMP Piper PA-28-181 Archer II in zijn nieuwe kleuren
D-EOMP Piper PA-28-181 Archer II in zijn nieuwe kleuren
D-EOMP Piper PA2-8-181 Archer II zoals het toestel er voorheen uitzag
D-EOMP Piper PA2-8-181 Archer II zoals het toestel er voorheen uitzag

Deze foto’s en een paar andere, zijn in groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures aan de linkerkant en scrol naar Lelystad met de datum van 12 september 2014.

Geef een reactie