28/09/2014 Malta Aviation Museum in Ta’Qali

EN199/R-B Supermarine Spitfire LF.IXc (CBAF.IX-3677) RAF, één van de topstukken
EN199/R-B Supermarine Spitfire LF.IXc (CBAF.IX-3677) RAF, één van de topstukken

Op het eilandje Malta is maar weinig plek voor luchtvaart, er is maar één luchthaven (LMML/Luqa). Toch is er een heus luchtvaartmuseum op Malta gevestigd. Het is niet groot, met een goed uur heb je alles gezien, maar het is zeker de moeite waard om te bezoeken. Je merkt hier dat er met weinig middelen, maar met passie voor de vliegtuigen, een collectie bijeengehouden wordt.

Malta Aviation Museum
Mata Aviation Museum

Het museum is gevestigd in Ta’Qali. Dit is de locatie waar tot midden jaren ’50 een Royal Air Force base was gevestigd. Tegenwoordig is het een nationaal park, vinden er markten plaats, is er voor concerten in een openluchttheater en hier is ook het nationale voetbalstadion van Malta gebouwd. Van de oude startbaan is nog wel wat terug te vinden, maar dat wordt nu gebruikt als parkeerplaats of al startbaantje voor modelvliegtuigjes.

9H-ACB Cessna L-19E Bird Dog van de Maltese luchtmacht
9H-ACB Cessna L-19E Bird Dog van de Maltese luchtmacht

Het luchtvaartmuseum is vanaf het begin gevestigd en één van de oude RAF gebouwtje op Ta’Qali. Later is daar, met steun vanuit een Europees fonds, nieuwbouw bij geplaatst en zijn er twee grote hangaars bij gekomen. Hierdoor kan men uiteraard de toestellen beter ten toon stellen.
De collectie bevat, logisch voor een oude Britse kolonie, diverse oude RAF toestellen, maar ook een paar oude kistjes van de Maltese luchtmacht (Cessna L-19 Bird Dog en een Bell 47).

AS7201 Agusta-Bell 47G-2 van de Maltese luchtmacht
AS7201 Agusta-Bell 47G-2 van de Maltese luchtmacht

De mooiste kisten vond ik de Spitfire en de Hurricane. Deze stonden er prima geconserveerd bij, een lust voor het oog.

Z3055/HA-E Hawker Hurricane IIa in een prima staat
Z3055/HA-E Hawker Hurricane IIa in een prima staat

Kennelijk houden de conservatoren zich niet alleen bezig met oude vliegtuigen, getuige de aanwezigheid van de 9H-FLY. Deze Piper Warrior werd hier gespoten en stond met een nieuw gemonteerde motor te wachten op het vervolg van zijn vliegende carrière.

9H-FLY Piper PA-28-161 Warrior II werd weer opgebouwd
9H-FLY Piper PA-28-161 Warrior II werd weer opgebouwd

Iets wat je niet in een Maltees luchtvaartmuseum denkt tegen te komen is een Nederlandse kist. Welnu, in Malta heeft men een Nederlands zweefvliegtuig staan. De PH-455, een Schleicher K 8B, is in 2004 op naam gekomen van J.P. Bakker in Malta. Tot 2006 heeft het daar ook gevlogen. Daarna is het in 2009 in het Nederlandse register doorgehaald.

PH-455 Schleicher K.8B een vreemde eend in de Maltese bijt
PH-455 Schleicher K.8B een vreemde eend in de Maltese bijt

Tussen de hangaars in zijn een tweetal cockpitsecties prominent aanwezig. Het betreft hier de overblijfselen van twee Handley Page Hastings. Van deze RAF transporttoestellen zijn er 151 gebouwd. De hier overgebleven cockpitsecties komen van twee toestellen die op Malta in 1968 buiten dienst zijn gesteld en verder zijn gesloopt.

(WJ325) en (WJ328)Handley Page Hastings C.4 en C.2
(WJ325) en (WJ328)Handley Page Hastings C.4 en C.2
(WJ328) Handley Page Hastings C.2 (HP67/129)
(WJ328) Handley Page Hastings C.2 (HP67/129)

Voor de aardigheid hieronder even twee plaatjes van een Hastings in het museum in Duxford (UK), waar de rest van het toestel nog aan de cockpit vast zit. Het was best een groot toestel!

TG528 Handley Page Hastings C1A RAF in het museum in Duxford (UK)
TG528 Handley Page Hastings C1A RAF in het museum in Duxford (UK)
TG528 Handley Page Hastings C1A RAF met de rest van het toestel er nog aan vast... ;-)
TG528 Handley Page Hastings C1A RAF met de rest van het toestel er nog aan vast… 😉

Ik denk dat ik bij dit bezoek ook zo’n beetje een primeur had. Op 22 september 2014 werd namelijk een North American T-6G afgeleverd bij het museum. Dit toestel kwam op een dieplader aan, met de vleugels verwijderd. Deze trainer is geschonken door de Italiaanse luchtmacht aan het museum, net zoals zij dat ook al deden in 1997 met een Italiaanse Fiat G91.

? North American T-6G Texan (ex Italian AF) net een week eerder aangekomen uit Italië
? North American T-6G Texan (ex Italian AF) net een week eerder aangekomen uit Italië

De identiteit van deze Texan is mij nog onbekend. Het toestel hoort bij de vele honderden Texans die door de VS in de jaren ‘50 geschonken zijn aan bevriende naties, om hun luchtmachten weer op orde te brengen. De krant The Times of Malta maakte in elk geval melding van de aflevering van de T-6G in september 2014, dat artikeltje is HIER terug te lezen.
Eén van de zoekplaatjes in het museum is voor mij de Bell UH-1H met daarop vaag te zien D-HAQO. Er zit naar mijn idee een (rechter)deur in waar weer de registratie D-HAQU op staat en om het ingewikkeld te maken, op de staartboom staat aan de linkerzijde ook nog vaag PNC181 te lezen. Dat zou duiden op een registratie van de Policia National Colombia.

D-HAQO / PNC181 Bell UH-1H Iroquois (205)
D-HAQO / PNC181 Bell UH-1H Iroquois (205)
D-HAQO / PNC181 Bell UH-1H Iroquois (205) De Duitse registratie is nog net te lezen
D-HAQO / PNC181 Bell UH-1H Iroquois (205) De Duitse registratie is nog net te lezen

Bij de staartrotor heb ik een typeplaatje kunnen vinden, maar het serienummer dat daar vermeld wordt komt weer niet overeen met de D-HAQO of D-HAQU…

D-HAQO / PNC181 Bell UH-1H Iroquois (205) met het typeplaatje onder de staartboom
D-HAQO / PNC181 Bell UH-1H Iroquois (205) met het typeplaatje onder de staartboom

Ben je ooit in Malta, op vakantie of anderszins, ga dan zeker even naar dit leuke, kleine museum. Het is de moeite waard en de ziet meteen wat van het eiland.
De fotoserie die hier gemaakt is, kn in groot formaat bekeken worden op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures aan de linkerkant en scrol naar Malta en kies dan voor Ta’Qali.

3 gedachten over “28/09/2014 Malta Aviation Museum in Ta’Qali

  1. Betreft: 28/09/2014 Malta Aviation Museum in Ta’Qali

    Berend Jan, de UH-1 met op de staart D-HAQO en op de romp D-HAQU is in feite de D-HAQU, c/n 5232. Deze is vorrzien van de staart van D-HAQO (c/n 5179, ex PNC-181). Het typeplaatje onder de staartboom bevat een ‘part number’. De echte ‘data plate’ zit meestal ergens in de cockpit.
    Groeten, Jos.

  2. Hallo, Dit zijn de twee UH1Ds van de Bundesgrenzschutz die vernield werden tijdens de mislukte bevrijdingsactie van de door de PLO gegijzelde Israëlische atleten tijdens de Olympische Spelen van München in 1972. Wel vreemd dat die in Malta terechtgekomen zijn.

Geef een reactie