Van 14 tot en met 16 oktober 2014 was de Amsterdam RAI het domein van de helikopters. Voor het eerst werd hier een expositie en conferentie gehouden op het gebied van helikopters. Dit evenement was genaamd Helitech International 2014.
Vorig jaar werd dit evenement voor het eerst gehouden in Londen. Dit jaar doet men het Europese vaste land aan. Bij het zoeken naar een geschikte locatie, dicht bij een internationaal vliegveld, goede infrastructuur en een heliport in de buurt (Amsterdam Heliport in het Westelijk Havengebied) viel de keuze op de Amsterdam RAI.
Al in het weekend meldden zich de eerste deelnemers aan de expositie zich vliegend. Een aantal heli’s kwam vliegend aan en landde op een nabijgelegen parkeerplaats om vervolgens binnen ten toon gesteld te worden.
Helitech wordt georganiseerd in samenwerking met de European Helicopter Association (EHA) en kende dit jaar 180 exposanten. Daar waren ten opzichte van de vorige editie 55 nieuwe deelnemers bij. Met name de deelname uit de Verenigde Staten was groot. Maar ook vele andere landen waren vertegenwoordigd zoals Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Italië, UK en Rusland.
Voor de helikopterbranche was dit een uitgelezen moment om eigenlijk alles op het gebied van helikopters bij elkaar onder één dak te vinden.
Niet alleen de helikopterfabrikanten waren aanwezig, maar ook vele toeleveranciers, accessoire-leveranciers, onderhoudsbedrijven en middelen, luchtvaarbedrijven, interieurbouwers etc, etc.
Helikopters
Onder de aanwezige helikopters waren een paar interessante exemplaren. Zo stond er op de (kleine) static-show een Robinson R66. Deze helikopter zou je zomaar kunnen verwarren met een Robinson R44, ware het niet dat hier een turbinemotor in zit. Eerder dit jaar heeft dit model de typegoedkeuring gekregen van de EASA. Hierdoor zullen er na nu diverse exemplaren in Europa ingeschreven gaan worden. Het toestel vliegt namelijk al sinds 2007 in Amerika en andere (niet-Europese) landen. Er zijn er dan ook al 500 van gebouwd op dit moment.
De Robinson R66 is uitgerust met een Rolls Royce turbinemotor. Deze is kleiner en goedkoper dan de 6-cilinder Lycomingmotor die in een R44 zit. Er is hierdoor ruimte voor een bagagecompartiment waar 140kg in kan. De goedkopere motor zal ook goedkoper in het onderhoud zijn, waardoor dit toestel erg interessant is om te vliegen.
De Robinson R66 werd geflankeerd door de PH-ABZ, een relatief nieuwe Nederlandse helikopter die normaal op Teuge thuis hoort.
Vanaf Lelystad was de PH-HCC van het bedrijf HeliCentre gekomen. Deze kleine, in Zuid-Frankrijk gebouwde, Guimbal Cabri G2 behoort tot de kleinere wentelwieken die er in serieproductie gebouwd worden.
Voor het grotere werk was ook ruimte gereserveerd. Bij de stand van AgustaWestland stond een fonkelnieuwe Deens geregistreerde AW189. Deze OY-HMP is tijdens Helitech International 2014 feestelijk overhandigd aan Bel Air uit Esbjerg. Dit offshorebedrijf heeft nog een tweede AW189 in bestelling staan en omdat het zo gezellig was in de RAI bestelde men meteen nog maar een derde exemplaar ook!
De AgustaWestland 189 is erg geschikt voor het vliegen naar booreilanden en het verrichten van Search and Rescue (SAR) taken. Het orderboek van dit toestel is met 130 exemplaren goed gevuld. Deze heli is straks dan ook bij 15 klanten in 10 landen actief en is daarmee in dit segment de marktleider.
Een andere heli op de stand van AgustaWestland betrof een mock-up. Dit niet-vliegende demonstratiemodel van de AW169 was uitgevoerd in een Emergency Medical Services (EMS) configuratie. Ook bij dit toestel kon de champagne knallen tijden Helitech International 2014. Het Noorse bedrijf Norsk Luftambulanse (NLA AS) bestelde namelijk één exemplaar van deze helikopter voor hun EMS-vluchten.
De AW169 is gloednieuw model. Er vliegen alleen nog prototypes van, de serieproductie moet hiervan nog starten.
Op een andere plek op deze beurs stond nog een fraai interieur voor de AW169. Dit interieur is ontworpen door de Italiaanse Mecaer Aviation Group (MAG). In een mock-up werd getoond wat er allemaal mogelijk is. De helikopter kan uitgerust worden met luxe fauteuils, die menigeen nog niet eens in zijn eigen woonkamer heeft staan.
Het Zwitserse bedrijf Fuchs Helikopters had een tweedehandsje meegenomen naar de beurs. De HB-ZKD is een McDonnell Douglas MD500E helikopter. Op de staartboom staat duidelijk aangegeven dat deze kist te koop is.
Van de Bell 429 Global Ranger zijn inmiddels zo’n 200 exemplaren gebouwd. In Europa komt deze heli nog niet veel voor, maar men wint terrein ten opzichte van de Europese merk Airbus Helicopters. Op Helitech stond de G-WLTS. Dit toestel is een gloednieuwe heli van de Wiltshire Air Ambulance Charitable Trust (WAACT). Het is de eerste Bell 429 als EMS heli in de UK. Deze kist wordt momenteel nog uitgetest en men verwacht dat vanaf 1 december 2014 dit toestel operationeel wordt.
Voorheen Eurocopter, maar nu genaamd Airbus Helicopters, was ook aanwezig met een grote stand. Er waren twee helikopers ten toon gesteld. Een gloednieuwe EC130-T2 en een EC145-T2.
De oranje EC130 was per vrachtwagen naar de RAI gekomen. Het toestel had nog geen registratie en is gebouwd in 2014. In de cockpit kon ik het handgeschreven typeplaatje vinden. Daarop was constructienummer 7972 te lezen.
De andere Airbus Helicopter was de D-HADW. Deze EC145-T2 wordt door Airbus Helicopters als demonstrator gebruikt. Dit type is sinds dit voorjaar gecertificeerd en wordt momenteel afgeleverd aan de eerste klanten.
Accessoires
Dat je met een helikopter veel kunt doen wordt op een expositie als deze wel duidelijk. Voor tal van doeleinden werden items ten toon gesteld die je op of aan je helikopter kunt schroeven. Zo waren er diverse (infrarood-)camerasystemen, zoeklichten, drijvers, verschillende soorten hijsapparatuur en ook systemen om branden te blussen.
Eén van de exposanten van accessoires was het Franse bedrijf Zodiac Aerospace Services. Wellicht klinkt die naam enigzins bekend in de oren. Zodiac maakt namelijk ook rubberboten. Als afgeleide hiervan produceert men ook inflatable drijvers die onder de skids van een helikopter gemonteerd kunnen worden. In geval van nood blaast men deze op en kan het toestel op water landen.
Interieurs
Het interieur van een helikopter dan zeer divers zijn. Al eerder noemde ik het VIP interieur in de AW169.
Voor medische doeleinden is er ook veel te koop voor een helikopter. Er zijn bedrijven die complete interieurs van traumahelikopters leveren of onderdelen daarvan, zoals brancards of couveuse. De hier afgebeelde couveuse kan zelfs kantelen zodat, als de helikopter schuin hangt, de baby gewoon horizontaal blijft liggen.
Veiligheid
In de luchtvaart speelt veiligheid een grote rol. Veel systemen dragen hiertoe bij. Dit geldt bij helikopters net zo. Tijdens deze expositie waren daarvoor bijvoorbeeld leveranciers te vinden van communicatiesystemen en van flight-data-recorders. Deze zwarte dozen, die overigens fel-oranje zijn, maken doorgaans niet standaard deel uit van de uitrusting van een helikopter, maar kunnen achteraf toegepast worden.
Voor het vliegen bij nacht zijn naast de cockpitinstrumenten ook nachtkijkers beschikbaar. Dit wordt al geruime tijd in het leger toegepast, maar was hier voor civiel gebruik beschikbaar.
Drones
Het Nederlandse Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) had een stand met een tweetal drones. Deze drones zijn vrij groot en worden voor professionele doeleinden gebruikt. Zij zijn zelfs opgenomen in het luchtvaartregister met een PH-kenmerk. Helaas was de registratie niet op de toestellen aanwezig, dus het in mij onbekend welke drones het zijn.
Eén drone was een zogenaamde octokopter, met 8 rotoren en de tweede was een meer conventionele helikopter.
De foto’s gemaakt tijdens dit event zijn in groot formaat terug te vinden op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures aan de linkerkant en klik vervolgens op Amsterdam RAI.