Focus@: G-USTV Messerschmitt Bf109G-2/TROP vliegend en in het museum

G-USTV / 6 + - Messerschmitt BF109 G-2
G-USTV / 6 + – Messerschmitt Bf109 G-2 op La Ferté Alais in 1993

Registratie: G-USTV / 6 + –
Type: Messerschmitt Bf109G-2/TROP
Constructienummer: 10639
Eigenaar: RAF Museum
Locatie: La Ferté Alais, F (1993) en Hendon, UK (2013)
Bijzonderheden: Deze Messerschmitt Bf109 is in September 1942 in Leipzig in Duitsland gebouwd. Nog op de productielijn is het toestel van een Bf109F-3 naar een Bf109G-2/TROP veranderd. Deze aanduiding staat voor modificaties die operaties in warme gebieden mogelijk maakte. In totaal zijn er zo’n 34.000 Bf109’s geproduceerd in diverse fabrieken.
Deze uitvoering heeft onder andere een filter in de luchtinlaat en een voorziening voor een paraplu boven de cockpit als het warm is. Ook was er een aparte survivalkit aan boord voor crashlandingen in warm en onherbergzaam gebied.
Begin oktober 1942 is het toestel naar de Luftwaffe afgeleverd en meteen op pad gegaan. Via Italië en Griekenland is de Messerschmitt aangekomen in Libië en vandaaruit naar Egypte doorgevlogen. Hier heeft het toestel aan het Duitse front gevochten.

G-USTV / 6 + - Messerschmitt BF109 G-2
G-USTV / 6 + – Messerschmitt Bf109 G-2 op La Ferté Alais in 1993

Al in november 1942 werd het toestel geraakt door een Amerikaanse P-40 Kittyhawk die als escort vloog bij een bombardementsvlucht. De Messerschmitt is daarop naar Libië overgevlogen voor reparaties.
Later in november werd het toestel, met nog maar 10 vlieguren op de teller, door Australische troepen buitgemaakt op een inmiddels verlaten Duitse basis Gambut Main in Libië. Het toestel was niet meer compleet. De bewapening was er af gehaald door de Duitsers, diverse instrumenten ontbraken. De propeller was incompleet en er was schade aan de staart, het staartwiel en de cockpitkap.
Toch slaagden de Australiërs er met behulp van het kannibaliseren van een andere Messerschmitt er in het toestel vliegwaardig te maken. Onder begeleiding van twee Engelse P-40 Kittyhawks is het toestel over gevlogen naar Gazala Satellite II airfield, ook in Libië. Het doel was om dit toestel uiteindelijk naar Australië over te brengen.
Begin december kwamen er echter orders binnen dat het toestel naar het hoofdkwartier van de troepen in het Midden Oosten moest. Dit type, de Bf109G-2, was namelijk de eerste die in geallieerde handen was gevallen. Men wilde dit toestel verder onderzoeken. Daarop werd het in december 1942 naar Cairo gevlogen.

G-USTV / 6 + - Messerschmitt BF109 G-2
G-USTV / 6 + – Messerschmitt Bf109 G-2 op La Ferté Alais in 1993

Gedurende eind 1942 en begin 1943 werd de Messerschmitt hier aan de tand gevoeld. Daarna is het toestel verscheept naar Engeland voor verder onderzoek. Inmiddels had het een Engelse luchtmacht-registratie gekregen RN228.
Dat verschepen verliep niet vlekkeloos. De propeller miste bij aankomst en het toestel was beschadigd geraakt tijdens het transport in een niet passende container. Met behulp van een andere, eveneens buitgemaakte, Bf109G-2 werd het toestel weer opgelapt.
Begin 1944 was het toestel voorzien van Britse kleuren en vloog het in die tijd gesimuleerde dog-fights tegen diverse type geallieerde jachtvliegtuigen.

G-USTV / 6 + - Messerschmitt BF109 G-2 op La Ferté Alais in 1993
G-USTV / 6 + – Messerschmitt Bf109 G-2 op La Ferté Alais in 1993

Vanaf 1946 is het toestel opgeslagen voor tentoonstellingsdoeleinden. Pas in 1960 wordt getracht om het toestel weer luchtwaardig te maken. Als gevolg van de hoge kosten slaagt men hier alleen niet in.
Vanaf 1972 wordt een tweede poging gedaan om het toestel te restaureren. Een enorme klus. Er worden onderdelen van Finse Messerschmitts gebruikt en ook onderdelen uit Zwitserland. Diverse onderdelen worden door verzamelaars afgestaan.
Uiteindelijk vliegt deze Messerschmitt weer op 17 maart 1991. Nu is de Engelse registratie G-USTV toegekend en is het toestel uitgedost in de kleuren zoals het in 1942 in Noor Afrika heeft gevlogen. De registratie is een afgeleide van de bijnaam “Gustav” die deze G-variant van de Bf109 kreeg.
Tot 1997 heeft de G-USTV bij diverse evenementen gevlogen. In 1993 kwam ik het toestel tegen tijdens de Pinkstervliegshow op het Franse La Ferté Alais. De kist zou tot en met de najaarsvliegshow op Duxford vliegen en daarna naar het RAF museum in Engeland gaan. 12 oktober 1997 werd daarmee de laatste vliegdag van deze kist. Alleen liep die niet zoals gepland. Het toestel maakte een crashlanding en raakte beschadigd. De piloot kwam er gelukkig zonder kleerscheuren van af.

G-USTV / 6 + - Messerschmitt BF109 G-2 in het RAF museum in Hendon
G-USTV / 6 + – Messerschmitt Bf109 G-2 in het RAF museum in Hendon

Wat volgde was een twee jaar lange restauratie om het toestel als statisch museumexemplaar toonbaar te maken. Uiteindelijk arriveerde de G-USTV, die inmiddels uit het register was verwijderd, bij zijn huidige plek, het RAF museum in Hendon bij Londen. De kist is opgebouwd uit ongeveer 70% originele onderdelen. De rest is er van andere toetellen bij gezocht. Vanaf dan staat het toestel hier ten toon gesteld, in totaal met een extra 96 vlieguren op de teller na zijn grote restauratie in 1991.

G-USTV / 6 + - Messerschmitt BF109 G-2 in het RAF museum in Hendon
G-USTV / 6 + – Messerschmitt Bf109 G-2 in het RAF museum in Hendon

Voor mij een leuk weerzien in december 2013, toen ik het museum in Hendon bezocht. Blij dat k deze kist nog vliegend heb gezien en goed om te zien dat het toestel voor het nageslacht bewaard is gebleven.

Geef een reactie