Op zondagmiddag 18 januari 2015 is bij een tragisch vliegtuigongeval de Duitse vliegtuigbouwer Wolfgang Dallach (63) om het leven gekomen. Dallach was samen met zijn partner (49), die hierbij eveneens om het leven is gekomen, met een Piper PA24-260 Commanche C (D-EERZ) in de middag voor een rondvlucht opgestegen vanaf
Heubach (EDHT). Dit veld ligt even ten oosten van Stuttgart. Zo’n 15km westelijk, bij Rechberghausen, is het toestel door nog onbekende oorzaak neergestort. Het heeft daarbij onder andere een garage geraakt. Beide inzittenden waren helaas op slag dood.
Wolfgang Dallach was een Duitse vliegtuigontwerper die een aantal vliegtuigen heeft ontworpen. Ook was hij een verdienstelijke aerobatic piloot.
Voor zijn aerobatic passie had hij een eigen toestel ontworpen, de Dallach Diabolo 2. Dit is een aerobatic-toestel geworden dat betere prestaties levert dan de toenmalige (begin jaren ’80) concurrenten als een Pitts of een Zlin. Met dit toestel, D-EMOO, heeft Dallach op diverse wedstrijden op het podium gestaan, zowel in Duitsland, als internationaal. Hieronder een overzicht van zijn verrichtingen door de jaren heen:
Jaar | Klasse | Wedstrijd | Toestel | Plaats |
1990 | Unlimited | 15e Wereld Kampioenschappen Unlimited | D-EMOO Diabolo II | 78 |
1984 | Unlimited | 2e Int. Fieseler Aerobatic Trophy | ? | 4 |
1984 | Freestyle | 2e Int. Fieseler Aerobatic Trophy | ? | 5 |
1982 | Unlimited | 11e Wereld Kampioenschappen Unlimited | D-EMOO Diabolo II | 14 |
1981 | Unlimited | 3e Europese Kampioenschappen Unlimited | D-EMOO Diabolo II | 16 |
1981 | Unlimited | Deutscher Kunstflugbokal | D-EMOO Diabolo II | 2 |
1979 | Unlimited | 25e Deutsche Meisterschaft | Pitts S-1S | 2 |
1979 | Unlimited | Deutscher Kunstflugpokal | ? | 2 |
1978 | Unlimited | 9e Wereld Kampioenschappen Unlimited | Pitts S-1S | 29 |
1977 | Unlimited | 24e Deutsche Meisterschaft | D-EDUX Pitts S-1S | 4 |
De laatste jaren vloog Dallach nog voor met zijn Diabolo 2 bij luchtvaartevenementen. Onder andere op het twee-jaarlijkse Old-Timer-Treffen op Hahnweide in Zuid-Duitsland.
Naast de Diabolo heeft Dallach het ontwerp getekend voor de Dallach Sunrise. Dit is een ultralight vliegtuig, eventueel met een open cockpit. het toestel heeft enige gelijkenis met de Duitse Klemm 25.
Van de Sunrise zijn tussen 1984 en 1991 ongeveer 50 toestellen gebouwd. Als krachtbron was een motor uit de Citroën Visa genomen. Op het Belgische vliegveld Schaffen Diest is de afgelopen jaren regelmatig een Dallach Sunrise te zien geweest.
Als ultralight, maar ook als VLA (Very Light Aircraft) heeft Dallach de Fascination ontworpen. Deze Dallach D4 vliegt ook in Nederland. Het toestel wordt compleet of als bouwpakket geleverd vanuit UL-Jih in Tsechië. Inmiddels hebben al meer dan 200 Fascinations in diverse uitvoeringen de weg naar hun eigenaren gevonden.
Na de D4 Fascination heeft Dallach ook nog de iets grotere D5 Evolution ontworpen. Dit ontwerp heeft een cantilever vleugel en een intrekbaar landingsgestel. Ook dit toestel wordt in Tsjechië gebouwd.
Met het verongelukken van Wolfgang Dallach is een betekenisvolle Duitse vliegtuigontwerper en piloot verloren gegaan.