06/01/2015 FT454 Noorduyn AT-16ND Harvard met een klein foutje…

(099)/"FT454" Noorduyn AT-16 Harvard IIb
(099)/”FT454″ Noorduyn AT-16ND Harvard IIb

“Nee, ik plak de stickers wel!” Dat moet haast wel door een stagiaire of uitzendkracht geroepen zijn bij het Auto & Technik Museum in Sinsheim (D) bij deze Harvard. Alleen waar de plakletters vandaan gehaald zijn weet  ik niet… 🙂 In elk geval had men wat moeite om het cijfer 4 op een juiste manier uit te snijden. Het sjabloontje is waarschijnlijk in spiegelbeeld op de snijtafel gekomen….! “Gewoon onder op de vleugel plakken, ziet toch geen hond!” zal wel als oplossing geroepen zijn. Maar tja, als je de kist dan aan het plafond van je museum hangt, komt de onderkant toch wel prominent in beeld. Tenminste bij mijn foto wel!

(099)/"FT454" Noorduyn AT-16ND Harvard IIb met een aparte schrijfwijze voor het cijfer "4"
(099)/”FT454″ Noorduyn AT-16ND Harvard IIb met een aparte schrijfwijze voor het cijfer “4”

Maar dan nog eens wat anders, de FT454 was een Noorduyn AT-16ND Harvard die bij onze eigen Koninklijke Luchtmacht (Klu) heeft gevlogen als B-84. De North American Harvard (of Texan) is ook in licentie gebouwd bij het Canadese Noorduyn, vandaar deze aanduiding.

(099)/"FT454" Noorduyn AT-16 Harvard IIb
(099)/”FT454″ Noorduyn AT-16ND Harvard IIb

De kist is daarna nog bij de Marineluchtvaartdienst (MLD) gebruikt als 098 en daarna is het toestel naar België verhuist om een civiele carriere te starten als OO-DAF. En wat is er met de OO-DAF gebeurd? Nou, niet zoveel, dat wil zeggen, de OO-DAF vliegt gewoon nog rond in België!

OO-DAF Noorduyn AT-16ND Harvard IIB, de echte FT454
OO-DAF Noorduyn AT-16ND Harvard IIB, de echte FT454 (Schaffen-Diest 1990)

De FT454 in de kleuren van de Royal Air Force (RAF) in dit museum is dus niet de echte FT454. We hebben het hier in feite over de Noorduyn AT-16ND Harvard die gestart is als 42-12308 met constructienummer 12-555. Het is daarmee de FE821 van de RAF die later bij de KLu als B-164 heeft gevlogen en als 099 bij de MLD. Al in november 1968 is het toestel buiten dienst gesteld en uiteindelijk dus in het Auto & Technik Museum in Sinsheim terecht gekomen.

PH-MLM NoorduynAT-16-ND Harvard IIb, zo heeft ook dit museumtoestel er uit gezien
PH-MLM NoorduynAT-16-ND Harvard IIb, zo heeft ook dit museumtoestel er als B-164 uit gezien

Misschien dat bij een volgende opknapbeurt van het toestel er FE821 opgezet kan worden, of nog mooier, B-164, zodat het zichtbaar als oude Klu kist behouden blijft.
Nog even de carrière in het kort:
1942 bouw bij Noorduyn in Canada als 42-12308
1943 – 1946 in dienst bij RAF als FE821
1946 – 1966 in dienst bij Klu als B-164
1966 – 1968 in dienst bij MLD als 099
November 1968 buiten dienst gesteld
1983 – heden Auto & Technik Museum Sinsheim (D)

Geef een reactie