Zaterdag 11 april 2015 was het weer zo ver. Op die dag werd onder de hoede van de KLM Aeroclub weer een grote hoogvliegersdag georganiseerd op Lelystad Airport. Op deze dag kon een flink aantal kinderen, die qua gezondheid minder geluk in hun leven hebben, een rondvlucht maken. Voor dit doel waren al vroeg een aantal kisten op Lelystad aangekomen om vrijwillig de kinderen een onvergetelijke dag te bezorgen.
Op deze dag wordt niets aan het toeval overgelaten. De stichting heeft speciaal voor kinderen die extra verzorging nodig hebben ter plaatste een grote vrachtwagen ingericht om deze zorg te verlenen.
De hoogvliegersdag op Lelystad wordt altijd met bijzonder veel aandacht voorbereid. Zo is er doorgaans een interessante verzameling vliegtuigen te zien, naast de toestellen die voor de rondvluchten gebruikt worden. Ook dit jaar was er weer werk van gemaakt. Het thema was dit jaar gericht op helikopters.
Er waren maar liefst 5 helikopters van dichtbij te bewonderen. Deze waren ook nog allen van een ander merk/type. Zo was er een Robinson R44, een Guimbal G2, een EC120 Colibri en een Schweizer 300C.
Het neusje van de zalm bij de wentelwieken was de blauwe militaire Alouette III. Deze ex-royal kwam onder het callsign “Bluebird” binnen en landde pal voor het publiek. Deze helikopter is van de Koninklijke Luchtmacht en men vliegt al meer dan 50 (!) jaar met dit type.
Er zijn nog maar enkele Alouettes ingelijfd en daar komt in 2016 helaas zelfs een einde aan. Het kan dan maar zo zijn dat de A-301 voor het laatst bij een luchtvaartevenement te zien is geweest.
De blauwe Alouette III is met name bekend vanwege het feit dat dit het favoriete vervoersmiddel was van Prinses Beatrix, toen zij nog koningin was. Die wetenschap maakte de aanwezigheid bij deze hoogvliegersdag alleen maar leuker!
In de uiterste hoek stonden een beetje verscholen nog twee toestellen die door sommigen misschien ook voor een helikopter werden aangezien. Niets is echter minder waar, het betrof hier een tweetal autogyro’s. Deze luchtvaartuigen kom je niet vaak tegen. Op Lelystad zijn deze twee operationeel. Het kenmerk van een autogyro is dat deze door de propeller voorwaarts wordt bewogen. Door de snelheid gaat de rotor draaien en zorgt voor de lift om te vliegen. Al met al heeft een autogyro door dit principe maar een heel korte startbaan nodig.
Er was meer te zien dan alleen helikopters. Er stonden sport- en opleidingstoestellen uitgestald, maar ook een luxe Beech C90 King Air. En wat te denken van een watervliegtuig. De PH-DUK staat zo hoog op de poten, dat hij ruim boven de bezoekers uittorent.
De verzameling toestellen op deze dag mag gerust bont en gevarieerd genoemd worden. Want waar ter wereld zie je nu een Zweedse Saab Viggen naast een Pakistaanse Fokker Friendship staan…! Bij de hoogvliegersdag op Lelystad dus!
De Saab hoort thuis bij het Aviodrome en was voor de gelegenheid hiernaartoe gesleept. De Fokker Friendship is een ander verhaal. Deze Fokker is in januari 2013 vliegend vanuit Pakistan naar Lelystad gekomen. Sindsdien heeft het helaas niet meer gevlogen. Het toestel is zelden buiten de hangaar, waar het in gestald is, te zien.
Helemaal uniek was dan ook de gelegenheid om het toestel van binnen te bekijken. Via de vrachtdeur aan de voorkant kon de cockpit bekeken worden. Deze is nog geheel ontdaan van enige beeldscherm en is nog een echt klassiek “piloten-kantoor”. De passagierscabine is voorzien van een aantal lederen stoelen. De aanblik is voornaam! Hopelijk is er nog een vliegende toekomst voor deze Fokker uit 1985.
Omdat het thema helikopers was, waren er ook een aantal radiografisch bestuurbare helikopters aanwezig. Deze werden om beurten voorgevlogen. Zo was er een goed gelijkend model van een Bell 222 dat opgesteld was tussen de grotere broers.
De ontwikkeling in techniek gaat ook bij deze hobby voort. Er zijn zelfs radiografische modelhelikopters die voorzien zijn van een straalmotor. Een indrukwekkend gezicht om deze te zien en horen vliegen. De snelheid van deze apparaten is best hoog!
Voor het vierde opeenvolgende jaar heb ik foto’s van deze hoogvliegersdag kunnen maken. Het is ieder jaar weer mooi en hartverwarmend om te zien wat de rondvluchten en de dag er om heen bij de kinderen teweeg brengt. Je even piloot wanen doet zichtbaar goed! Van mijn kant uit daarom dank aan de organisatie en in het bijzonder Cees Ootjers van de KLM Aeroclub voor de geboden gelegenheid hier bij aanwezig te zijn.
De foto’s van deze dag zijn in groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures aan de linkerkant en scrol naar Lelystad met de datum 11 april 2015.