Focus@: PH-BRR Bowers Fly Baby 1A, de vliegende baby van Vliegveld Hilversum

PH-BRR Bowers Fly Baby 1A
PH-BRR Bowers Fly Baby 1A

Registratie: PH-BRR
Type: Bowers Fly Baby 1A
Constructienummer: DHFB-1-72
Eigenaar: H.G. Teijgelaar
Locatie: Hilversum (EHHV), 19 april 2015
Bijzonderheden: De PH-BRR is sinds 21 januari 2015 ingeschreven in Nederland. Het is zondermeer een opmerkelijk kistje, met slechts één zitplaats. De piloot zit dan ook nog in een open cockpit. Het toestel heeft in Nederland voor het eerst begin februari 2015 gevlogen. Sindsdien is het toestel regelmatig op vliegveld Hilversum buiten zijn hangaar waar te nemen.

PH-BRR Bowers Fly Baby 1A met z'n open cockpit
PH-BRR Bowers Fly Baby 1A met z’n open cockpit

De PH-BRR is een Bowers Fly Baby 1A en is in 1972 gebouwd door de Canadees Douglas S. Hennessy. Dat verklaart meteen het constructiemummer DHFB-1-72: D (van Douglas) H (van Hennessy) FB (van Fly Baby) 1 (zijn eerste kist dat jaar) 72 (het bouwjaar).
In Canada kreeg het toestel aanvankelijk de registratie CF-DSH mee. Ook daar is weer een verwijzing naar de bouwer te herkennen. Het zijn z’n initialen!

PH-BRR Bowers Fly Baby 1A
PH-BRR Bowers Fly Baby 1A

Uiteindelijk heeft het toestel ten toon gesteld gestaan in het Canadian Museum of Flight in Langley (B.C., Canada). In elk geval al vanaf 1994. Op Internet is een foto uit 1994 van de CF-DSH te zien in dat museum. Daarop is te zien dat het toestel toen beige/grijs en oranje was. (Zie hiervoor http://www.abpic.co.uk/photo/1209983/ )

PH-BRR Bowers Fly Baby 1A
PH-BRR Bowers Fly Baby 1A

Kennelijk was een leven in een museum (nog) niet aan dit toestel besteed. Op 29 december 2005 werd het toestel omgeregistreerd van CF-DSH naar C-FCSH. Als eigenaar wordt dan Mario Biondi opgegeven. Het toestel krijgt dan kennelijk ook de kleuren zoals het er nu uit ziet, beige en rood.

PH-BRR Bowers Fly Baby 1A
PH-BRR Bowers Fly Baby 1A

In september 2014 werd de C-FCSH in een zeecontainer per schip van Vancouver (B.C., Canada) naar Rotterdam verscheept. Een maal in Nederland heeft de Fly Baby, na zijn reis per zeecontainer, vliegveld Hilversum als thuisbasis gekregen.
De PH-BRR is uitgerust met een Continental C-85 motor. Ditzelfde type krachtbron is eveneens veel gebruikt in bijvoorbeeld de Piper J-3 Cub en levert 85Pk.

PH-BRR Bowers Fly Baby 1A met een Continental C-85 motor
PH-BRR Bowers Fly Baby 1A met een Continental C-85 motor

Er bestaat ook nog een variant van de Fly Baby, de Bi Baby of Fly Baby 1B. Dit is een tweedekkers uitvoering, waarbij zowel met als zonder bovenvleugel gevlogen kan worden. Deze is relatief eenvoudig te monteren en te verwijderen.

PH-BRR Bowers Fly Baby 1A
PH-BRR Bowers Fly Baby 1A

Bij het ontwerp van het toestel werd gebruik gemaakt van bestaande onderdelen. Naast de al eerder genoemde Continental C-85 motor werd bijvoorbeeld ook de brandstoftank van de Piper Cub in de Fly Baby verwerkt. Een ander handig punt bij het ontwerp zijn de vleugels. Deze zijn voor stalling langs de romp van het vliegtuig te vouwen. Hierdoor kan het toestelletje bijvoorbeeld makkelijk op een trailer vervoerd worden om thuis in de garage te stallen.
De Bowers Fly Baby is een ontwerp van de Amerikaan Peter M. Bowers. Het zelfbouwtoestel vloog voor het eerst in 1962. Daarna zijn er meer dan 500 exemplaren van gebouwd door zelfbouwers.

PH-BRR Bowers Fly Baby 1A
PH-BRR Bowers Fly Baby 1A

Peter M. Bowers is op 84-jarige leeftijd in 2003 overleden. Hij heeft zijn werkzame tijd voor Boeing als engineer gewerkt. Daarnaast heeft hij 26 luchtvaartboeken geschreven en publiceerde hij tal van luchtvaartartikelen. Dit alles naast uiteraard het ontwerpen van de Bowers Fly Baby. Peter M. Bowers hoort sinds 2004 thuis in de EAA Homebuilders Hall of Fame. Zijn naam staat daar bij andere bekende Homebuilders als Burt Rutan en Richard van Grunsven (Vans).

PH-BRR Bowers Fly Baby 1A
PH-BRR Bowers Fly Baby 1A

De PH-BRR is overigens niet de enige Bowers Fly Baby in het Nederlandse luchtvaartregister. Al sinds 1995 is de PH-CVH ingeschreven. Dit is een Fly baby 1B variant, oftewel uitgevoerd als dubbeldekker. Dit kistje is gehuisvest op Lelystad Airport en is getooid in een fictief Amerikaans militair schema, inclusief bommenlast. De PH-CVH is voorzien vaneen stermotor, wat het toestel een ander uiterlijk geeft.

PH-CVH Bowers Fly Baby 1B, de dubbeldekker-versie
PH-CVH Bowers Fly Baby 1B, de dubbeldekker-versie

In Europa kom je de Bowers Fly Baby niet veel tegen. Zo zijn er in de UK, als luchtvaartland bij uitstek, maar 4 Bowers Fly Baby’s ingeschreven (G-BNPV, G-BUYU, G-EFRP en G-UPID).

G-BPNV Bowers Fly Baby 1A, één van de Engelse exemplaren (Keiheuvel 1990)
G-BPNV Bowers Fly Baby 1A, één van de Engelse exemplaren (Keiheuvel 1990)

De PH-BRR is in elk geval een leuke aanwinst voor de Nederlandse luchtvaart en voor Vliegveld Hilversum in het bijzonder.

4 gedachten over “Focus@: PH-BRR Bowers Fly Baby 1A, de vliegende baby van Vliegveld Hilversum

  1. Beste Hans, geweldig om te horen dat er een originele Fly-Baby in Nederland vliegt.
    Ik heb zelf het boek met de bouwbeschrijving en Dhr. Bowers ook nog eens aan de lijn gehad.
    Aan bouwen ben ik nooit toe gekomen maar vlieg op de Piper-Cup vanuit Seppe.
    Hoop de Baby nog eens in levende lijve te zien.
    Met vriendelijke groet.

    1. Hallo Henk,

      Dank voor je leuke reactie! Altijd grappig om hetzelfde toestel in een andere gedaante te zien. Als een kist in 1987 al in het museum staat zou je niet verwachten dat deze nu weer vrolijk in de rondte vliegt!

      Groeten,
      Berend Jan Floor

Geef een reactie