BizjetsHomebuiltSportvliegtuigenTwins

29/05/2015 De snoeppot was weer open voor de liefhebbers op Lelystad Airport

TS-IAM Bombardier CL.600-2B16 Challenger 604 met een dreigende lucht
TS-IAM Bombardier CL.600-2B16 Challenger 604 met een dreigende lucht

Rond het middaguur werd uit de spuithal van QAPS de TS-IAM gelseept. Op 13 mei was deze kist uit Tunesië aangekomen en nu 2,5 week later was het weer tijd om richting de hoofdstad Tunis af te reizen. Dit met alleen twee man crew aan boord.

TS-IAM Bombardier CL.600-2B16 Challenger 604
TS-IAM Bombardier CL.600-2B16 Challenger 604

Het toestel heeft geen spectaculaire gedaantewisseling ondergaan. Bij binnenkomst had het toestel een blauw biesje, nu nog steeds. Alleen de winglets zijn niet meer van een striping voorzien.

TS-IAM Bombardier CL.600-2B16 Challenger 604 op weg naar Tunis
TS-IAM Bombardier CL.600-2B16 Challenger 604 op weg naar Tunis

Een overdrijven buienlijntje zrgde voor een mooie dreigende donkere lucht ten westen van Lelystad. Leuk voor de foto’s!
Naast de TS-IAM stond een zo mogelijk nog leukere bizjet. Het betrof hier de Braziliaans geregistreerde PR-DLN. Deze Embraer Phenom 300 was afkomstig uit Cannes en op doorreis via de UK naar de VS. Ook geen vervelend kistje om te fotograferen.

PR-DLN Embraer EMB-505 Phenom 300
PR-DLN Embraer EMB-505 Phenom 300

Beide bizjets op één foto geeft naar mijn idee wel een unieke combi. Waar ter wereld kun je nou een Tunesische en een Braziliaanse bizjet op één foto tegelijk krijgen…? Op Lelystad Airport natuurlijk! 😉

TS-IAM Bombardier CL.600-2B16 Challenger 604 + PR-DLN Embraer EMB-505 Phenom 300
TS-IAM Bombardier CL.600-2B16 Challenger 604 + PR-DLN Embraer EMB-505 Phenom 300

Naast deze bizjets werd en niet heel druk gevlogen, maar toch was er voor mij nog genoeg lekkers om te fotograferen.
Bij ZelfVliegen.nl heeft men een tweede Blackshape Prime ontvangen. Naast de rode I-B953 is nu ook de grijze I-C173 in de hangaar te vinden. Dit toestel heeft Italiaanse roudels op de romp en ziet er verdacht hetzelfde uit als de I-X010 die als demonstrator in de zomer van 2014 op Lelystad te zien was. De tijd zal het leren of dit inderdaad hetzelfde toestel is.

I-C173 Blackshape Prime
I-C173 Blackshape Prime

Bij ZelfVliegen.nl hangt ook een Viking Dragonfly aan heet plafond. De PH-JOP is hier in elkaar gezet, maar heeft volgens mij nog niet “zelf gevlogen” (kleine woordspeling mag! 🙂 ).

PH-JOP Viking Dragonfly II
PH-JOP Viking Dragonfly II

Bij Dynamic Aviation stond een witte Piper Seneca buiten. Heel vaag is daar de oude registratie nog op te lezen, PH-VPA. Al in 2010 is het toestel uitgeschreven en het staat nu buiten de hangaar te wachten op de dingen die komen gaan.

(PH-VPA) Piper PA-34-200 Seneca I
(PH-VPA) Piper PA-34-200 Seneca I

Binnen in de hangaar van Dynamic was ook voldoende interessants te zien. Zo stond er een Engels Rockwell Commander 112B, G-IMPX. De propeller van dit toestel ontbrak op dit moment. Het toestel staat sinds maart van dit jaar op naam van P. Jansen uit Amsterdam.

G-IMPX Rockwell Commander 112B
G-IMPX Rockwell Commander 112B

Ook stond er een oude Reims/Cessna F172E met de Duitse registratie D-EMWY. Het behoort tot een van de eerste (nummer 0038) van de in Frankrijk in licentie gebouwde Cessna 172’s. Het bouwjaar is 1964.

D-EMWY Reims/Cessna F172E Skyhawk
D-EMWY Reims/Cessna F172E Skyhawk

Een ander opknappertje bij Dynamic Aviation is de PH-TOW (c/n 5254). Dit is een Morane Rallye die al sinds 2003 geen Bewijs van Luchtwaardigheid meer heeft. Het toestel ligt helemaal uit elkaar en ziet er matig uit. De registratie is nog vaag op de romp zichtbaar.

(PH-TOW) Morane-Saulnier MS885 Super Rallye
(PH-TOW) Morane-Saulnier MS885 Super Rallye
(PH-TOW) Morane-Saulnier MS885 Super Rallye de registratie is nog vaag zichtbaar
(PH-TOW) Morane-Saulnier MS885 Super Rallye de registratie is nog vaag zichtbaar

Al geruime tijd maakt de D-EOMP deel uit van de vloot van Dynamic. Het toestel was eerst wit, maar is nu in gelijke kleuren gespoten als de PH-AVT die hier ook thuis hoort. Alleen, de D- is vervangen door een G-! Het toestel is nu dus de G-EOMP geworden.

G-EOMP Piper PA-28-181 Cherokee Archer II
G-EOMP Piper PA-28-181 Archer II

Een onbekende voor mij was een witte Cessna 150. Wie het weet welke kist dit is mag het zeggen! Er zaten nog geen instrumenten in en vermoedelijk zou het toestel Engels geregistreerd gaan worden.

? Cessna 150 wie weet welke kist dit is?
? Cessna 150 wie weet welke kist dit is?

De G-BAJE had ik al eerder bij Dynamic Aviation gezien. Ook aan dit toestel mot nog heel wat gebeuren, voor het weer veilig de lucht in kan.

G-BAJE Cessna 177 Cardinal
G-BAJE Cessna 177 Cardinal

Al met al kunnen we concluderen dat de snoeppot weer royaal open was vandaag. Er waren weer genoeg interessante kisten te zien op Lelystad Airport!

N9912H Boeing B75N1 Stearman op weg naar een Oldtimer Festival op het Duitse veld Siegerland
N9912H Boeing B75N1 Stearman op weg naar een Oldtimer Festival op het Duitse veld Siegerland

Alle foto’s van dit bezoek zijn in groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures aan de linker kant en scrol naar Lelystad met de datum 29 mei 2015.

3 gedachten over “29/05/2015 De snoeppot was weer open voor de liefhebbers op Lelystad Airport

    1. Hoi Ernesto,
      Dank voor je reactie! Ik twijfel een beetje of het de G-BAMC is, aangezien deze door Air Waterland te koop wordt aangeboden en niet Dynamic Aviation. En de laatste keer zag deze er nog redelijk knap uit in z’n wit-oranje kleurtjes…

      Groet,
      Berend Jan

      1. Hallo B.J.

        Richard noemde al de G-ICLC maar ik zat ook nog aan die Pools geregistreerde Cessna te denken die ik nooit hoorde binnenkomen. Ik heb de registratie niet ‘bij de hand’ maar het was iets als SP-F.Z. Je hebt er een foto van in een van je mooie reportages! De kleuren waren overigens wit met blauw.

        Op lelystad duiken ook wel eens toestellen op die met een andere ID binnen kwamen en dan ineens aanwezig zijn met een andere registratie… 😉

Geef een reactie