30/05/2015 Bezoek aan Gyrocoptermuseum op Midden Zeeland

PH-RVF Farrington Twinstarr
PH-RVF Farrington Twinstarr

Op het Zeeuwse vliegveld Midden Zeeland, vlak bij Middelburg op Walcheren, is een klein luchtvaartmuseum gevestigd. In dit museum staan vliegtuigen die veelal luchtwaardig zijn. Het museum is onderdeel van het luchtvaartbedrijf Gyrocopter Aviation en wordt geleid door Richard van As.

Richard van As
Richard van As

Van As is dé autoriteit in Nederland als het gaat om gyrocopters. Al jaren bouwt hij aan en vliegt hij met deze luchtvaartuigen.
Een gyrocopter (of ook wel autogyro) is een vliegtuig dat een motorloze rotor heeft. Op het eerste gezicht lijkt een gyrocopter op een helikopter. Bij een helikopter wordt echter de rotor door een motor aangedreven, zodat een helikopter de mogelijkheid heeft verticaal te stijgen en te dalen, doordat lucht actief verplaatst wordt. In een gyrocopter wordt de rotor uitsluitend in beweging gebracht door de langsstromende lucht. Deze creëert daardoor de hefkracht. De voorwaartse beweging wordt ontleend aan een propeller.

PH-RVB Air Command Commander 536 Elite Two Seater
PH-RVB Air Command Commander 536 Elite Two Seater

In het museum staan veel toestellen. Alles staat strak op elkaar gepakt, zodat het soms moeilijk is om je er tussen door te begeven, laat staan om gemakkelijk foto’s te maken. Tussen de luchtvaartuigen zijn ook nog tal van andere zaken opgeslagen zoals auto’s, motorfietsen en losse vliegtuigonderdelen. Een bont geheel. Je moet goed kijken om al het bijzonders te zien.

Stermotoren
Stermotoren

Op gebied van gyrocopters zijn een aantal door Richard van As zelf gebouwde exemplaren te zien. Dit zijn niet alleen autogyro’s met een motor, maar ook exemplaren die geen motor hebben. Deze kunnen achter een auto gesleept worden en kunnen dan bij voldoende snelheid achter de auto aan vliegen.

Motorloze Van Ommeren VO-6 Gyroglider
Motorloze Van Ommeren VO-6 Gyroglider

Een populair model gyrocopter is de Bensen B-8. Dit is een minimalistisch uitgevoerd vliegtuig, ontworden in de jaren ’50 door Igor Bensen. Dit was aanvankelijk ook een motorloze autogyro. Later is er een versie met een motor van ontwikkeld, de Bensen B-8M.

PH-RVA Bensen B-8M
PH-RVA Bensen B-8M

In het museum zijn bouwtekenigen van de B-8M aanwezig, evenals een door van As gebouwde Bensen B-8M, de PH-RVA. Van dit model zijn de afgelopen jaren wereldwijd duizenden bouwtekening verkocht.

Bouwtekening Bensen B8
Bouwtekening Bensen B-8M

In de hangaar van het museum worden ook vleugelvliegtuigen gerestaureerd en luchtwaardig gehouden. Het project van de G-APYW, een Piper PA-22 Tri-Pacer is bijna afgerond. Het toestel ziet er compleet uit. Vermoedelijk krijgt dit toestel een Frans kenmerk en de kleuren zoals het in Frankrijk in militaire dienst geopereerd heeft.

(G-APYW) Piper PA22-150 Tri-Pacer
(G-APYW) Piper PA22-150 Tri-Pacer
(G-APYW) Piper PA22-150 Tri-Pacer
(G-APYW) Piper PA22-150 Tri-Pacer

Een werkelijk prachtige klassieker is de Fairchild 24G. Dit toestel stamt uit 1937 en is uitgerust met een stermotor. Ditzelfde model bestaat ook met een lijnmotor, waardoor het toestel een andere neus heeft.

NC19146 Fairchild 24G
NC19146 Fairchild 24G

Tussen de gyrocopters staat zowaar een helikopter. Het betreft hier een Brantly B2B. Dit kleine helikoptertje heeft voor mij altijd een hoog “Kuifje-gehalte”. In een stripboek zou men een helikopter zo tekenen. Dit toestelletje is overigens zo laag, dat je bij het in- en uitstappen met een draaiende rotor aardig wat hoofdpijn kan oplopen als je niet goed bukt…

N2289U Brantly B2B
N2289U Brantly B2B

Een andere “old lady” is de Tiger Moth van het museum. Op de kist uit 1943 staat als registratie G-ACDR. De werkelijke registratie is echter N929S. Deze staat bescheiden op de romp, onder de staartvleugel.

N929S / G-ACDR De Havilland DH-82A Tiger Moth II
N929S / G-ACDR De Havilland DH-82A Tiger Moth II

In de hangaar naast de museum-hangaar staan een aantal sportkisten. Deze vinden bij Gyrocopter-Aviation hun onderdak. Ook liggen er in deze hangaar tal van vliegtuigonderdelen, zoals compleet gereviseerde vliegtuigmotoren.

N21246 Cessna 172M Skyhawk
N21246 Cessna 172M Skyhawk in de hangaar naast de museumhangaar

Opvallend in een hoekje lagen nog drie staartvlakken van autogyro’s. De registraties stonden er nog keurig op. Kennelijk worden de staartvlakken nog wel eens gewisseld in de loopt der tijd.

PH-RVA PH-RVB N842J staartvlakken van gyrocopters
PH-RVA PH-RVB N842J staartvlakken van gyrocopters

Als je in de buurt bent en het is weekend, loop dan zeker eens even binnen in dit museum. De sfeer is er een van passie voor de luchtvaart. Grote kans dat je de eigenaar Richard van As tegen het lijf loopt, daar kan gerust het een en ander aan gevraagd worden voor uitleg. Mocht je buiten het weekend om het museum willen bezoeken, dan kan dat op afspraak.

Gereviseerde Continental motor
Gereviseerde Continental motor

Een complete fotoserie van alles wat er in het museum te zien is aan vliegtuigen is te zien op AirOnline.nl Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Middenzeeland. Kies daar voor 30 mei 2015 met de tekst Gyrocoptermuseum.
Gegevens museum:
Adres: Calandweg 2, Midden Zeeland Airport, 4341RA   Arnemuiden
Openingstijden: zaterdag en zondag van 14:00 tot 17:30 uur
Toegangsprijs: € 4,00
Website: www.gyrocopteraviation.nl

3 gedachten over “30/05/2015 Bezoek aan Gyrocoptermuseum op Midden Zeeland

  1. Leuke reportage Berend Jan, ik was erbij toen je de foto’s maakte.
    Ik werk al een jaar of 16 als vrijwilliger bij Richard van As met zeer veel plezier, meestal op zaterdagen.
    Mijn werk aan de Tri-Pacer heeft de meeste tijd in beslag genomen, zo’n jaar of 14.
    Ik heb erg veel geleerd in het kleine museum over de luchtvaart en de daarmee samenhangende technieken.
    De droom van Richard heeft mij ook aangestoken omdat hij zo enthousiast kan vertellen en heel goed kan uitleggen en lesgeven.
    Tevens een brevet is een verrijking van de hobby.
    Ik wens je heel veel succes in je reportages.

    1. Hallo Hans,
      Dank voor de enthousiaste reactie op mijn artikeltje. Ik vond het leuk jullie beiden even getroffen te hebben in het museum.
      Succes met de laatste loodjes van de restauratie van de Tri-Pacer. Ik hoop het toestel gauw een keer operationeel voor de lens te krijgen!

      Groeten,
      Berend Jan Floor

  2. Beste Richard,
    Het was erg leuk je te mogen ontmoeten. Je hebt daar een mooie collectie gyrocopters, vliegtuigen, motoren en oldtimers. Je kunt ook leuk vertellen over de geschiedenis de collectie en je gedrevenheid om dat in stand te houden.
    Als je in de omgeving van Lelystad bent, kom gerust bij ons langs!
    Frank Surink – Stichting Vroege Vogels Emoeweg 20 8218 PC Lelystad.
    T. 0320- 284 101 (woensda en zaterdag)

Laat een reactie achter bij Hans TreebuschReactie annuleren