30/05/2015 Fly-in met motorzwevers op Midden Zeeland zonder motorzwevers

D-KCTA Hoffmann H-36 Dimona als enige bezoekende motorzwever bij de fly-in
D-KCTA Hoffmann H-36 Dimona als enige bezoekende motorzwever bij de fly-in

Ken je die van die motorzwevers die naar Midden Zeeland gingen…? Wel, die gingen niet! Vol goede moed was ik vertrokken op pad naar het Zeeuwse. Dit om een Fly-in met motorzwevers bij te wonen. Maar onderweg werd ik al getrakteerd op een paar pittige buien met neerslag en wind. Achter die buien leek het weer niet zo slecht, de zon kwam er zelfs tussen door.
Dit weekend zou een Fly-in plaatsvinden met motorzwevers op het groene veld Midden Zeeland. Op vrijdag was daar één toestel al voor aangekomen, de Hoffman H.36 Dimona D-KCTA. Alleen, bij die ene motorzwever bleef het. Het weer was niet goed genoeg voor deze kisten die doorgaans niet zo hard vliegen en door hun spanwijdte last kunnen hebben van turbulentie. Helaas, het was niet anders.
Nu kom ik niet zo vaak op Midden Zeeland, dus er was nog wel wat voor mij te zien en te fotograferen. Met wat tegenlicht heb ik bij de kop van baan 27 gestaan.
De op Midden Zeeland gebaseerde Piper Colt N5592Z vertrok voor een paar lokale vluchtjes.  Dit kistje uit 1962 ziet er leuk uit in een US-Navy kleurenschema.

N5593Z Piper PA-22-108 Colt
N5593Z Piper PA-22-108 Colt

De lokale paraclub vliegt met de Cessna 182 PH-DES. Voor mij een erg ouwe bekende, in vroeger jaren vloog dit toestel voor de para’s van paraclub Mobile Colonnes op vliegveld Hilversum. Ik heb de Cessna toen tot in den treurde voorbij zien komen. Still going strong, zo te zien!

PH-DES Reims-Cessna F182P Skylane II
PH-DES Reims-Cessna F182P Skylane II

Op Midden Zeeland zijn tegenwoordig een aantal Pipistrel kisten gebaseerd. Het gaat hier om de PH-4L7 Pipistrel ALPHA en PH-4L8 Pipistrel Virus SW. Als bezoekende kisten kwamen er nog twee door Pipistrel gebouwde kisten binnen, beiden een Pipistrel Siuns met een Franse ultralight-regi.

PH-4L8 Pipistrel Virus 912 SW
PH-4L8 Pipistrel Virus 912 SW
08-ET / F-JGHM Pipistrel Sinus
08-ET / F-JGHM Pipistrel Sinus

Rond het middaguur werden ook de zwevers actief. Om de zweefkisten omhoog te slepen heeft men de beschikking over de Robin PH-SSZ.

PH-SSZ Robin DR.400-180 Regent
PH-SSZ Robin DR.400-180 Regent

Vanuit Duitsland en op doorreis naar de UK kwamen kort na elkaar twee Britse toestellen binnen om even bij te tanken. Het ene toestel was een Vans RV-6, G-RVIT en de andere een Robin met de registratie G-BBJU.

G-RVIT Vans RV-6
G-RVIT Vans RV-6
G-BBJU Robin DR.400-140 Major
G-BBJU Robin DR.400-140 Major

Vanuit Grimbergen kwam de OO-JMC voor een kort bezoek binnen. Binnen een uur was deze Piper alweer huiswaarts vertrokken.

OO-JMC Piper PA-28-181 Archer II
OO-JMC Piper PA-28-181 Archer II

Eveneens een korte stop viel de Rallye D-ESWC ten deel. Deze Rallye met een 235PK sterke motor kwam even op en neer vanaf Seppe, de thuisbasis van dit toestel.

D-EWCS Socata Rallye 235E
D-EWCS Socata Rallye 235E

Een rondje over het veld leverde nog een paar leuke plaatjes op. Bij het bedrijf Tranal stond een hangaar open en zo kon de inhoud vastgelegd worden.
In deze hangaar staat de romp van een Stampe-Vertongen SV-4B. Dit toestel is uitgeschreven in Engeland als zijnde verkocht naar Zuid Afrika. Achter de stoel van de piloot zit inderdaad ook een typeplaatje met een Zuid Afrikaanse registratie ZS-VFW. Dit heeft alleen nooit op de romp gestaan.

(G-AXCZ / ZS-VFW) Stampe-Vertongen SV-4B c/n 186
(G-AXCZ / ZS-VFW) Stampe-Vertongen SV-4B c/n 186
(G-AXCZ / ZS-VFW) Stampe-Vertongen SV-4B c/n 186
(G-AXCZ / ZS-VFW) Stampe-Vertongen SV-4B c/n 186

Een andere kist in de hangaar zonder registratie was een geheel blanke Piper Malibu. Aan de materialen om het toestel heen kon afgeleid worden dat het om de PH-ROD gaat. Deze kist zal dus binnenkort een nieuwe jas krijgen.

PH-ROD Piper PA-46-350P Malibu Mirage
PH-ROD Piper PA-46-350P Malibu Mirage

De D-EAJK was er minder goed aan toe. Deze Mooney is op 31 oktober 2014 bij een tweede landingspoging op het Duitse veld Trebbin-Schönhagen in de bomen beland en op zijn kop terecht gekomen. De zijramen zijn kapot en de romp is overal gedeukt. De vleugel lag buiten de hangaar.

D-EAJK Mooney M20M Bravo
D-EAJK Mooney M20M Bravo
D-EAJK Mooney M20M Bravo
D-EAJK Mooney M20M Bravo
D-EAJK Mooney M20M Bravo
D-EAJK Mooney M20M Bravo

Ook niet helemaal in orde was de F-BNOM. Dit is een Franse Beech Debonair die juist op een aanhanger werd gesjord om afgevoerd te worden. Waarschijnlijk richting Duitsland, aangezien de auto en aanhanger een Duits kenteken hadden.

F-BNOM Beech C33 Debonair
F-BNOM Beech C33 Debonair

De kist heeft naar mijn idee een buiklanding gemaakt. De propellertips zijn omgebogen. Er staat overigens op Internet een foto van dit toestel gemaakt op 6 juni 2014 op Lyon-Bron. Kennelijk is het ongeval al meer dan een jaar geleden gebeurd. Ik heb er alleen nog niets over kunnen vinden.

F-BNOM Beech C33 Debonair
F-BNOM Beech C33 Debonair
F-BNOM Beech C33 Debonair
F-BNOM Beech C33 Debonair

Eerder dit voorjaar ben ik de PH-RLB vliegend tegengekomen. De kist maakt tegenwoordig deel uit van de collectie van het vliegend museum op Seppe. Alleen op dit moment is er geen vlucht in het vooruitzicht. De kist ligt momenteel ontdaan van de vleugels in de hangaar. Het is mij niet gekend wat er mee gebeurd is. Jammer, want het toestel zag er prima uit eerder dit jaar!

PH-RLB Saab 91D Safir
PH-RLB Saab 91D Safir

In dezelfde Transal hangaar is een Vans RV-3 in aanbouw. Tenminste ik denk dat het een RV-3 gaat worden, aangezien van dat type bouwtekeningen op het toestel lagen. Ook was daarop het constructienummer 687 ingetekend.

Vans RV-3 c/n 687
Vans RV-3 c/n 687
Vans RV-3 c/n 687
Vans RV-3 c/n 687

De N2258S is een Cessna T210L Centurion die in onderhoud is bij Transal. Deze registratie is nog niet ingeschreven in de VS maar staat te boek als gereserveerd. Dit toestel is de vroegere PH-BSK. Het was van 1977 tot 1980 ingeschreven en nu dus weer boven water. N2258S is ook de vroegere Amerikaanse regi van dit toestel. Daartussen is het voor 1977 ook nog als D-EDEK geregistreerd geweest.

N2258S Cessna T210L Centurion c/n 210-61202
N2258S Cessna T210L Centurion c/n 210-61202

De N4AQ is een Cessna Skymaster met een drukcabine. Dat is te zien aan de kleine ronde raampjes. Tevens heeft deze kist een zogenaamde Riley conversion, wat de prestaties bevorderd. Het toestel staat gebaseerd op Midden Zeeland.

N4AQ Cessna P337H Pressurized Skymaster
N4AQ Cessna P337H Pressurized Skymaster

Een andere Amerikaan op het veld was de N11155. Een Mooney M20J die eveneens hier thuis hoort.

N11555 Mooney M20J 201
N11555 Mooney M20J 201

Halverwege de middag verschenen er twee dubbeldekkers boven het veld. Het bleek te gaan om de twee Tiger Moth toestellen van het vliegend museum Seppe. Na een break landde beide kisten achter elkaar op RWY27.

G-AJHS De Havilland DH-82A Tiger Moth II
G-AJHS De Havilland DH-82A Tiger Moth II
G-ADGV De Havilland DH-82A Tiger Moth II
G-ADGV De Havilland DH-82A Tiger Moth II

Alle foto’s van deze dag zijn in een groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures aan de linkerkant en scrol naar Midden Zeeland met de datum 30 mei 2014. Hier is eveneens een aparte fotoserie te vinden van een bezoek aan het Gyrocoptermuseum op Midden Zeeland.

Geef een reactie