12/06/2015 De Cougars kunnen naar huis want de PH-FRL komt er aan

PH-FRL Eurocopter EC135 P2+
PH-FRL Eurocopter EC135 P2+

Na het vertrek van de AgustaBell AB412 van de Koninklijke Luchtmacht op Leeuwarden was er tijdelijk geen goede voorziening voor het ambulancevervoer in de regio door de lucht en dan met name voor de Waddeneilanden.
Tijdelijk werd deze taak waargenomen door de Cougar helikopters van Gilze Rijen. Dit tot er een definitieve (civiele) oplossing gereed is.

R-03 Agusta-Bell AB-412SP RNLAF hiermee werden voorheen de ambulancevluchten uitgevoerd
R-03 Agusta-Bell AB-412SP RNLAF hiermee werden voorheen de ambulancevluchten uitgevoerd

Die oplossing is er nu in de vorm van de PH-FRL. Deze Eurocopter EC135 wordt gestationeerd op de luchtmachtbasis Leeuwarden. Het staat daar vanaf juli 2015 stand-by voor ambulancevluchten.

PH-FRL Eurocopter EC135 P2+
PH-FRL Eurocopter EC135 P2+

Voor de goede orde, deze heli is geen traumahelikopter. Het is een vliegende ambulance en wordt niet ingezet voor het vervoer van trauma-artsen en verpleegkundigen naar ongelukken.

PH-FRL Eurocopter EC135 P2+
PH-FRL Eurocopter EC135 P2+

Op 11 juni 2015 werd de PH-FRL vanuit Bonn-Hangelaar overgevlogen naar Lelystad. Hier staat de hangaar waar de door de ANWB verzorgde helikopters een uitvalsbasis hebben.

PH-FRL Eurocopter EC135 P2+
PH-FRL Eurocopter EC135 P2+

Op vrijdag 12 juni 2015 werd er een korte testvlucht mee gevlogen. Daarna werd de kist afgetankt, vermoedelijk om richting Friesland afgeleverd te worden.

PH-FRL Eurocopter EC135 P2+ met de Friese pompeblêden op de staart
PH-FRL Eurocopter EC135 P2+ met de Friese pompeblêden op de staart

Dat deze heli in Friesland thuis hoort wordt niet onder stoelen of banken gestoken. Onder op het staartvlak is namelijk de Friese vlag terug te vinden en op de deur staat duidelijk te lezen Ambulance Fryslân.

PH-FRL Eurocopter EC135 P2+
PH-FRL Eurocopter EC135 P2+

De PH-FRL is een Eurocopter EC135 P2+ en heeft constructienummer 1036. Hiervoor heeft het gevlogen als D-HECK (fabrieks-testregistratie) en D-HKGD. Sinds maart 2012 heeft deze heli als Christoph40 gevlogen bij de ADAC Luftrettung, de tegenhanger van de ANWB. Nu mag zij deze taak vervullen boven het Friese land. De operator van de wentelwiek wordt Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Fryslân.

5 gedachten over “12/06/2015 De Cougars kunnen naar huis want de PH-FRL komt er aan

    1. Hallo Jack,

      Dank voor je reactie. Een link is uiteraard geen probleem!
      De typo is gecorrigeerd. Ook dan daarvoor.

      Hartelijke Groeten,
      Berend Jan Floor

  1. Ik snap er helemaal niks meer van nu… De AB412SP is weg. Oké, jammer. Daarna kwamen tijdelijk 2 Cougars van de luchtmacht. Ongeveer in die zelfde periode kondigde Defensie aan dat de NH90 de Tweety’s zouden vervangen vanaf Den Helder. Toen kwam in een keer de Dauphin, en nu zijn er opeens een stel EC135s? Voor de ambulancevluchten is dit inderdaad een prima oplossing, maar volgens mij zijn hiermee niet alle lekken gedicht. Want volgens mij vergeet iedereen zo’n beetje dat er op Vlieland ook nog zoiets is als een militair oefenterrein (Vliehors) waar nog regelmatig op geoefend word. Als daar iets mis gaat, is er niks in de buurt wat ze kan oppikken. De EC135 heeft geen lier, dus valt af. De NH90 moet uit Den Helder komen, eigenlijk net iets te ver. Wat de plannen zijn met die Dauphin weet ik ook niet zeker, maar die moet ook vanuit Den Helder komen. Volgens mij zijn die Cougars al weer terug naar waar ze vandaan kwamen, en tenzij ze echt heel graag van hun brandstof af willen, kunnen ze nog wel een paar keer op en neer vliegen. Lijkt me niet.

    Ik hoor graag de uitkomst.

    Met vriendelijke groet,
    Thomas

    1. Hallo Thomas,

      Dank voor je reactie. De taken van de SAR-heli’s van de KLu zijn in twee delen opgesplitst en aan civiele partijen uitbesteed. De ambulance-taken gaan door de ANWB met de PH-FRL gedaan worden (alleen en niet met een stel andere heli’s). Tenminste als de rechter dat ook goed vindt, er loopt nog een geschil met een Belgische partij die vindt dat ook zij deze opdracht (vanuit Leeuwarden) kunnen uitvoeren. De SAR-taken, zoals het oppikken van vliegers en drenkelingen van schepen is uitbesteed aan Noordzee Helikopters op Den Helder. Ook dit is een civiele maatschappij. Het is mij niet bekend of de militaire NH90 hier ook nog een rol in gaat spelen. Er staat bij mijn weten niet permanent een NH90 gereed om uit te rukken, dit in tegenstelling tot de gele helikopters van Noordzee Helikopters.

      Hoop dat hiermee e.e.a. wat duidelijker voor je is geworden!

      Groeten,
      Berend Jan Floor

      1. Zeker! Dankjewel. Wat betreft de NH90, die zou de Lynx, de AB412SP én de Cougar vervangen, voor zover ik weet willen ze die laatste ook uitfaseren. Dat was in ieder geval het idee, totdat in Juni 2014 in een keer het bericht kwam dat de NH90s wel erg snel aan het wegroesten waren, en dat was dan ook weer niet de bedoeling. De productie is toen stopgezet, en we zitten nu met 13 van de eigenlijke 20 die wel gewoon inzetbaar zijn, maar door de snelle slijtage weet ik niet hoe lang die het nog gaan volhouden.

        Met vriendelijke groet,
        Thomas

Laat een reactie achter bij Berend Jan FloorReactie annuleren