AlgemeenHelikoptersHomebuiltMilitairSportvliegtuigenWrecks & Relics

05/06/2015 Aviation Competence Centre op Maastricht-Aachen Airport

Aviation Competence Centre op Maastricht-Aachen Airport
Aviation Competence Centre op Maastricht-Aachen Airport

Sinds 2010 is op Maastricht-Aachen Airport (voor mij eigenlijk altijd nog gewoon vliegveld Beek…) het Aviation Competence Centre (ACC) gevestigd. Het ACC is een opleidingsinstituut dat opleidingen verzorgt voor vliegtuigonderhoud. Men voldoet bij deze opleidingen aan tal van strenge Europese richtlijnen. Het ACC verzorgt opleidingen onder de vlag van het ROC Leeuwenborgh, een Regionaal Opleidings-Centrum in Zuid-Limburg.
Het ACC beschikt over een grote, moderne hangaarruimte op het vliegveld. Hierin kan men al het geleerde in praktijk brengen. In de hangaar staan tal van luchtvaartuigen en onderdelen.

PH-VOT Reims-Cessna F150K
PH-VOT Reims-Cessna F150K

Begin juni was ik in de buurt en zag de deuren naar de openbare weg open staan. De stoute schoenen aangetrokken en naar binnen gestapt met de vraag aan de aanwezige docent of er een fotoreportage gemaakt kon worden.
Nee was het antwoord! “Nee dat kan niet…, omdat u niet via de voordeur naar binnen bent gekomen. Als u nu even naar buiten gaat, via de voordeur een pasje ophaalt en zich dan weer meldt, bent u een geregistreerde bezoeker en meer dan welkom!”
Kijk, dat vond ik eigenlijk wel mooi om te ervaren! Alles volgens een vaste procedure. Volgens mij één van de grondbeginselen bij goed vliegtuigonderhoud, nauwkeurig en volgens vaste procedures werken, zodat alles traceerbaar is. Zelfs een aanwaaiende bezoeker. Prima! 🙂
Eenmaal binnen, geregistreerd en wel en met een pasje, kon ik vrij mijn gang gaan. Er staan in deze hangaar een aantal toestellen die in meer of mindere mate compleet zijn. Hier onder een beknopte opsomming.

PH-VOT Reims-Cessna F150K

PH-VOT Reims-Cessna F150K
PH-VOT Reims-Cessna F150K

Dit is een tweepersoons Cessna sportvliegtuigje. Het kistje is in Frankrijk in Reims in licentie gebouwd. Het constructienummer is 00623. De registratie van het kistis nep. Met de registratie PH-VOT heeft dit toestel nooit gevlogen. Deze Cessna heeft voorheen als D-ECDB gevlogen.

PH-VOT Reims-Cessna F150K
PH-VOT Reims-Cessna F150K

Op het kistje zijn stickers aangebracht van het ACC. De cockpit is een beetje leeg, de stoelen ontbreken en sommige instrumenten missen. Verder ziet het toestel er nog redelijk compleet uit.

 

273 Westland SH-14D Lynx

273 Westland SH-14D Lynx MLD
273 Westland SH-14D Lynx MLD

De 273 is één van de laatste operationele helikopters van de Marine Luchtvaartdienst (MLD) geweest. In september 2012 werd deze helikopter uitgefaseerd op Marinevliegkamp De Kooi bij Den Helder. Daarna is dit toestel als sleutelkist naar Limburg vervoerd en in het ACC terecht gekomen.

273 Westland SH-14D Lynx MLD met bijzondere bestickering
273 Westland SH-14D Lynx MLD met bijzondere bestickering

In september 2012 heb ik de 273 nog in de laatste operationele dagen gezien. Ook toen was het toestel al voorzien van een paar leuke stickers die er nu nog steeds op zitten.

273 Westland Lynx SH-14D MLD zoals deze nog operationeel was in september 2012
273 Westland Lynx SH-14D MLD zoals deze nog operationeel was in september 2012

 

J-249 General Dynamics F-16A Fighting Falcon

J-249 General Dynamics F-16A Fighting Falcon KLu
J-249 General Dynamics F-16A Fighting Falcon KLu

De J-249 is een F-16 die bij de vliegtuigfabriek Fokker in oktober 1981 van de band is gerold. Daarna heeft het tot september 2000 actief voorde KLu gevlogen. Vervolgens is het toestel in opslag gezet en uiteindelijk in 2004 als instructional airframe aan het ROC Leeuwenborg ter beschikking gesteld.

J-249 General Dynamics F-16A Fighting Falcon KLu
J-249 General Dynamics F-16A Fighting Falcon KLu

 

AW95 helikopter

? AW95 John Dummer experimental helicpter
? AW95 John Dummer experimental helicpter

In oktober 2014 is dit kleine helikoptertje bij het ACC gekomen. Er staat de naam John Dummer op. Dit is te lezen op het staartvlak, net als de aanduiding AW95. Verder is mij niet veel meer bekend over de herkomst. Het toestelletje ziet er wel zo uit dat ik verwacht dat het echt heeft kunnen vliegen.

? AW95 John Dummer experimental helicpter
? AW95 John Dummer experimental helicpter
? AW95 John Dummer experimental helicpter
? AW95 John Dummer experimental helicpter

 

(LX-N20199) Boeing 707TCA

LX-N20199 Boeing 707TCA NATO
LX-N20199 Boeing 707TCA NATO

Een groot deel van de hangaar wordt in beslag genomen door een rompdeel en linker vleugel van een Boeing 707. Dit is de ex LX-N20199 van de NAVO. Met dit toestel werden bemanningsleden getraind, onder andere in het vliegen met de NAVO AWACS toestellen. Ook werd het toestel ingezet voor NAVO transportvluchten. Op 22 december 2011, na 42 dienstjaren is dit toestel voor het laatst geland op Maastricht-Aachen Airport. De NAVO heeft het toestel gedoneerd aan het ACC. De kist in zijn geheel te stallen was niet mogelijk, vandaar dat het in stukken is gezaagd en gedeeltelijk in de hangaar is geplaatst.

LX-N20199 Boeing 707TCA NATO
LX-N20199 Boeing 707TCA NATO

Op en onder de vleugel zijn de NAVO/NATO/OTAN opschriften en tekens nog zichtbaar. In het rompdeel zijn vliegtuigstoelen geplaatst, zodat het als kleine collegezaal dienst kan doen.

LX-N20199 Boeing 707TCA NATO als leslokaal ingericht
LX-N20199 Boeing 707TCA NATO als leslokaal ingericht
LX-N20199 Boeing 707TCA NATO met de "zwarte"doos
LX-N20199 Boeing 707TCA NATO met de “zwarte”doos

Een motor van de Boeing 707, een Pratt & Whitney JT3D low-pass turbofan is apart ten toongesteld.

Pratt & Whitney JT3D van de Boeing 707
Pratt & Whitney JT3D van de Boeing 707

 

Cockpit BAe146-200QT

(G-TNTD) BAe146-200QT ex TNT
(G-TNTD) BAe146-200QT ex TNT

Volgens mij gaat het hier om de cockpitsecite van de G-TNTD. Dit was een BAe146-200QT die in gebruik was bij de pakjesvervoerder TNT. In de zomer van 2010 is dit toestel door het bedrijf AELS (Aircraft End of Life Solutions) gesloopt en ontdaan van bruikbare onderdelen op het vliegveld van Brussel. Daarbij is de cockpitsectie er af gezaagd en deze is op transport naar Maastricht gezet. Daar heeft het nu een plekeje gevonden in de instructiehangaar van het ACC.

Diverse motoren
In de hangaarruimte zijn op diverse plekken vliegtuigmotoren te vinden. Het gaat hier niet alleen om straalmotoren, maar ook om bijvoorbeeld stermotoren. Een aantal van deze exemplaren zijn voor lesdoeleinden opengewerkt.
Zo is er een motor te zien van een Boeing 747 en van een Lockheed C130 Hercules.

General Electric CF6-50 van een Boeing 747
General Electric CF6-50 van een Boeing 747
Allison T56-A-15 (C-130H Hercules)
Allison T56-A-15 (C-130H Hercules)
Straalmotor
Straalmotor
Stermotor
Stermotor

Al met al erg leuk om hier even rond te mogen kijken. Met dank aan de medewerkers van het Aviation Competence Centre.
Alle gemaakte foto’s zijn in een groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Maastricht met de datum 5 juni 2015 / Aviation Competence Centre.

 

Geef een reactie