AlgemeenWrecks & Relics

13/06/2015 Opleiding brandbestrijding luchthavens op Woensdrecht

E-One crashtenders op Woensdrecht
E-One crashtenders op Woensdrecht

Een onderwerp deze keer dat zijdelings met vliegtuigen te maken heeft, de brandbestrijding op luchthavens.
Om de veiligheid op luchthavens te garanderen gebruikt men in Nederland bij de brandbestrijding zogenaamde crashtenders. Dit zijn grote, snelle brandweerauto’s, speciaal toegerust voor werkzaamheden op vliegvelden.

De indrukwekkende "cockpit" van de crashtender
De indrukwekkende “cockpit” van de crashtender. Met de joy-sticks worden de spuiten bediend

Zowel de luchthaven Schiphol als de Koninklijke Luchtmacht hebben sinds 2003 de E-One in dienst. Dit is een Amerikaans model wagen met een enorme capaciteit. Er kan namelijk bijna 12.000 liter bluswater in meegenomen worden.

De lampjes geven aan hoe vol de tanks zitten, maximaal 12.000 liter
De lampjes geven aan hoe vol de tanks zitten, maximaal 12.000 liter

De wagen is uitgerust met een 1.005pk sterke 12 cilinder dieselmotor met een inhoud van 24 liter. De motor drijft alle 8 wielen aan. Daarmee kan dit bakbeest maximaal 125 km/u halen en accelereert het van 0 tot 80km/u in 25 seconden. Dat is best een prestatie als je bedenkt dat deze wagen beladen en wel 42.000kg weegt!

E-One crashtender
E-One crashtender
Vakkundige mannen!
Vakkundige mannen!

Tijdens de Dutch Open Air Rally op 13 juni 2015 werd op de vliegbasis Woensdrecht een demonstratie met deze wagens gegeven. Dat werd gedaan door de hier aanwezige Koninklijke Militaire School Luchtmacht. Zij hebben een speciaal Brandweer Oefen en TrainingsCentrum (BOTC). Op Woensdrecht worden al meer dan 60 jaar brandweeropleidingen verzorgd.
Het oefenterrein is 200 x 250 meter en is een van de modernste, computergestuurde brandweer-oefenlocaties ter wereld.
Vanuit een centrale controletoren kan het hele oefengebied bediend en overzien worden. Hierop staan een aantal objecten die vliegtuigen moeten nabootsen. Vanuit een controletoren kunnen deze met propaangas in vuur en vlam gezet worden. Vervolgens kan men oefenen om het vuur te doven en eventuele slachtoffers te redden.
Er is ook een hoog gebouw nagebootst, zodat ook met brandbestrijding in bebouwing geoefend kan worden. Met al deze materialen kunnen realistische scenes geoefend worden.
Op het terrein is de romp van een van de vliegtuigen zodanig gemaakt dat het meerdere type vliegtuigen kan voorstellen. Aan de linkerkant stelt het een KDC-10 voor, het tankvliegtuig van de KLu, aan de andere kant een C-130 Hercules transportvliegtuig.

Dit model is links een KDC-10 en rechts een C-130 Hercules
Dit model is links een KDC-10 en rechts een C-130 Hercules
Een oefenrondje langs de KDC-10
Een oefenrondje langs de KDC-10

Verder is er een helikopter nagebouwd en een zeer realistische F-16. Met deze nep-F-16 kunnen ook situatie geoefend worden in het veiligstellen van bewapening onder het toestel. Laag op de grond is nog een tweede nagebouwde romp van de F-16 aanwezig.

Mock-up van een helikopter
Mock-up van een helikopter
Model van een F-16 op de grond
Model van een F-16 op de grond
Dit model lijkt heel sterk op een echte F-16
Dit model lijkt heel sterk op een echte F-16
Brand achter de cockpit
Brand achter de cockpit
De vlam in de pijp
De vlam in de pijp

Tijdens de demonstratie werd een van de mock-up toestellen met vuur omhuld. Het gaat hier om een oefenopstelling met vleugels en (nep)motoren. Met vloeibaar propaan worden eerst een aantal waakvlammen aangestoken en na het loeien van een sirene gaan de branders helemaal open. Een groot inferno is het gevolg. Tot op tientallen meters afstand is de warmte goed te voelen.

De vlam gaat er in!
De vlam gaat er in!
De boel staat in lichterlaaie
De boel staat in lichterlaaie
VUUR!
VUUR!
Tot in de omtrek is de rookkolom goed te zien!
Tot in de omtrek is de rookkolom goed te zien!
Met de crashtenders is het vuur snel geblust
Met de crashtenders is het vuur snel geblust
Na de brand staat de romp nog flink na te dampen
Na de brand staat de romp nog flink na te dampen

De aangesnelde E-One crashtenders hadden het vuur snel onder controle. Met de spuit op het dak kan men wel 76 meter ver water spuiten. Binnen een minuut is men daarbij al door de helft van de watervoorraad heen (6.000 liter water!).

Met de spuit op het dak kan men 76 meter ver richten
Met de spuit op het dak kan men 76 meter ver richten
De wagens hebben twee spuiten, één op het dak en één op de neus
De wagens hebben twee spuiten, één op het dak en één op de neus

En tja, brandweermannen blijven graag met vuur spelen… vandaar dat ik ook niet vreemd opkeek toen men op een rustig moment gezamenlijk even met een aansteker een sigaretje opstak! 😉

Tiet veur 'n pafke!
Tiet veur ’n pafke!

Een gedachte over “13/06/2015 Opleiding brandbestrijding luchthavens op Woensdrecht

  1. Hoi Berend Jan,

    Fraaie BBQ maar don’t do this at home…!!!
    Indrukwekkend hoor dat geweld van die spuitgasten.
    En nooit geweten dat het zo’n gaaf oefen terein geeft in Nederland.

    Tot volgs in je volgende bericht..!

    Gr Jelmer

Geef een reactie