09/07/2015 Schiphol met een MD-87 bizjet

N168CF McDonnell Douglas MD-87
N168CF McDonnell Douglas MD-87

Op Schiphol Oost stonden op 9 juli weer een paar bizjets die de moeite waren om te fotograferen.
Eén van de grootste en meest opvallende was een McDonnell Douglas MD-87. Dit type vliegtuig zie je niet zo veel meer. Deze afgeleide van de aloude DC-9 is door veel luchtvaartmaatschappijen inmiddels uitgefaseerd. En als privéjet kom je deze lange sigaar al helemaal niet veel tegen. De N168CF was daarmee een welkome verschijning. In februari 1988 begon dit toestel haar actieve carrière bij het Duitse Aero Lloyd als D-ALLG. Daar heeft het tot 1996 met passagiers gevlogen om daarna als bizjet omgebouwd te worden. De thuisbasis van deze kist is Torrance in Californië (USA).

N168CF McDonnell Douglas MD-87
N168CF McDonnell Douglas MD-87

Een toestel met een leuke “striping” is de OE-IOO. Staan normaal de lijntjes op een vliegtuig horizontaal, nu is de schilder druk doende geweest om alles verticaal aan te brengen. Een leuk en zeker niet saai effect!

OE-IOO Bombardier BD-700-1A11 Global 5000
OE-IOO Bombardier BD-700-1A11 Global 5000

Een andere grote bizjet op het platform was de M-GMKM. Deze Falcon 7X is wel vaker op Schiphol Oost te bewonderen geweest, zelfs in de tijd dat deze kist nog met een Australische registratie rondvloog (VH-MQK). Het toestel is van 2012 en heeft tussen januari 2013 en maart 2014 in Australië gevlogen. Het toestel is al die tijd wel van dezelfde eigenaar, MKAir7X Pty uit Australië.

M-GMKM Dassault Falcon 7X
M-GMKM Dassault Falcon 7X

De S5-FUN is een Bombardier 300 uit Slovenië. Bizjets uit deze regio kom je niet zo vaak tegen, des te leuker dit toestel. Het toestel hoort in de vloot van Elit Avia. Op internet is terug te vinden dat het toestel ingezet wordt ten behoeve van Aqua Nirvana Foundation. Dit is een organisatie die zich inzet voor schoon drinkwater in Kenia.

S5-FUN Bombardier BD-100-1A10 Challenger 300
S5-FUN Bombardier BD-100-1A10 Challenger 300

Door de sterke westenwind werd er op Schiphol geland op baan 27. Hierdoor kon ook nog wat landend verkeer gefotografeerd worden.
Air Transat vliegt alleen op Schiphol in het zomerseizoen. De maatschappij onderhoudt dan een lijndienst tussen Amsterdam en Toronto. Een winstgevende lijn, want mijn neef vertrekt op deze wijze al jaren naar de overkant van de plas om in Canada zomerarbeid te verrichten. De C-GPAT is een Airbus A310 uit 1991. Dit model zie je niet vaak meer op Schiphol. Er zijn nog maar weinig maatschappijen die hier mee vliegen.

C-GPAT Airbus A310-308 Air Transat
C-GPAT Airbus A310-308 Air Transat

Het had ook zo maar kunnen zijn dat deze kist hier niet meer gevlogen had… Op 6 maart 2005 verloor dit toestel namelijk het grootste deel van het richtingsroer in een vlucht vanaf Cuba. Gelukkig wist de bemanning het toestel heelhuids aan de grond te krijgen. Het toestel is, zoals te zien is, daarna weer gerepareerd en doet nog trouwe dienst bij het Canadese Air Transat.
Op baan 22 van Schiphol Oost kwam een Pilatus PC-12 binnen van het Luxemburgse Jet Fly. Deze maatschappij vliegt met een flinke vloot van deze toestellen en bied diensten aan voor gedeeld eigenaarschap van een vliegtuig. Door de gunstige eigenschappen van de Pilatus PC-12 kan men op veel velden in Europa opereren.

LX-JFV Pilatus PC-12/47 Jet Fly
LX-JFV Pilatus PC-12/47 Jet Fly

De foto’s van dit bezoekje zijn in groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures aan de linkerkant en scrol naar Schiphol met de datum 9 juli 2015.

Geef een reactie