Vandaag kon ik voor het eerst de Seawind 3000 PH-LHS vliegend voor de lens krijgen. Dit bijzondere amfibievliegtuig staat al een tijdje ingeschreven in Nederland, maar nog niet eerder had ik het toestel operationeel gezien. Dit zelfbouwtoestel uit 2002, dat een verleden in Litouwen heeft, is de enige in zijn soort in Nederland. Het toestel vertrok voor een vluchtje naar Texel.
De hele week wordt er veel gevlogen met de op Lelystad aanwezige YAK-52 toestellen. Dit aangevuld met de PH-YAX afkomstig van Lelystad. Vandaag ook weer.
In verschillende formaties, bestaande uit 2 of 3 YAK’s of 3 YAK ‘s met 1 Sukhoi Su-29, werd er in de omgeving geoefend in het formatievliegen. Vooral de formatie met de twee rode YAK-52’s leverde een leuk plaatje op. Zoek de tien verschillen zou ik zeggen…
Vanaf Eelde was er een nette Cirrus te zien. Dit kistje heeft de aanduiding SR22T in de GTS Platinum uitvoering. Deze N826CD (c/n 1083) is een pittige reis-kist is gebouwd in juli 2015 en is te koop voor een dikke USD 900.000 (excl. BTW). Daarvoor heb je dan wel een toestel met een 315Pk sterke motor en een zogenaamde Cirrus Perspective cockpit, eentje met veel beeldschermen. Het beestje heeft nog maar zo’n 100 uur op de teller. Een heel vliegend leven voor zich dus.
Al een dag eerder was een Duitse Beech Bonanza gearriveerd. De D-EIZT stond helaas dik ingepakt tegen het “barre Hollandse najaarsweer”. Behoud van de kist, dat begrijp ik, alleen minder voor de foto… 😉
De nieuwe Robinson R66 van HeliCentre maakte ook een trainingsvlucht. Daardoor kon ik het toestel nog een paar keer netjes op de foto zetten.
De PH-3M6 is een Aeropro FOX die vertrok naar Middenmeer. Dit is een ultralight-veldje in de kop van Noord-Holland. Diezelfde kant ging ook de PH-4L9 op. Toch wel een stukje kachelen in deze open Skycruiser.
Nieuw voor mij was de PH-MOD. Deze Tecnam P.2008 hoort thuis op Teuge en kwam binnen op Lelystad om vervolgens nog een lokaal vluchtje te maken. Wat mij betreft een fraai geslaagd ontwerp. Het toestel ziet er mooi uit. Dit toestel is de eerste van dit type in het Nederlandse register.
Tot slot nog de melding dat volgens mij de busmaatschappij OAD als reisdoel Lelystad Airport in het dagtochten-programma heeft opgenomen… 🙂 Met een bus vol, overwegend licht grijzende, 50+-ers (laat ik oppassen met wat ik zeg, want ik ben er bijna zelf ook één….) werd het hele veld afgereden, inclusief de ultralight baan ofwel de locatie van de toekomstige terminal. Vervolgens werd via de taxibaan langs alle hangaars/bedrijven gereden. Naderhand werden de belangstellenden weer afgezet bij restaurant Flantua’s bij de vliegschool van Martinair.
Alle bovenstaande foto’s en meer zijn in groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Lelystad met de datum 9 oktober 2015.