AirlinersBizjetsHelikoptersMilitairWrecks & Relics

17 en 18/06/2015 Anatolian Eagle in Konya, Turkije

77-0306 McDonnell Douglas F-4E Terminator 2020 TuAF
77-0306 McDonnell Douglas F-4E Terminator 2020 TuAF

In het midden van Turkije ligt een grote luchtmachtbasis bij de stad Konya. Konya is de zevende grootste stad van Turkije met 1,1 miljoen inwoners. Economisch gaat het goed in deze regio. Dat is goed te zien aan een flink aantal moderne gebouwen dit in rap tempo de laatste jaren gebouwd zijn. Ook worden er goede publieke voorzieningen aangelegd bijvoorbeeld in de vorm van een sneltram, parken met veel bloemen en goede recreatiemogelijkheden.

Het centrum van Konya
Het centrum van Konya

Konya Airbase
Het vliegveld van Konya wordt naast militair ook civiel gebruikt. Turkish Airlines en Pegasus zijn hierbij de hoofdgebruikers. Per dag komen er naar schatting tussen de 8 tot 10 vluchten binnen. De meeste hiervan zijn binnenlandse vluchten.

TC-DCE Airbus A320-214(WL) Pegasus, één van de civiele gebruikers van Konya
TC-DCE Airbus A320-214(WL) Pegasus, één van de civiele gebruikers van Konya

Het veld bestaat uit twee parallelle startbanen in de richting 01/19. Het civiele deel kent een nieuw stationsgebouw en heeft een platform dat goed afgescheiden is van het militaire deel.

Luchtmacht
De Turkse Luchtmacht heeft op de basis van Konya een redelijk grote verscheidenheid van toestellen gebaseerd. De grootste hiervan zijn wel de Boeing E7’s. Deze militaire versie van de bekende Boeing 737 is de Turkse AWACS-versie. Het toestel is direct herkenbaar aan de grote radar die als een enorme plank boven op de romp staat. Deze toestellen vliegen samen met de AWACS-toestellen van de NAVO in de buurt van “brandhaarden” in de wereld als Syrië en Ukraine.

13-001 Boeing E-7A Wedgetail TuAF
13-001 Boeing E-7A Wedgetail TuAF

De ruggengraat van de Turkse luchtmacht wordt gevormd door de F16. Op Konya is dan ook een eenheid van deze toestellen gebaseerd.

Platform vol met F-16's, de ruggengraat van de Turkse luchtmacht
Platform vol met F-16’s, de ruggengraat van de Turkse luchtmacht

Voor diverse doeleinden zijn een aantal UH-1 Huey’s aanwezig. Deze, inmiddels gedateerde, helikopter stampt nog uit het “Vietnam-tijdperk”. Een paar van deze heli’s lieten zich zien, maar waren te ver weg om er een knap plaatje van te maken.
Iedere luchtmacht heeft behoefte aan transport door de lucht. Voor dat doel zijn op Konya een aantal CASA CN295 te vinden. Dit is een tweemotorig turboprop vliegtuig. Het is zowel in grijs als wit in dienst bij de Turkse luchtmacht.

94-068 CASA CN-235-100 TuAF
94-068 CASA CN-235-100 TuAF
95-099 CASA CN-235M-100 TuAF
95-099 CASA CN-235M-100 TuAF

Konya is tevens de thuisbasis van twee demonstratie-teams van de Turkse luchtmacht. Het meest bekende van die twee zijn wel de Turkish Stars. Dit team vliegt met opvallend rood-wit beschilderde NF-5A/B Freedom Fighters.

70-3032 Canadair NF-5A Freedom Fighter Turkish Stars
70-3032 Canadair NF-5A Freedom Fighter Turkish Stars

Dit zijn toestellen die voorheen bij de Koninklijke Luchtmacht hebben gevlogen. Zij zijn in zeer goede staat verkerend aan Turkije verkocht toen de F-16 in Nederland werd geïntroduceerd.
Inmiddels wordt de NF-5 alleen nog voor dit demoteam gebruikt. Voor andere doeleinden is dit toestel uitgefaseerd bij de Turkse luchtmacht.
De Turkish Stars waren helaas tijdens mijn bezoek afwezig, zij waren naar Bulgarije vertrokken voor een demo.

70-3032 Canadair NF-5A Freedom Fighter Turkish Stars
70-3032 Canadair NF-5A Freedom Fighter Turkish Stars

Wel waren er een paar afgedankte kisten te zien en een exemplaar dat net een nieuw likje verf had gekregen.

71-3066 Canadair NF-5A Freedom Fighter Turkish Stars in opslag
71-3066 Canadair NF-5A Freedom Fighter Turkish Stars in opslag
70-3015 en 70-3027 Canadair NF-5A Freedom Fighter Turkish Stars stored op Konya
70-3015 en 70-3027 Canadair NF-5A Freedom Fighter Turkish Stars stored op Konya

Het tweede demoteam op Konya is dat van de Solo Turk. Dit is de demo F-16 van de Turkse luchtmacht. In een speciaal kleurenschema uitgeruste F-16 reist men veel vliegshows in binnen- en buitenland af. Zo ook nu, de F-16 was op pad naar Spanje om daar een vliegshow bij te wonen.
Naast bemande toestellen staan er op Konya ook drones. Deze onbemande toestellen worden meer en meer ingezet op het strijdtoneel. De Turkse luchtmacht gebruikt deze luchtvaartuigen dus ook vanaf deze basis.

Anatolian Eagle

Anatolian Eagle training centre
Anatolian Eagle training centre

Maar naast al deze reguliere gebruikers van de basis van Konya is er meer; Anatolian Eagle! Anatolian Eagle is de naam voor oefeningen met gevechtsvliegtuigen van meerdere luchtmachten samen. Het doel is om de vaardigheden van vliegers van verschillend niveau bij te spijkeren, om zo, als het er echt om spant, als winnaar uit een luchtgevecht te kunnen komen.
Anatolian Eagle wil zich graag meten met de Amerikaanse tegenhanger Red Flag en de Canadese versie Maple Flag. Sinds 2001 timmert men hard aan de weg om een internationale status op dit gebied te verwerven en dat lijkt aardig te slagen!

Deelnemende landen aan Anatolian Eagle 2015
Deelnemende landen aan Anatolian Eagle 2015

Om deze oefeningen goed te organiseren heeft men een deel van het veld speciaal ingericht. Hier is een grote briefingroom, waar een paar 100 man tegelijk de briefing kunnen bijwonen. Verder zijn er gebouwen voor het “rode”-leger en voor het “blauwe”-leger. Er is een groot flatgebouw om de crews onder te kunnen brengen en er is een grote kantine waar men gezamenlijk kan eten.

Missie
Hoe gaat zo’n oefening in zijn werk? Kort gezegd: de “roden” zijn er voor om te zien wat de “blauwen” fout doen en om dat direct af te straffen.

68-0504 McDonnell Douglas F-4E Phantom II 2020 Terminator TuAF
68-0504 McDonnell Douglas F-4E Phantom II 2020 Terminator TuAF

Globaal ziet een missie er als volgt uit. Als eerste vertrekt een AWACS toestel. Deze is er voor om het luchtruim te overzien en is eigenlijk de vliegende controlepost van de gevechtsleiding.
Dan moet er ook in de lucht worden bijgetankt. Een straaljager op vol vermogen jast er aardig wat kerosine doorheen. Om langere missies te kunnen maken is bijtanken dan onontbeerlijk.
Als deze toestellen in positie zijn, volgen de jets. Meestal in twee- of viertallen vertrekken zij voor hun missie.

84709 General Dynamics F-16AM Fighting Falcon PakistanAF
84709 General Dynamics F-16AM Fighting Falcon PakistanAF

Na 1,5 tot 2 uur komen de toestellen in omgekeerde volgorde weer terug, eerst de jets, dan de tanker en als laatste de AWACS. Dan kan men aan de lunch om vervolgens in de middag eenzelfde scenario af te werken.

ZJ924 / DD Eurofighter EF-2000 Typhoon FGR.4 RAF
ZJ924 / DD Eurofighter EF-2000 Typhoon FGR.4 RAF

Een aantal keer per jaar wordt er bij Anatolian Eagle een oefening gehouden. Dat kan zijn met alleen deelname vanuit de Turkse luchtmacht of internationaal.

94-0110 General Dynamics F-16D Fighting Falcon TuAF
94-0110 General Dynamics F-16D Fighting Falcon TuAF
94-0110 General Dynamics F-16D Fighting Falcon TuAF
94-0110 General Dynamics F-16D Fighting Falcon TuAF

Oefening
Van 6 tot en met 19 juni 2015 werd een internationale versie van de Anatolian Eagle gevlogen hieraan deden de volgende luchtmachten mee:
Turkije: F-16, F-4-2000 Phantom, CASA CN295, Super Puma, Blackhawk en T-129 ATAK

94-0082 General Dynamics F 16C Fighting Falcon TuAF
94-0082 General Dynamics F 16C Fighting Falcon TuAF
68-0504 McDonnell Douglas F-4E Terminator 2020 TuAF
68-0504 McDonnell Douglas F-4E Terminator 2020 TuAF
94-080 CASA CN-235-100M TuAF
94-080 CASA CN-235-100M TuAF
02-2553 Aerospatiale 332C Super Puma TuAF
02-2553 Aerospatiale 332C Super Puma TuAF
130441 Sikorsky S-70A TuAF
130441 Sikorsky S-70A TuAF
BG13-1004 T129 ATAK Attack Helicopter TuAF
BG13-1004 T129 ATAK Attack Helicopter TuAF

USA: F-15 Eagle

LN84-001 McDonnell Douglas F15C Eagle USAF
LN84-001 McDonnell Douglas F15C Eagle USAF

Pakistan: F-16

92621 General Dynamics F 16B Fighting Falcon PakistanAF
92621 General Dynamics F 16B Fighting Falcon PakistanAF

Spanje: EF-18 Hornet

C15-25/ 15-12 McDonnell Douglas EF-18A Hornet SpanishAF
C15-25/ 15-12 McDonnell Douglas EF-18A Hornet SpanishAF

UK: Eurofighter

ZJ935 / DJ Eurofighter EF-2000 Typhoon FGR4 RAF
ZJ935 / DJ Eurofighter EF-2000 Typhoon FGR4 RAF

Duitsland: Airbus A310 tanker

10+27 Airbus A310-304 MRTT GermanAF
10+27 Airbus A310-304 MRTT GermanAF

NAVO: E-3 AWACS

LX-N90444 Boeing E-3A Sentry NATO
LX-N90444 Boeing E-3A Sentry NATO
LX-N90444 Boeing E-3A Sentry NATO
LX-N90444 Boeing E-3A Sentry NATO

De oefening duurde twee weken en daarbij werden 104 deelnemende toestellen geteld. In totaal worden er in die dagen 1.000(!) missies gevlogen. Een heel logistiek circus!
In totaal deden er 10 verschillende Turkse F-16 units mee en 2 Turkse Phantom squadrons.

Open poorten
Gedurende twee dagen was het mogelijk voor een grote groep van 300-400 man (en een paar vrouwen… 😉 ) om foto’s te maken tijdens de missies van Anatolian Eagle. De Turkse luchtmacht wil op die manier publiciteit verwerven voor de oefeningen van Anatolian Eagle. Mede aanwezigen werden dan ook aangemoedigd om zoveel mogelijk publicaties te verzorgen en dit ook te laten weten aan de Turkse organisatie.

LN86-159 McDonnell Douglas F-15C Eagle USAF
LN86-159 McDonnell Douglas F-15C Eagle USAF

De mogelijkheden om te fotograferen waren rond uit uitmuntend. Er werd bijna geen strobreed in de weggelegd om alles optimaal vast te kunnen leggen. Er werd rekening gehouden met de stand van de zon ten opzicht van de vliegtuigen. Halverwege de dag werd de groep verplaatst met bussen. Zo kon de hele dag door geprofiteerd worden van een goede positie om te fotograferen. Soms zelfs tussen de taxi-baan en de startbaan in. Je stond erg dicht op de actie!

Ready for departure!
Ready for departure!
F-15 Eagles op de baan
F-15 Eagles op de baan
77-0285 McDonnell Douglas F-4E Terminator 2020 TuAF
77-0285 McDonnell Douglas F-4E Terminator 2020 TuAF

Met de bussen werd de groep ook naar de platforms gebracht waar de Turkse F-4 Phantoms en de Turkse F-16’s stonden. Op het laatse platform stond een slinger van maar liefst 31 operationele F-16’s bij elkaar.

F-16 platform
F-16 platform

In de buurt van het F-16 platform konden nog een aantal andere kisten gezien worden. Zo stonden er een paar afgedankte NF-5’s van de Turkish Stars en een oude F-4 Phantom.

67-0217 McDonnell Douglas F-4E Phantom II TuAF stored
67-0217 McDonnell Douglas F-4E Phantom II TuAF stored

Ook het aangrenzende heli-platform kon gefotografeerd worden, met daarop een Blackhawk, Puma en T-129 Atak heli.

Helikopterplatform
Helikopterplatform

Aan het einde van de tweede dag werd de hele groep verwelkomd in de enorme briefingroom van Anatolian Eagle. Er werd enige uitleg gegeven over de oefening. Ook werd er gemeld dat de geplande derde dag voor bezoekers niet door zou gaan. Veel kisten zouden al op de donderdag vertrekken of pas na het weekend. Hierdoor zou er maar weinig actie waar te nemen zijn op de vrijdag.

01-1012 General Dynamics F 16C Fighting Falcon TuAF
01-1012 General Dynamics F 16C Fighting Falcon TuAF

Transport en bezoekers
Bij zo’n grote militaire oefening komt natuurlijk een heel logistiek circus kijken. Grondpersoneel en materiaal moet hiervoor aangevoerd worden. De dagen voor en na een dergelijk oefening geeft daarom meestal een aantal bezoekende transportkisten. Zo ook in het geval van deze Anatolian Eagle oefening. Uitschieters daarbij waren de drie Pakistaanse Herculessen die op de donderdag achter elkaar binnen kwamen.

4159 Lockheed C-130E Hercules PakistanAF
4159 Lockheed C-130E Hercules PakistanAF
4180 Lockheed C-130E Hercules PakistanAF
4180 Lockheed C-130E Hercules PakistanAF
4144 Lockheed L-100 Hercules PakistanAF
4144 Lockheed L-100 Hercules PakistanAF

Ook hoogwaardigheidsbekleders bezoeken dergelijke oefeningen graag. Zij reizen doorgaans op stand en komen met een bizjet aan het begin van de dag, om later weer te vertrekken en zo op tijd voor de stamppot weer thuis te zijn. Vanuit Pakistan leverde dit een mooie Gulfstream op. Wat mij betreft een topper!

J-755 Gulfstream IVSP PakistanAF
J-755 Gulfstream IVSP PakistanAF

Andere bezoekende kisten waren onder andere een Learjet en een King Air van de Amerikaanse luchtmacht.

63239 Beech 200 Super King Air USAF
63239 Beech 200 Super King Air USAF

Al met al was dit één van de fotografische hoogtepunten van het jaar. Veel actie, mooi weer en alle ruimte om je gang te gaan. Dank daarom aan de Turkse autoriteiten die dit mogelijk gemaakt hebben. Tevens dank aan de mannen van 4Aviation voor de goede organisatie van de reis.

2 gedachten over “17 en 18/06/2015 Anatolian Eagle in Konya, Turkije

  1. Jeetje, wat een prachtfoto’s weer.
    Ik geniet er steeds van terwijl ik niet zoveel heb met vliegtuigen.
    Dat komt omdat het van die mooie foto’s zijn.

    1. Dank voor dit leuke compliment! Blijf regelmatig kijken zou ik zeggen, want er ligt nog genoeg op de plank!
      Groeten,
      Berend Jan Floor

Geef een reactie