20/11/2015 Mager herfstzonnetje en een pittig crosswindje op Lelystad Airport

N25366 Luscombe 8A Silvaire met een lastige crosswind landing
N25366 Luscombe 8A Silvaire met een lastige crosswind landing

Het was niet bijster druk op het herfstachtige Lelystad. Toch viel het weer alleszins mee. In de loop van de middag klaarde het zelfs wat op en kwam de zon er even bij. De wind was wel pittig, zo’n 16 tot 18 knopen uit de richting 260. Dat gaf een uitdagende crosswind voor sommige vliegers. Dit is onder andere te zien aan de N25366 hier boven. Voor de vlieger van deze Luscombe 8A Silvaire uit 1956 was het af en toe even werken bij de touch and go’s.

PH-STW Cessna 172R Skyhawk II wordt al hoog afgevangen
PH-STW Cessna 172R Skyhawk II wordt al hoog afgevangen

Er waren een paar bezoekers te noteren. De PH-ELT kwam binnen. Doorgaans sleept men hiermee zweefvliegtuigen omhoog op Terlet. Deze Husky werd geparkeerd in de Catalina-hangaar.

PH-ELT Christen A-1 Husky
PH-ELT Christen A-1 Husky

Op het platform stond een Robin van de Vliegclub Rotterdam. Het betreft hier de laatste in het alfabet 😉 , de PH-XYZ. Deze Robin met glazen cockpit en een dieselmotor vertrok weer naar 010. Via Flightradar was te zien dat men dat niet in één recht lijn deed. Men vloog naar point Victor (Vinkeveen) bij de Schiphol CTR, om vanaf daar via de toren van Schiphol naar de kust te vliegen. Vanaf daar volgde men de kustlijn tot Hoek van Holland, om vervolgens richting Rotterdam – The Hague te vliegen.

PH-XYZ Robin DR 400/140B
PH-XYZ Robin DR 400/140B

Een andere bezoeker die bij vertrek via Flightradar te volgen was, was de N23SN. Deze Mooney M20R Ovation is een perfect reisvliegtuig. De piloot vertrok, als enige inzittende, onder IFR condities. Daarbij koerste de kist richting Denemarken, nadat het via de Noordoostpolder uitgeklommen was naar 15.000ft. Daarna liep de snelheidsmeter op naar een comfortabele 190 knoopjes.

N23SN Mooney M20R Ovation vertrekt richting Denemarken
N23SN Mooney M20R Ovation vertrekt richting Denemarken

Ook een Mooney, maar dan een iets eerder model, is de I-MUGH. Deze Mooney M20J staat gebaseerd op Lelystad en kwam binnen na een vlucht.

I-MUGH Mooney M.20J Model 205
I-MUGH Mooney M.20J Model 205

De PH-FLE is een Cessna 172 die eveneens in de polder thuis hoort. Opmerkelijk bij deze kist was vandaag de rechter deur. Deze was tijdelijk vervangen door een mooi stukje huisvlijt. Er zat namelijk een deur in met een klein rolluikje onder het raam. Bijzonder handig als je luchtfoto’s wilt maken. Je kunt daardoor snel de lens even naar buiten steken. Tenminste ik ga er van uit dat deze aanpassing voor luchtfotografie is. Een praktische toepassing van een kattenluikje in een vliegtuig ben ik namelijk nog niet tegen gekomen… 🙂 Dat dit een simpele modificatie is bleek even later. Binnen een uur na de landing vertrok de kist voor een nieuwe vlucht, maar nu met de originele deur er weer in.

PH-FLE Reims/Cessna F172N Skyhawk met een speciale foto-deur
PH-FLE Reims/Cessna F172N Skyhawk met de speciale foto-deur
Close-up van de zelfgemaakte foto-deur
Close-up van de zelfgemaakte foto-deur

Bij de Vliegclub Flevo oefent men in het formatievliegen. Voor dat doel vertrokken twee van de Piper Cadets van de ze vliegclub met als callsign “Flevo-formation”. De start ging netjes in formatie, waarna men buiten het circuit om en op een eigen frequentie verder ging oefenen.

PH-VFA + PH-VFB Piper PA28-161 Cadet vertrekken als Flevo-formation
PH-VFA + PH-VFB Piper PA28-161 Cadet vertrekken als Flevo-formation

De herfstkleuren zijn nog alom aanwezig op Lelystad. Dat levert in elk geval wat mij betreft mooie sfeerplaatjes op. Getuige deze tweede foto van de PH-STW. Mooi in het late zonlicht voor de bosrand en met een dreigende lucht op de achtergrond. Zo wordt zelfs een “ordinaire Cessna” weer bijzonder!

PH-STW Cessna 172R Skyhawk II
PH-STW Cessna 172R Skyhawk II

De foto’s van deze middag zijn in een groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Lelystad met de datum 20 november 2015.

2 gedachten over “20/11/2015 Mager herfstzonnetje en een pittig crosswindje op Lelystad Airport

  1. Heb je de foto in high res aub? Ik ben de vlieger/eigenaar. Het mooie van de Luscombe is dat deze over een zeer effectief voetenroer beschikt. Heb het toestel op Texel voor oefening wel eens geland met nog hoger crosswind. Op gras is dit overigens veel gemakkelijker dan op beton. Het gevaar is dat je gauw overcontroleert. Ik vlieg dan ook met mijn sokken. De wind was overigens niet zozeer hetgeen het lastig maakte. De zon uit het zuidwesten op baan 23 in combinatie met de prop gaf een mooi discotheek effect…

    Rob

    1. Beste Rob,

      Dank voor je leuke reactie. Mooi toestel heb je! De gevraagde foto’s zijn inmiddels per mail naar je verzonden.

      Met vriendelijke groeten,
      Berend Jan Floor

Geef een reactie