In Denemarken vindt ieder jaar een leuke fly-in plaats. Plaats van handeling is het vliegveld Stauning.
Op dit veld is tevens een luchtvaartmuseum gevestigd. Hier zijn veel toestellen van het duo Kramme en Zeuthen te vinden. Deze twee Deense vliegtuigbouwers hebben een aantal vliegtuigen ontworpen. Buiten Denemarken zijn deze KZ’s zeer zeldzaam, in Denemarken zijn er gelukkig nog een aantal (luchtwaardig) aanwezig. De meeste bij het museum op Stauning.
In 2005 was ik met Luc en Hans met de PH-DON naar Stauning gevlogen. Dit met een tussenlanding op het Duitse eiland Sylt en een route pal over het eiland Helgoland.
Via de organisatie was in een soort sporthotel een kamer voor de nacht te regelen. Eten en drinken was voldoende op het veld zelf aanwezig.
Tijdens deze fly-in waren een aantal leuke kisten op bezoek. Wat de denken bijvoorbeeld van een Deense Aero Delfin, OY-LSD. Dit is een warbird uit de buitencategorie zullen we maar zeggen.
Ook op gebied van homebuilds was er genoeg te zien. Zo waren er een aantal Noorse Lancairs. Maar ook diverse Europa’s.
De vliegende KZ-modellen vormden voor mij toch wel het hoogtepunt. Nergens ter wereld vindt je een dergelijke variëteit van deze modellen. Al eerder besteedde ik aandacht aan de KZ IV op AirOnline.nl. Dat artikel, met wat meer info over Kramme en Zeuthen, is HIER te vinden.
Naast homebuilds waren er tal van classics te bewonderen. Wat te denken bijvoorbeeld van een prachtige Zwitserse Bellanca 14-13 Crusair.
Een andere klassieker was de Zweedse Saab Safir. De SE-IRN heeft een Nederlands verleden. Het toestel heeft hier bij de Rijksluchtvaartschool gevlogen als PH-RLC. Het toestel draagt nog steeds die kleuren, inclusief de C van de registratie in de staart.
Vanuit Engeland weet men Stauning doorgaans ook aardig te vinden. Een aantal fraaie Engelse kisten was hier dan ook te zien, zoals de hier onder afgebeelde G-APPL Percival P.40 Prentice T1.
Tijdens de fly-in werd er nog voorgevlogen door een Deense F-16. Verder vlogen diverse aanwezige toestellen een rondje om de kerk.
Dat viel nog niet altijd mee, omdat Stauning dicht bij zee ligt. Dat is dan weer goed voor regelmatig een pittig crosswindje. Een uitdaging voor sommige piloten.
Op het veld zelf was nog een afgedankte Antonov AN-2 te vinden. Ik denk niet dat dit toestel ooit nog het luchtruim zal kiezen. Het wordt vermoedelijk als onderdelenbron voor andere Antonov’s gebruikt.
De foto’s van deze fly-in zijn te vinden op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Stauning, (onder Danmark), met de datum 10 juni 2005.