AirlinersSportvliegtuigenTwinsUltralightsWarbirds

05/03/2016 Lelystad Airport met twee, nee drie nieuwe Blackshapes en een dikke Beech

PH-4N3 Blackshape Prime
PH-4N3 Blackshape Prime

Deze week waren er twee nieuwe Blackshape Prime toestellen op Lelystad aangekomen. Reden genoeg om daar een plaatje van te gaan maken! De toestellen PH-4N3 en PH-4N4 stonden bij ZelfVliegen.nl buiten. Even vragen en het maken van een paar foto’s was geen probleem.

PH-4N4 Blackshape Prime
PH-4N4 Blackshape Prime

De toestellen moeten volgens plan komende week nog Nederlandse roundels krijgen en oranje vleugeltips.
De Blackshapes zijn van ACE. Dat staat voor Air Combat Europe en is een club van o.a. oud F-16 vliegers die voor liefhebbers air combat trainingen willen gaan geven met deze toestellen. De definitieve plannen hierover van ACE worden binnenkort nader bekend gemaakt.

PH-4N4 + PH-4N3 beide neiwue Blackshape Prime in één beeld
PH-4N4 + PH-4N3 beide neiwue Blackshape Prime in één beeld

Naast de twee grijze Blackshapes was er nog een derde “nieuwe” Blackshape te noteren. Het gaat hier om de PH-4M9. Dit is de rode Blackshape die al geruime tijd op Lelystad aanwezig is, maar voorheen met een Italiaans kenmerk rondvloog.

PH-4M9 Blackshape Prime
PH-4M9 Blackshape Prime

Deze rode Blackshape is inmiddels aan zijn derde kenmerk toe. Aan het begin is het toestel overgevlogen met een Italiaanse testregistratie I-X010. Daarna is het de I-B953 geworden. Inmiddels zijn alle zaken met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) opgelost, uitgezocht, aangeleverd enz., zodat een Nederlands kenmerk voor het type Blackshape Prime mogelijk is. Vandaar dat dit nu veranderd is.

De rode Blackshape Prime met zijn vorige kenmerken
De rode Blackshape Prime met zijn vorige kenmerken

De eerste Blackshape Prime van ZelfVliegen.nl, de licht-grijze PH-4M8 is momenteel in Italië. Bij de fabriek wordt dit toestel aangepast aan de laatste standaard van de productiemodellen. Dit is nodig om dat de PH-4M8 eigenlijk een van de prototypes is van de Blackshape Prime. Het is niet ongebruikelijk dat er later nog modificaties plaatsvinden bij de serieproductie. Bij terugkomst is de PH-4M8 dus weer geheel up-to-date.

F-HAPE Beechcraft 1900D Twin Jet
F-HAPE Beechcraft 1900D Twin Jet

Vorige week zaterdag in de ochtend was er een Beech 1900D geland van het Franse Twin Jet. Deze middag kwam eenzelfde type van Twin Jet wederom langs, ditmaal de F-HAPE. Met 20 personen aan boord een redelijk grote kist voor Lelystad Airport. Mijn inschatting is dat het hier om een reisgezelschap ging dat een weekje naar de wintersport is geweest en nu weer huiswaarts keerde. Het toestel arriveerde namelijk vanuit het Oostenrijkse Innsbruck.

F-HAPE Beechcraft 1900D Twin Jet
F-HAPE Beechcraft 1900D Twin Jet

Twin Jet is een Franse luchtvaartmaatschappij die met de Beech 1900D vliegt. Men heeft er 10 in de vloot. Twin Jet verzorgt een aantal lijndiensten in Frankrijk, maar ook daarbuiten. Sinds 2012 verzorgt men wekelijks ruim 200 vluchten naar zo’n 17 Europese bestemmingen. Daarnaast zijn de toestellen, zoals in dit geval, voor charterwerk in te huren.

F-HAPE Beechcraft 1900D Twin Jet
F-HAPE Beechcraft 1900D Twin Jet

Deze ruim 16 jaar oude kist vliegt sinds 2012 voor Twin Jet. Er zijn van dit type 695 exemplaren gebouwd tussen 1982 en 2002. De Beech 1900 is een doorontwikkeling van de bekende Beech 200 King Air. De cockpit is dan ook vergelijkbaar.

F-HAPE Beechcraft 1900D Twin Jet
F-HAPE Beechcraft 1900D Twin Jet

Over smaak valt te twisten, maar ik vind dit niet het mooist mooie vliegtuig dat er bestaat. Het toestel heeft een erg hoge rug. Voordeel daarvan is wel dat er binnenin het toestel ruimte is om rechtop te staan. Dat is een aspect wat passagiers doorgaans weten te waarderen.

F-HAPE Beechcraft 1900D Twin Jet
F-HAPE Beechcraft 1900D Twin Jet

Op Vliegveld Hilversum heeft men te kampen met een slechte conditie van de grasbanen als gevolg van de vele neerslag de afgelopen tijd. Om toch te kunnen lesvliegen zoekt Dwarf Powerd Gilders zijn heil op Lelystad Airport. De Cessna FRA150L Aerobat G-BCVH hoort ook tot de “dwerg-vloot”.

G-BCVH Cessna FRA150L Aerobat
G-BCVH Cessna FRA150L Aerobat

Van de “Russische vloot” op Lelystad Airport waren twee Yak-52’s actief en de Sukhoi Su-29. Altijd leuk om deze kisten voorbij te zien komen en ik kan het dan ook niet laten om er telkenmale een plaatje van te maken! 🙂

PH-KWI Yakovlev Yak-52
PH-KWI Yakovlev Yak-52
PH-DTX Yakovlev Yak-52
PH-DTX Yakovlev Yak-52
PH-KAH Sukhoi Su-29
PH-KAH Sukhoi Su-29

Begin deze week was-ie binnen gekomen, vandaag vertrok-ie voor een rondje Nederland. Ik heb het hier over de Spaanse Piper Turbo Arrow IV EC-DTQ die bij Air Waterland is gestald. Het toestel vertrok naar Teuge om daarna naar Drachten te vliegen. Later is het toestel weer naar Lelystad gegaan.

EC-DTQ Piper PA-28RT-201T Turbo Arrow IV op weg naar Teuge
EC-DTQ Piper PA-28RT-201T Turbo Arrow IV op weg naar Teuge

Leve de social media! Hierdoor konden de spotters op Teuge al op de hoogte gebracht worden van de komst van deze leuke sportkist. Op Facebook was te zien dat men hem daar inderdaad netjes voor de lens had gekregen.

PH-3G2 TL Ultralight TL-96 Star is niet zo vaak buiten te bewonderen
PH-3G2 TL Ultralight TL-96 Star is niet zo vaak buiten te bewonderen

De foto’s van deze middag staan in groter formaat op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Lelystad met de datum 5 maart 2016.

Geef een reactie