Deze zaterdag was het weer lekker druk op het grootste General Aviation veld van Nederland. Als bezoekers konden een aantal Duitse kisten genoteerd worden. De D-IACS was daarvan de grootste. Deze Piper Cheyenne II is van Vulcan Air en is gebaseerd op Koblenz-Winningen. Kerntaak van dit bedrijf is luchtfotografie. Deze Cheyenne is dus ook één van de vele foto-kisten die Lelystad Airport deze dagen bezoeken.
De D-ETEL hoort, toevallig of niet, ook thuis op Koblenz-Winningen. Deze Katana is van de Aeroclub-Koblenz.
De D-EEBU was ook een van de bezoekende Duitse kisten. Dit is een oude Piper PA-28-235 Cherokee B, een voorloper van de latere Piper Dakota. Het kistje stamt al uit 1967. Een goed bouwjaar, zo zou mijn vrouw zeggen… 😉 Dit toestel behoort tot de versie met de meest krachtige motor uit de Cherokee-serie met een vast onderstel.
Eerder in de week kreeg Singles & Twins een tweetal nieuwe toestellen. Het betrof hier twee Engels geregistreerde Aero AT-3 R100’s. De toestellen zijn bedoeld voor lesvluchten en verhuur. Zij zullen dus naar alle waarschijnlijkheid binnenkort een bekende verschijning op het veld worden.
De G-MAVV is gebouwd in 2007 en stond te koop met 795 vlieguren op de teller. Het toestel heeft constructienummer AT3-025. Het werd te koop aangeboden door Goodwood Aircraft Engineering op het Engelse vliegveld Goodwood.
De G-TGUN stamt uit 2008 en heeft 824 uren op de klok. Het constructienummer van dit toestel is AT3-045. Dit toestel werd samen, als package-deal, met de G-MAVV te koop aangeboden.
De twee Aero’s hadden in april 2015 voor het laatst gevlogen en stonden al die tijd te koop. Beide kistjes zijn via Seppe afgelopen dinsdag op Lelystad aangekomen. Uiteraard dank aan Singles & Twins voor de gelegenheid hun nieuwe aanwinsten op de gevoelige plaat vast te leggen.
In de weekenden wordt doorgaans niet veel gevlogen bij AIS. Dat wil niet zeggen dat men bij dit bedrijf stil zit. Regelmatig komen er in het weekend Jetstreams van AIS Airlines naar Lelystad Airport voor het nodige onderhoud. Zo kwam vrijdag 11 maar nog om 22:00u de PH-DCI uit Munster-Osnabrück. Dit toestel stond binnen voor onderhoud.
Eerder deze morgen was de PH-HCI binnengekomen. Dit toestel werd buiten, voor de AIS-hangaar onder handen genomen. Vermoedelijk vertrekken beide kisten tegen het einde van het weekend weer, om zo bij de start van de werkweek weer in het Europese routenet van AIS ingezet te kunnen worden.
Bij ZelfVliegen.nl stond de PH-4N3 buiten. Deze nieuwe Blackshape Prime was de afgelopen week voorzien van een roundel van de Nederlandse luchtmacht. Ook is de registratie op een meer subtiele manier aangebracht en zijn de vleugeltips oranje bestickerd.
De PH-4N4, het zustertoestel van de andere Blackshape krijgt, als het goed is, komende week dezelfde facelift. Beide kisten vertrokken een aantal keren voor lokale vluchtjes vanaf Lelystad.
Bij de vliegschool van Martinair vertrok men met een aantal kisten naar Wangerooge, één van de Duitse Waddeneilanden. De PH-OLL, een Socata TB-20, maakte ook onderdeel van deze vlucht uit. Later in de middag keerden alle toestellen vanaf Texel weer huiswaarts.
Naast de Socata’s van Martinair was het druk met dit type. Ook de PH-NCW vertrok. Dit toestel heb ik nog maar weinig voor de lens gehad.
Bij Rotor & Wings maakt men tegenwoordig gebruik van de Socata TB-9 Tampio PH- OHM. Dit toestel versterkt de vloot die voornamelijk uit helikopters bestaat. In de staart van de OHM is het logo van Rotor & Wings terug te vinden.
De D-ETSW is een Piper Saratoga. Dit toestel staat op Lelystad gebaseerd en maakte een paar lokale vluchten.
Bij Air Waterland heeft ment de Glasair PH-SHC in de verkoop. Dit toestel staat/stond gebaseerd op Drachten. Na een demonstratievlucht vertrok en ook weer naar dit Friese vliegveld.
De PH-SKC hoort thuis op Vliegveld Hilversum. Voor een kort vluchtje was de vlieger met zijn dochter naar Lelystad gekomen om bij Flantua’s de smaak van de koffie eens even te testen. U ziet, we zijn van alle feiten op de hoogte! 🙂
Naast de OY-GIS die de laatste dagen/weken als BioFlight05 vanaf Lelystad opereert, was vandaag ook de BioFlight02 te zien. Dit is de OY-ILS van Bio Flight en is een Vulcanair Observer met een kenmerkende glazen neus.
Een andere fotokist die een paar lokale vluchten maakte was de OO-MSN. Deze Cessna 310R is van AeroData en is gebaseerd op Antwerpen.
Dan nog een paar plaatjes van “gewone” residenten van Lelystad Airport. Niet altijd even bijzonder, maar vaak wel leuk om met mooi weer, zoals vandaag, vast te leggen.
De PH-ATT is van Heli-Holland. Deze Schweizer kwam een aantal keren in leuke posities langs.
De PH-ACW is een model dat al gauw tot de verbeelding spreekt. Deze Velocity heeft een duw-propeller en zogenaamde canardvleugeltjes. De hoofdvleugel zicht achteraan en daarmee “lijkt” het toestel achteruit te vliegen. Een bijzondere configuratie die je onder andere ook bij de Piaggio Avanti tegenkomt of bij de zelfbouwprojecten van de bekende Amerikaanse ontwerper Burt Rutan.
Als afsluiter nog een plaatje van de PH-PGP. Gewoon omdat het een plaatje van een vliegtuig is…!
De foto’s van deze middag zijn in een groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Lelystad met de datum 12 maart 2016.