13/03/2016 Lelystad Airport met een 56-jaar oude Jodel

G-JODL SAN Jodel DR-1050M Excellence, de topper van vandaag!
G-JODL SAN Jodel DR-1050M Excellence, de topper van vandaag!

De trofee voor de leukste bezoeker gaat vandaag naar de G-JODL. Deze Jodel stamt uit 1960 en vliegt al 56 jaar in de rondte! Het kistje kwam van uit de buurt van Manchester.
Ook vandaag weer een aantal kisten voor fotowerk. De avond hiervoor was de D-EAOO binnengekomen. Dit is een knalgele Cessna 210 van Hansa Luftbild. Een leuke kist in dit segment.

D-EAOO Cessna T210N Turbo Centurion II Hansa Luftbild
D-EAOO Cessna T210N Turbo Centurion II Hansa Luftbild

Eerdere jaren ook al aktief vanaf Lelystad Airport en nu weer, de D-ISAV. Deze Cessna 402B is van AeroData en maakte een lokale vlucht.

D-ISAV Cessna 402B Businessliner / Aerodata Surveys
D-ISAV Cessna 402B Businessliner / Aerodata Surveys

De buren kwamen ook even buurten. De PH-1314 is namelijk van de Zweefvliegclub Flevo en hoort thuis op het zweefvliegveld bij Biddinghuizen. Een kort vluchtje dus. De kist maakte een paar circuitjes alvorens het landingsgeld af te rekenen na een full-stop.

PH-1314 Scheibe SF-25C Falke
PH-1314 Scheibe SF-25C Falke

De PH-RIW is een Robinson R44 Raven II. Deze heli is eigendom van Riwald Recycling. De wentelwiek kwam uit de hangaar bij Heli Centre en vertrok, na het tanken, naar een buitenlocatie in het oosten van het land.

PH-RIW Robinson R44 Ravan II
PH-RIW Robinson R44 Ravan II

De Cessna G-IPPL maakte vandaag, naar mijn idee, zijn eerste vlucht met deze registratie. Eerder was dit toestel OY-PPL geregistreerd. Medio februari is de kist in het Engelse register ingeschreven. Het toestel staat te koop bij Air Waterland en maakte een vlucht met een potentiële koper.

G-IPPL Reims-Cessna F.172M Skyhawk
G-IPPL Reims-Cessna F.172M Skyhawk

Een paar locals die niet zo vaak vliegen kwamen vandaag uit de mottenballen. De Cessna 210K N8241M is er daar één van. Met een beetje (externe) extra power werd de kist tot leven gewekt en maakte het een korte lokale vlucht.

N8241M Cessna 210K Centurion
N8241M Cessna 210K Centurion

Ook de PH-WCK is niet zo vaak te zien. Deze Ultravia Pelican maakte ook een rondje om de kerk.

PH-WCK Ultravia Pelican PL
PH-WCK Ultravia Pelican PL

De D-KWIM is een Stemme S-10VT. Deze motorzwever is voorzien van een hulpmotor waarbij de propeller zich in de neus van het toestel bevindt. Deze kan ingeklapt worden tijdens zweefvluchten.

D-KWIM Stemme S-10VT
D-KWIM Stemme S-10VT

De Bolkow Bo-207 is een fotogeniek toestel. Dat vind ik niet alleen, de inzittenden van de PH-EAM ook. Samen met deze Cessna 172 vertrok de Bolkow namelijk voor een air-to-air fotovlucht ten noorden van Lelystad. Later kwam men terug en maakte de formatie nog een rondje boven het veld, naar mijn inschatting op ongeveer 1.500ft.

PH-BLW Bolkow Bo-207 vertrekt voor een air-to-air fotovlucht
PH-BLW Bolkow Bo-207 vertrekt voor een air-to-air fotovlucht

Leuke bezigheid, air-to-air fotograferen! Kan ik ook voor de liefhebbers verzorgen! Gewoon even een berichtje sturen en we kijken hoe we dit invullen, want zeg nou zelf, een knappe foto van je eigen kist in de lucht is toch een juweeltje!

PH-BLW Bolkow Bo-207 + PH-EAM Reims-Cessna F172N Skyhawk komen in formatie terug na de air-to-air fotovlucht
PH-BLW Bolkow Bo-207 + PH-EAM Reims-Cessna F172N Skyhawk komen in formatie terug na de air-to-air fotovlucht

De N8289A is een Piper Warrior die thuishoort op Rotterdam – The Hague. Vandaag vereerde het Lelystad Airport met een bezoekje.

N8289A Piper PA-28-161 Warrior II
N8289A Piper PA-28-161 Warrior II

En ook vandaag, net als eerder, was ook mijn vriendje Robin van de partij. Dit vrolijke roodborstje heeft zijn eigen vlieggebied op Lelystad en hij vindt het gezellig als je hem komt opzoeken.

Little Robin
Little Robin

De foto’s van deze middag en een aantal meer, zijn in een groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Lelystad met de datum 13 maart 2016.
Oh ja… ook vandaag waren de Blackshapes weer actief. Nog een plaatje? Nou OK, hieronder de PH-4N3 nog een paar keer!

PH-4N3 Blackshape Prime
PH-4N3 Blackshape Prime
PH-4N3 Blackshape Prime
PH-4N3 Blackshape Prime

2 gedachten over “13/03/2016 Lelystad Airport met een 56-jaar oude Jodel

    1. Dank Robert voor je reactie! Je hebt helemaal gelijk, deze Jodel is “slechts” 56 jaar oud. Al zou ik zo maar denken dat het toestel in deze staat makkelijk de 66 jaar gaat halen! In het artikel is het inmiddels aangepast.

Geef een reactie