26/04/2016 Eindhoven tussen de buien door

Q-16 Boeing AH-64D Apache KLu
Q-16 Boeing AH-64D Apache KLu

Tussen de felle buien door kon je met mooie donkere achtergronden fotograferen op Eindhoven. Vanaf de parkeergarage heb je een prima overzicht op het landende en vertrekkende verkeer. Deze keer niet van de bovenste etage, maar vanaf de derde. Zo kon je nog een beetje uit de wind staan en had je geen last van de regen.

Q-16 Boeing AH-64D Apache KLu met een landing in de stromende regen
Q-16 Boeing AH-64D Apache KLu met een landing in de stromende regen

Ook niet bang voor een spatje water was de Q-16 Apache van de KLu. Deze helikopter maakte een aantal circuits, inclusief enkele autorotations. Daarbij is het motorvermogen minimaal en daalt de heli door de zwaartekracht. Vlak beven de grond trekt men dan op om met voldoende lift netjes te landen. Dit is een standaardprocedure voor als de motor het laat afweten.

D-CBEN Cessna 560XLS Citation XLS
D-CBEN Cessna 560XLS Citation XLS

Op het platform stonden drie Duitse bizjets. Twee daarvan (D-CBEN en D-AWKG) waren van hetzelfde bedrijf; Adolf Würth GmbH & Co KG. Deze werden gereed gemaakt voor vertrek in de middag.

D-AWKG Dassault Falcon 900EX
D-AWKG Dassault Falcon 900EX

Even daarvoor was de derde bizjet al vertrokken. Het betrof hier de D-IMAX van Sylt Air GmbH.

D-IMAX Cessna 525A CitationJet CJ2
D-IMAX Cessna 525A CitationJet CJ2

Een Piper Cheyenne II in de vorm van de D-IFGN stond geheel links op het platform voor de General Aviation. Deze Piper heeft twee Pratt & Whitney PT-6 motoren. Daarop zitten nu vijf-bladige propellers die niet standaard vanaf de fabriek zijn meegeleverd.

D-IFGN Piper PA-31T-620 Cheyenne II
D-IFGN Piper PA-31T-620 Cheyenne II
D-IFGN Piper PA-31T-620 Cheyenne II
D-IFGN Piper PA-31T-620 Cheyenne II met vijf-bladige props

Op het platform van de luchtmacht stond een fraaie dikke Antonov An-12 met de registratie UR-CBG. Helaas stond deze Oekraïense propeller-reus met zijn kont naar de parkeergarage gestald. Toch maar een plaatje gemaakt.

UR-CBG Antonov An-12BP Aerovis Airlines
UR-CBG Antonov An-12BP Aerovis Airlines

Ook geparkeerd op het platform van de luchtmacht was de DHL Airbus D-AEAD. Bij het uittaxiën scheen er nog een beetje zon op, maar tijdens de start regende het. Dat kwam het plaatje niet ten goede…

D-AEAD Airbus A300B4-622R(F) DHL
D-AEAD Airbus A300B4-622R(F) DHL nog net in de zon

Het overige verkeer bestond uit diverse Transavia en Ryanair Boeing 737’s. Deze kisten vliegen de deur aardig plat op Eindhoven. Niet altijd even interessant. Al zat hier vandaag de PH-GUV tussen. Deze Boeing wordt voor het zomerseizoen door Transavia ingehuurd van het Braziliaanse GOL.

PH-GUV Boeing 737-8EH(WL) Transavia
PH-GUV Boeing 737-8EH(WL) Transavia
EI-FOM Boeing 737-8AS(WL) Ryanair
EI-FOM Boeing 737-8AS(WL) Ryanair
EI-DWZ Boeing 737-8AS(WL) Ryanair met speciale Concello De Vigo titels
EI-DWZ Boeing 737-8AS(WL) Ryanair met speciale Concello De Vigo titels

De meest interessante verkeerskist was de YL-LCR. Dit is een Airbus A320 van SmartLynx uit Tallinn. Het toestel heeft eerst in China gevlogen en stond sinds mei 2015 stored. Begin maar van dit jaar is het in gebruik genomen door SmartLynx. Aan het logo in de staart te zien wordt het ingezet voor vluchten van de reisoperator TUI.

YL-LCR Airbus A320-214
YL-LCR Airbus A320-214

De foto’s uit dit artikeltje (en een paar meer) zijn in een groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Eindhoven met de datum 26 april 2016.

Geef een reactie