Tussen de felle buien door kon je met mooie donkere achtergronden fotograferen op Eindhoven. Vanaf de parkeergarage heb je een prima overzicht op het landende en vertrekkende verkeer. Deze keer niet van de bovenste etage, maar vanaf de derde. Zo kon je nog een beetje uit de wind staan en had je geen last van de regen.
Ook niet bang voor een spatje water was de Q-16 Apache van de KLu. Deze helikopter maakte een aantal circuits, inclusief enkele autorotations. Daarbij is het motorvermogen minimaal en daalt de heli door de zwaartekracht. Vlak beven de grond trekt men dan op om met voldoende lift netjes te landen. Dit is een standaardprocedure voor als de motor het laat afweten.
Op het platform stonden drie Duitse bizjets. Twee daarvan (D-CBEN en D-AWKG) waren van hetzelfde bedrijf; Adolf Würth GmbH & Co KG. Deze werden gereed gemaakt voor vertrek in de middag.
Even daarvoor was de derde bizjet al vertrokken. Het betrof hier de D-IMAX van Sylt Air GmbH.
Een Piper Cheyenne II in de vorm van de D-IFGN stond geheel links op het platform voor de General Aviation. Deze Piper heeft twee Pratt & Whitney PT-6 motoren. Daarop zitten nu vijf-bladige propellers die niet standaard vanaf de fabriek zijn meegeleverd.
Op het platform van de luchtmacht stond een fraaie dikke Antonov An-12 met de registratie UR-CBG. Helaas stond deze Oekraïense propeller-reus met zijn kont naar de parkeergarage gestald. Toch maar een plaatje gemaakt.
Ook geparkeerd op het platform van de luchtmacht was de DHL Airbus D-AEAD. Bij het uittaxiën scheen er nog een beetje zon op, maar tijdens de start regende het. Dat kwam het plaatje niet ten goede…
Het overige verkeer bestond uit diverse Transavia en Ryanair Boeing 737’s. Deze kisten vliegen de deur aardig plat op Eindhoven. Niet altijd even interessant. Al zat hier vandaag de PH-GUV tussen. Deze Boeing wordt voor het zomerseizoen door Transavia ingehuurd van het Braziliaanse GOL.
De meest interessante verkeerskist was de YL-LCR. Dit is een Airbus A320 van SmartLynx uit Tallinn. Het toestel heeft eerst in China gevlogen en stond sinds mei 2015 stored. Begin maar van dit jaar is het in gebruik genomen door SmartLynx. Aan het logo in de staart te zien wordt het ingezet voor vluchten van de reisoperator TUI.
De foto’s uit dit artikeltje (en een paar meer) zijn in een groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Eindhoven met de datum 26 april 2016.