De eerste zondag van mei was een echte mooie zonnige dag. Reden te meer om aan het einde van de dag nog even lekker wat vitamine D op te doen langs de Polderbaan van Schiphol. In de avonduren kan de zon erg mooi op de vertrekkende of aankomende toestellen staan.
Deze avond was er een noordwestelijk windje en dat betekende dat er vanaf de Polderbaan gestart werd, Runway 36L.
Bij de Polderbaan is het mogelijk om langs het fietspad te lopen om zo een plek te kiezen waar de toestellen in de start net los komen van de baan. Een mooi fotomoment, er gebeurt dan ten minste iets op het plaatje.
Het is alleen wel zo dat de wide-bodies een stuk later los zijn van het asfalt dan de reguliere Boeing 737’s en Airbus A320’s. Het is dan ook een beetje gokken waar je het beste kunt gaan staan.
Deze avond kwam er van alles voorbij, grote bakken als Jumbo’s, maar ook de wat kleinere Dash 8. Verder vertrokken er een redelijk aantal vrachtbakken. De ene wat zwaarden afgeladen dan de ander, dat scheelde aanzienlijk in het punt van loskomen van de baan. Hieronder een aantal van de vertrekkende vrachtkisten.
Van Transavia kon ik nog weer twee tijdelijke krachten vastleggen. Onlangs had ik al de PH-GUB en –GUV fotograferen. Nu kwamen de PH-GUX en –GUY langs. Deze toestellen zijn voor het zomerseizoen gehuurd van het Braziliaanse GOL. Deze huurtoestellen zijn makkelijk te herkennen aan hun oranje motoren en winglets.
Transavia had kennelijk met de komst van de Braziliaanse kisten nog steeds niet voldoende capaciteit. Daarom werd de G-POWC ingehuurd van Titan Airways uit de UK. Deze maatschappij kan, inclusief bemanning, ingehuurd worden voor korte termijn klussen. Hun beschildering is daarnaast ook nog een prachtig te noemen!
Ook Tui, de concurrent van Transavia op de vakantiechartersmarkt (3x de woordwaarde… 😉 ) had een capaciteitstekort. Daarvoor werd vanuit Duitsland de D-ATUF gehuurd. Deze Boeing 737 van TUIfly heeft het oude kleurenschema van Hapag-Lloyd, waar TUIfly uit voortgekomen is.
De Fokker 100 is een uitstervend ras aan het worden. Zo ook op Schiphol. Deze avond was de Portugese CS-TPC nog weer eens terug op zijn geboortegrond. Prachtig toestel, mooi degelijk Nederlands product en eeuwig zonde dat dit teloor is gegaan.
Een wel heel verse Boeing 737 werd door Ryanair langs gestuurd. De EI-FRJ heeft op 18 april 2016 voor het eerst gevlogen en is op 27 april aan Ryanair afgeleverd. Vier dagen later was het nu dan al op Schiphol te zien.
Gedurende de hele dag zijn er vele vluchten van EasyJet op Schiphol te zien. Het nieuwe kleurenschema begint daarbij al aardig ingeburgerd te raken.
EasyJet is van origine een Britse club. Maar ook in Zwitserland vliegen toestellen van EasyJet. De HB-JYN is daar een voorbeeld van. EasyJet onderhoudt met de Zwitserse toestellen lijndiensten tussen Basel en Genève naar Schiphol.
Om bestemmingen van EasyJet te promoten zijn sommige Airbussen voorzien van extra titels of bijzonder kleuren. In het hieronder afgebeelde geval is dit om de lijndienst tussen Milaan Linate en Rome Fiumicino te promoten. Op deze lijndiensten had tot 2013 Alitalia een monopoly met wel 30(!) vluchten per dag. De prijzen werden door Alitalia hoog gehouden. Dit doorbrak EasyJet in 2013 met 5 vluchten per dag. Overigens is men in 2015 weer gestopt met deze route. De Airbus vliegt nog altijd met opschriften Linate – Fiumicinio per tutti (voor iedereen) en is daarmee een leuke afwisseling tussen de standaard-kisten.
Air Europa is een Spaanse maatschappij. Men vliegt onder andere met de Embraer 195. Het toestel deze avond had speciale El Mundo titels op de romp. Dit is een bekende Spaanse krant.
Op Schiphol Oost was het niet opvallend druk. De Maltese Challenger 9H-BOO was daarbij wel vermeldenswaardig. Verder was het lastig om hier op dit tijdstip van de dag te fotograferen vanwege het tegenlicht.
Dat het tegenlicht ook mee kan werken blijkt wel uit de foto van de PH-LAU. Deze Falcon 900 kwam in de avond nog binnenrollen tegen een al oranje kleurende lucht.
Langs de Polderbaan zijn af en toe ook nog wat vliegbewegingen vast te leggen van ongeregistreerde vliegende objecten. Daar hebben we uiteraard ook bij gelegenheid even oog voor. Het levert in elk geval een paar leuke kiekjes op.
De foto’s van dit artikeltje (en meer) zij nin een groter formaat terug te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Schiphol met de datum 1 mei 2016.