05/05/2016 Hemelvaarts- en bevrijdingsdag op vliegveld Hoogeveen

N58799 Fairchild M-62A-3 / PT-26A-FE Cornell II
N58799 Fairchild M-62A-3 / PT-26A-FE Cornell II

Vorig jaar werd op vliegveld Hoogeveen het evenement Wings and Wheels 2015 gehouden op Hemelvaartsdag. Dit jaar is dit evenement verhuisd naar 28 augustus. Toch was ik ook dit jaar met Hemelvaartsdag in de buurt van Hoogeveen en ben daarom toch maar even gaan kijken.

D-ECCI Klemm Kl.35D
D-ECCI Klemm Kl.35D

Het was prachtig mooi weer en een aantal oldtimers stonden buiten in het zonnetje te glimmen.

G-BUVN Bucker/CASA I.131E Jungmann
G-BUVN Bucker/CASA I.131E Jungmann

De Fairchild PT-26A Cornell II en de Piper Super Cub vertrokken ieder voor een lokaal vluchtje.

D-EHCB Piper PA-18-95 Super Cub
D-EHCB Piper PA-18-95 Super Cub
D-EHCB Piper PA-18-95 Super Cub
D-EHCB Piper PA-18-95 Super Cub
N29EG / 479709 Piper J3C-65 Cub
N29EG / 479709 Piper J3C-65 Cub

Voor parachutespringen was het eveneens goed weer. De vaste parakist van Hoogeveen, de PH-ZZF had het er maar druk mee. Deze Cessna is later voorzien van een Soloy turbinemotor voorzien. Een Cessna 207 is van origine al een stuk langer dan een Cessna 206, met deze motor erbij is het toestel nog langer geworden.

PH-ZZF Cessna T207A Soloy Turbine
PH-ZZF Cessna T207A Soloy Turbine

Op dezelfde hoogte als de para’s vloog nog een toestel boven Hoogeveen. Het ging hier om de HA-SVA. Dit is een Cessna 206 die op 4700ft een fotovlucht aan het maken was. Deze Hongaarse Cessna opereert deze dagen vanaf Lelystad Airport. Met een flinke telelens een een beetje croppen was er nog een fotootje van te maken ook!

HA-SVA Cessna TU206E Turbo Stationair overflying af 4700ft
HA-SVA Cessna TU206E Turbo Stationair overflying af 4700ft

Op het vliegveld van Hoogeveen is het formatieteam de Seagull Formation gehuisvest. Hun hangaar stond open, de kisten waren kennelijk op pad. In de middag meldden de drie Piaggio’s van de Seagull Formation zicht op de radio. Ze kwamen terug van Nordhorn. Na de landing taxieden de kisten in formatie naar hun hangaar toe.

D-EERP Piaggio FWP-149D
D-EERP Piaggio FWP-149D
D-EFTU Piaggio FWP-149D
D-EFTU Piaggio FWP-149D
D-EEGD Piaggio FWP-149D
D-EEGD Piaggio FWP-149D
Seagull Formation taxiet naar de hangaar
Seagull Formation taxiet naar de hangaar

Als bezoekende kist kon de PH-DRV waargenomen worden. Deze Vans RV-12 hoort dacht ik thuis op Breda/Seppe.

PH-DRV Vans RV-12
PH-DRV Vans RV-12

Door het felle zonnetje ontstaat er overdag thermiek. Ideaal voor zweefvliegers. De PH-1550 profiteerde daar ook van. Aan het einde van de vlucht landde deze zweefkist via een recherhand circuit in het gras van baan 09.

PH-1550 Schempp-Hirth HS.4 Standard Cirrus B
PH-1550 Schempp-Hirth HS.4 Standard Cirrus B

Voor de toren van Hoogeveen staat al sinds een jaar de PH-CDD. Helaas wordt dit unieke amfibie-toestel aan de weersinvloeden blootgesteld. Het zou naar mijn idee eigenlijk in een museum terecht moeten komen. Deze nimmer afgebouwde Dijkman Dulkus Dijkhaster IV is ontworpen door de Nederlandse amateur vliegtuigbouwer Cor Dijkman Dulkes. Helaas is de bouwer overleden nog voordat dit toestel was afgebouwd.

PH-CDD Dijkman Dulkes Dijkhastar IV
PH-CDD Dijkman Dulkes Dijkhastar IV
PH-CDD Dijkman Dulkes Dijkhastar IV
PH-CDD Dijkman Dulkes Dijkhastar IV

De foto’s van dit artikeltje (en meer) zijn in een groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Hoogeveen met de datum 5 mei 2016.

PH-2R4 Aviasud Mistral
PH-2R4 Aviasud Mistral

Geef een reactie