Er gaat niets boven Groningen! Dat is de leuze van de provincie om de schoonheid van dit deel van het land te benadrukken. Welnu, het is er mooi, maar afgelopen zaterdag ging er weinig boven Groningen…
De Fly-In van de Nederlandse Vereniging van Amateur Vliegtuigbouwers (NVAV) op het Groningse veld Oostwold werd maar matig bezocht. Er ging daarom maar weinig vliegverkeer boven de Groningse provincie. En dat terwijl het toch wel aardig weer was. Beetje bewolkt, af en toe een zonnetje en een lekker windje en een goede temperatuur.
Desondanks vielen naar mijn mening het aantal bezoekende kisten tegen. Er zijn toch inmiddels heel wat zelfbouwtoestellen in ons land. Ook vanuit omringende landen als Duitsland of België waren geen bezoekers te zien. Terwijl er toch echt plek zat was! Dat is toch wel heel anders in bijvoorbeeld Groot Brittannië. Daar verschijnen jaarlijks op de LAA Rally in Sywell in een weekend honderden homebuilds.
Op het veld zelf was een bescheiden informatiestandje ingericht door de NVAV. Ook was er een tentje met een projectiescherm waar een aantal bouwers verteleden over hun projecten of vliegtochten. Het animo was hierbij niet groot.
Op Oostwold Airport is het Vliegbedrijf Tom van der Meulen gevestigd. En dit bedrijf heeft een aantal fraaie toestellen in de vloot. Een paar daarvan stonden buiten, met als dominant hoogtepunt de North American P-51D Mustang PH-PSI met de bijnaam “Damn Yankee”.
Ook stond de Boeing Stearman PH-TOX buiten. Dit is de enige in Nederland ingeschreven Boeing Stearman. De overige exemplaren in ons land hebben allemaal een Amerikaans kenmerk. Met deze dubbeldekker kon tegen betaling een rondvlucht gemaakt worden.
Bij Tom van der Meulen vliegt men ook nog met een paar mooie Piper Super Cubjes. Met de PH-TOP ging de eigenaar zelf deze zaterdagmiddag nog op pad om een reclametekst in de lucht voort te slepen. Aan de PH-TOP is wel te zien dat deze kist inmiddels al een arbeidsvol leven heeft gehad. Een prachtig mooi gerestaureerd exemplaar (PH-TOM) van dit type stond in de grote hangaar.
Terug naar de NVAV Fly-In. Er waren een aantal Vans aanwezig. De PH-VAN was daarbij voor mij nieuw. De PH-LGR kwam vanaf Lelystad en de PH-VII hoort thuis op Rotterdam.
Een vierde Vans, een RV-12 in dit geval, kwam vanaf Seppe/Breda. Het ging hier om de PH-SES.
In de middag kwam er een delegatie vanaf vliegveld Teuge binnen. Het betrof hier de Brandli Cherry’s PH-VWC en PH-POS, met in hun kielzog de Cessna 172 PH-JBC.
De Cherry’s waren overigens goed vertegenwoordigd, wat bij de NVAV-stand stond ook nog de Brandli BX-2 Cherry PH-AMJ.
De PH-SKY Dyn’Aero MCR 4S is een fraai gelijnd toestel. Deze kist hoort thuis op Lelystad. Even voor onze aankomst vertrok nog zo’n zelfde exemplaar, PH-MTN, richting Venlo Trafficport.
Geen zelfbouw, wel een klassieker inmiddels, de PH-912. Deze motorzwever is een Fournier / Sportavia-Putzer RF-5B Sperber. De RF-5 is een houten motorzwever ontworpen door de Fransman René Fournier. Het is in productie geweest in Duitsland (bij Sportavia-Pützer GmbH op het vliegveld Dahlemer Binz). Ook zijn er nog enkele exemplaren in Spanje en Egypte gebouwd. De PH-912 is een Duits gebouwd exemplaar.
Een toestel waarvan zelfgebouwde exemplaren bestaan is de Falco. Vanaf Hilversum kwam de D-ESHP. Nu is dit toevallig een zeldzamere, door de Italiaanse fabriek Aeromere in 1959 gebouwde, versie. Naderhand zijn er door het Amerikaanse Sequoia zelfbouwkits op de markt gebracht van deze vliegende Ferrari ’s.
Bij vertrek maakte deze Falco, samen met de PH-VII nog een lekkere low-pass over Oostwold, om vervolgens huiswaarts te keren.
Dat plan hebben wij kort hierna ook maar opgevat en zijn we, met een beetje tegenwind, teruggevlogen met de PH-SKE naar Vliegveld Hilversum.
De foto’s uit dit artikel (en meer) zijn in groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Oostwold met de datum 21 mei 2016.