28/05/2016 Open dag bij Zelfvliegen.nl op Lelystad en meer

Open dag bij ZelfVliegen.nl
Open dag bij ZelfVliegen.nl

Vandaag was er open huis bij ZelfVliegen.nl. Dit luchtvaartbedrijf timmert flink aan de weg op Lelystad Airport. Naast het verzorgen van lesvluchten en het verhuren van kisten is men betrokken bij het nieuwe initiatief van Air Combat Europe met de Blackshape Prime toestellen.

Open dag ZelfVliegen.nl
Open dag ZelfVliegen.nl

Om jeugd op jonge leeftijd in contact te laten komen organiseert ZelfVliegen.nl in de zomer een aantal jeugdkampen waarbij men vliegles krijgt in echte vliegtuigen. Deze jeugdkampen worden in samenwerking met de Luchtscouts Lelystad georganiseerd.

Open dag ZelfVliegen.nl
Open dag ZelfVliegen.nl

Vandaag waren veel van de toestellen uitgestald voor de hangaar. Er kon zelfs tegen gereduceerd tarief een vlucht geboekt worden. Daar werd best gebruik van gemaakt, want de Cessna’s en Blackshapes vlogen vrolijk in de rondte.
Natuurlijk was de laatste aanwinst, de Duitse Fuji ook prominent aanwezig.

D-ELHS Fuji FA-200-180 Aero Subaru
D-ELHS Fuji FA-200-180 Aero Subaru

Op het voorterrein van de hangaar waren een paar standjes ingericht met informatie over een vlieglessen, Air Combat Europe etc. Ook voor de inwendige mens werd gezorgd met standjes voor eten en drinken.

Open dag ZelfVliegen.nl
Open dag ZelfVliegen.nl

Ook vandaag wilde men veel jeugd aantrekken. Vandaar dat er een springkussen/klimmuur was neergezet. Zo konden de kinderen naar hartenlust klimmen en klauteren.
Doordat ook in de hangaar het mogelijk was om te klimmen was de PH-JOP van het plafond gehaald. Daar hangt het doorgaans van de grond. Deze zelfbouw Viking DragonFly was vandaag met de benen op de grond te fotograferen.

PH-JOP Viking DragonFly Mark II
PH-JOP Viking DragonFly Mark II

Het aantal Blackshapes liep deze dag op tot 5. Alle, in Nederland geregistreerde Blackshapes waren present. Vier horen thuis op Lelystad en één staat op Seppe/Breda. Deze laatste, de PH-4M7, kwam op bezoek.
Ondertussen ging het gewone vliegverkeer natuurlijk gewoon door op Lelystad. Vandaag was er ook een AOPA-vergadering gepland. Dit leverde helaas geen extra bezoekers op. Alle aanwezigen kwamen met de auto. Dit was ook wel te verwachten, aangezien er een kans op onweer in de TAF voorspeld werd.
Van de dag ervoor stonden nog een aantal kisten op het platform. De Cirrus N3600X en de Seneca N37US waren gisteren al gefotografeerd. Later op de vrijdag zijn daar nog bijgekomen de PH-CAL en de G-BZNE.

PH-CAL Glasair Sportsman 2+2
PH-CAL Glasair Sportsman 2+2

De PH-CAL is een Glasair Sportsman 2+2. Dit kistje, met een staartwiel, staat naar mijn idee niet in Nederland gebaseerd en was voor mij nieuw.
De G-BZNE had ik 2 jaar geleden, 16 mei 2014 om precies te zijn, ook al eens op Lelystad Airport gezien. De kist was met vier passagiers en een piloot aangekomen.

G-BZNE Beech 300 Super King 350
G-BZNE Beech 300 Super King 350

Nog een dikke Beech, maar dan eentje die hier thuishoort, vertrok deze ochtend. De N104AJ werd voor vertrek nog even bijgetankt en taxiede toen naar de actieve baan RWY05.

N104AJ Beech C90A King Air
N104AJ Beech C90A King Air

Vanaf vliegveld Hilversum verscheen de gepolijste Cessna 140 N3651V. Bouwjaar van dit toestel is 1948 en het ziet er nog prachtig uit. De Cessna werd geparkeerd bij Wing over Holland. Daar was men zo vriendelijk mij even de gelegenheid te geven deze zeldzaamheid op de foto te zetten.

N3651V Cessna 140
N3651V Cessna 140
N3651V Cessna 140
N3651V Cessna 140

Vanaf Rotterdam verscheen rond het middaguur de PH-NDA, ook al weer een klassieker! Dit is de enige PA-12 Super Cruiser die in ons land is ingeschreven. Dit toestel uit 1947 werd gevlogen door de eigenaar Arnoud Schreiner, de zoon van de luchtvaartpionier Bob Schreiner. Achter in het toestel ook geen onbekende, daar zat David Booster, redacteur van AirNieuws.nl en luchtvaartkenner bij uitstek.

PH-NDA Piper PA-12 Super Cruiser met Arnoud Schreiner (voor) en David Booster (achter)
PH-NDA Piper PA-12 Super Cruiser met Arnoud Schreiner (voor) en David Booster (achter)

Arnout Schreiner heeft overigens vorige week een boek uitgebracht over zijn vader Bob Schreiner en het ontstaan van Schreiner luchtvaartactiviteiten. Het lijkt mij een zeer interessant boek, het kost 23,90 en is te bestellen via http://www.schreiner.nl/store/c1/Afgebeelde_producten.html. Ik moet zelf bekennen dat ik dat zelf nog moet doen… 😉

PH-NDA Piper PA-12 Super Cruiser
PH-NDA Piper PA-12 Super Cruiser

Nog een nieuwe Nederlandse kist voor de lens voor mij vandaag. Ik heb het dan over de PH-TRA Socata TB-20 Trinidad GT. Dit reistoestel vertrok bij Wing over Holland voor een lokale vlucht.

PH-TRA Socata TB-20 Trinidad GT
PH-TRA Socata TB-20 Trinidad GT

In de hangaar van Wings over Holland staat op dit moment de (motorloze) Brewster Fleet 7 NC724V. Dit toestel is al in 1929 gebouwd. Laten we hopen dat de eigenaren van de Stichting Vroege Vogels eerdaags nog weer een bruikbare motor voor deze dubbeldekker weten te vinden.

NC724V Brewster Fleet 7 zonder motor
N724V Fleet Model 2 zonder motor

Op gebied van de helikopters twee vermeldingen. De PH-DWW was op Lelystad om te lessen. Daarbij ervoer ook dit toestel (net als de PH-HBH gisteren) dat het gras hier en daar best hoog begint te worden.

PH-DWW Robinson R44 Raven II
PH-DWW Robinson R44 Raven II
PH-DWW Robinson R44 Raven II
PH-DWW Robinson R44 Raven II in het hoge gras

Van de buitencategorie slagroomkloppers arriveerde de PH-HHO vanuit Den Helder. Er werd een tankstop gemaakt bij het moederbedrijf Heli Holland, waarna men weer naar Den Helder vertrok. Tegen het einde van de middag kwam deze offshore helikopter overigens nog een keer, maakte toen een lokale vlucht en vloog ook toen weer naar Den Helder.

PH-HHO Eurocopter EC 155 B1 Dauphin
PH-HHO Eurocopter EC 155 B1 Dauphin

De foto’s uit dit artikel (en meer) zijn in groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Lelystad met de datum 28 mei 2016.

PH-PEP Pitts S2B Special
PH-PEP Pitts S2B Special

 

Geef een reactie