17+18/06/2016 Militärflugplatz Meiringen viert 75-jarig bestaan

Pilatus PC-7 Team
Pilatus PC-7 Team

Op 17 en 18 juni 2016 was het feest op de Militärflugplatz Meiringen in het Zwitserse Berner Oberland. Dit ter gelegenheid van het feit dat op 1 december 1941 deze vliegbasis in gebruik werd genomen. Sporadisch landden er al militaire vliegtuigen in de jaren ’20, maar vanaf 1941 is het veld structureel in gebruik.

Meiringen tower
Meiringen tower

Meiringen is het enige Zwitserse veld waar de vliegtuigen nog ondergebracht zijn in zogenaamde Kavernen, in de rotswand uitgehakte hangaars. Op deze manier zijn de toestellen onzichtbaar opgeborgen in een veilige, natuurlijke bunker.

4x F/A-18A/B Hornet break
4x F/A-18A/B Hornet komen hoog binnen om na de break het dal in te duiken voor de landing

Het veld ligt strak ingeklemd tussen steile bergwanden. Hierdoor is het vliegen op Meiringen een kunst op zich. Door deze tactisch gunstige ligging is het wel noodzakelijk dat piloten goed weten hoe zij dit veld moeten aanvliegen. Rechttoe-rechtaan gaat hier even niet. Als men over de Brienzersee wil aanvliegen moet men een daalhoek aanhouden van 9,5 graden. Vanuit Meiringen is het nog steiler aanvliegen, hier moet een daalhoek van 11 graden gevlogen worden. Piloten die hier willen landen moeten zich dan ook eerst op de grond komen oriënteren om vervolgens door de lucht te kunnen arriveren. De Belgische luchtmacht heeft, door hun jaarlijkse bezoek – als een van de weinige buitenlandse luchtmachten – deze kwalificatie.

 

Tijgers

Op de vliegbasis Meiringen is Fliegerstaffel 11 gestationeerd. Dit is een squadron met F/A-18’s. In hun squadron-embleem voeren zij een tijger. Bijna jaarlijks oefenen uit geheel Europa squadrons met een tijger in hun embleem met elkaar. Dit jaar was dat in mei in Zaragoza (Spanje).

J-5011 F/A-18A Hornet met tiger c/s
J-5011 F/A-18A Hornet met tiger c/s

Fliegerstaffel 11 heeft een eigen F/A-18A voorzien van een fraaie tijgerstaart. Uiteraard kon dit toestel, de J-5011, niet op de staticshow ontbreken.

J-5011 F/A-18A Hornet met tiger c/s
J-5011 F/A-18A Hornet met tiger c/s

Fliegerstaffel 11 had voor het feestje op Meiringen ook de andere tiger-squadrons uitgenodigd. Drie squadrons zijn daar op ingegaan. Uit België waren twee F-16’s afgereisd van het 31 Sq. Daarbij zat de FA-77, een F-16 met een geweldig tijger-kleurenschema. Deze Belgische tijger was wat mij betreft de ster van de show!

FA-77 General Dynamics F-16AM van de Belgische luchtmacht, ster van de show
FA-77 General Dynamics F-16AM van de Belgische luchtmacht, ster van de show

Uit Duitsland waren twee Eurofighters afgereisd. Deze behoren toe aan het Duitse Jagdgeschwader 74. Beide Eurofighters waren van een bijzonder kleurenschema voorzien.

30+68 Eurofighter EF-2000 Typhoon GAF
30+68 Eurofighter EF-2000 Typhoon GAF
30+29 Eurofighter EF-2000 Typhoon GAF
30+29 Eurofighter EF-2000 Typhoon GAF
30+29 Eurofighter EF-2000 Typhoon GAF
30+29 Eurofighter EF-2000 Typhoon GAF

Als derde squadron was het Escadron de Chasse 1/7 uit Frankrijk gekomen. Zij vlogen met een tweetal Dassault Rafale’s. Een daarvan stond op de static, de andere stond in een van de bunkers die tussen het platform en de taxibaan staan.

143 / 30-GV Dassault Rafale FAF
143 / 30-GV Dassault Rafale FAF
105 / 4-HE Dassault Rafale FAF stond in een bunker
105 / 4-HE Dassault Rafale FAF stond in een bunker

 

Zwitsers materieel

Uiteraard was de Zwitserse luchtmacht zelf ook met een grote verscheidenheid van hun vliegend materieel aanwezig. Demo’s werden gegeven door Patrouille Suisse, het PC-7 Team, de Pilatus PC-21 en de F/A-18 Hornet met een solo display. Dit alles naast nog een demo met een Super Puma en parachutisten die geregeld met een Pilatus PC-6 Porter boven het veld gedropt werden.

V-620 Pilatus PC-6 Porter vertrekt met para's
V-620 Pilatus PC-6 Porter vertrekt met para’s

Op de static werden deze vliegende toestellen nog aangevuld door de Pilatus PC-6, PC-7, PC-9 en PC-21. Ook de Bundesratsjet T-785 was paraat. Deze Dassault Falcon 900EX werd gepresenteerd als de “Swiss Air Force One”! 😉 Dit toestel is overigens in 2013 als tweedehandsje overgenomen van Prins Albert II van Monaco.

T-785 Dassault Falcon 900EX "Swiss Air Force One"
T-785 Dassault Falcon 900EX “Swiss Air Force One”

Uiteraard ontbrak de Zwitserse Eurocopter EC365 niet. Deze heli was in twee uitvoeringen aanwezig. De T-342 is een EC365VIP en is uitgerust met vier luxe lederen fauteuils. Van deze uitvoering heeft men in Zwitserland twee exemplaren (T-341 is de andere).

T-352 Eurocopter EC635VIP
T-352 Eurocopter EC635VIP
T-352 Eurocopter EC635VIP met een luxe VIP-interieur
T-352 Eurocopter EC635VIP met een luxe VIP-interieur

De T-354 was de andere Eurocopter en dit is een EC365 P2+. Van dit type bechikt men over 18 exemplaren. Deze T-354 heeft “POLIZEI” opschriften en wordt dus ook door de politie gebruikt. Op zaterdag maakte deze politie-heli een fotovlucht boven het veld, waarbij de fotograaf, staand op de ski, voorover leunend zijn plaatjes maakte.

T-354 Eurocopter EC635 P2+ met de fotograaf buitenboord
T-354 Eurocopter EC635 P2+ met de fotograaf buitenboord

In de hangaars waren een F-5F en een F/A-18 van dichtbij te bekijken. Beide kisten stonden opgekrikt. Daardoor kon op gezette tijden de werking van het landingsgestel gedemonstreerd worden.

J-3204 Northrop F-5F Tiger II staat opgekrikt om het landingsgestel te demonstreren
J-3204 Northrop F-5F Tiger II staat opgekrikt om het landingsgestel te demonstreren
J-5001 F/A-18A Hornet staat binnen opgesteld voor publiek
J-5001 F/A-18A Hornet stond binnen opgesteld voor publiek

 

Overige kisten

Naast actieve militaire kisten waren er ook een aantal oudgedienden aanwezig. In Zwitserland zorgt men goed voor dit historisch erfgoed. Zo vliegt men met een zeldzame Mirage IIIDS met een civiele registratie (HB-RDF). Zover ik weet de enige civiele Mirage III in de wereld!

HB-RDF Dassault Mirage IIIDS
HB-RDF Dassault Mirage IIIDS

Ook was de civiele Hawker Hunter F58  HB-RVS aanwezig. Dit toestel, met de bijnaam “papyrus” is geheel in het wit met opschriften van Fliegerstaffel 15.

HB-RVS Hawker Hunter F58
HB-RVS Hawker Hunter F58
HB-RVS Hawker Hunter F58
HB-RVS Hawker Hunter F58

Een oudere Zwitserse straaljager is de HB-RVJ. Dit toestel is in 1959 gebouwd en is een De Havilland DH.115 Vampire T.55. De Vampires van de Zwitserse luchtmacht zijn in licentie gebouwd bij de Fabrique Fédérale (F+W) in Emmen. Opmerkelijk aan dit toestel is dat de cockpitsectie geheel van hout is gebouwd. Een combinatie die je bij straalvliegtuigen zelden of nooit ziet.

HB-RVJ De Havilland DH-115 (F+W Emmen) Vampire T55
HB-RVJ De Havilland DH-115 (F+W Emmen) Vampire T55
HB-RVJ met zijn mascotte in de cockpit
HB-RVJ met zijn mascotte in de cockpit

Vanuit het propellertijdperk was er een mooie Dewoitine D.26. De civiele registratie is HB-RAG en dit fraaie toestel stamt uit 1931. Het toestel is voorzien van een mooie, originele Hispano Suiza stermotor.

HB-RAG Dewoitine D.26
HB-RAG Dewoitine D.26
HB-RAG Dewoitine D.26 met de Hispano Suiza motor
HB-RAG Dewoitine D.26 met de Hispano Suiza motor

De HB-RCF is een Morane Saulnier MS.406. Dit toestel is in 1941 in Zwitserland in licentie gebouwd bij de Fabrique Fédérale (F+W) in Emmen. De Zwitserse typeaanduiding is daarbij D3801.

HB-RCF Morane Saulnier 406-C1 / D3801
HB-RCF Morane Saulnier 406-C1 / D3801

Een andere zeldzaamheid is de D-FRBI. Deze EKW C-3603 is in Zwitserland ontwikkeld en in 1943 gebouwd. Het is het enige luchtwaardige exemplaar van dit type. Op de zaterdagmiddag vertrok men met dit toestel weer retour naar Bremgarten in Duitsland.

D-FRBI EKW C-3603 vertrekt naar Bremgarten (D)
D-FRBI EKW C-3603 vertrekt naar Bremgarten (D)

Uit 1946 stamt de aanwezige HB-EJJ Morane-Saulnier MS-505 Criquet.  Dit is een in Frankrijk in licentie gebouwde Fieseler Fi.156 Storch. Als bijzonderheid heeft dit exemplaar niet de stermotor die op de Criquet gebruikt werd, maar de lijnmotor van de Fieseler Storch.

HB-EJJ Morane-Saulnier MS-505 Criquet
HB-EJJ Morane-Saulnier MS-505 Criquet

Glimmend in het schaarse zonlicht stond een prachtige klassieke Douglas DC-3 Dakota op de static. De N431HM is geheel gepolijst met een grote Zwitserse vlag in de staart en Swissair opschriften.

N431HM Douglas DC-3 Dakota
N431HM Douglas DC-3 Dakota

Minder zeldzaam, maar wel mooi geconserveerd is de HB-PAV. Deze Piper Super Cub is getooid in de kleuren van de Zwitserse luchtmacht met de oude militaire registratie V-654.

HB-PAV Piper PA-18-150 Super Cub
HB-PAV Piper PA-18-150 Super Cub

 

REGA

Als een van de weinige civiele organisaties die zich op Meiringen presenteerde was de REGA. REGA staat voor (in het Duits) Schweizerische REttungsflugwacht en (in het Frans) GArde aérienne suisse de sauvetage. Deze organisatie opereert in heel Zwitserland met helikopters en vliegtuigen om reddingsacties uit te voeren en zieken of gewonden te vervoeren.

HB-JRA Canadair CL-600-2B16 Challenger 604 van REGA
HB-JRA Canadair CL-600-2B16 Challenger 604 van REGA

Op beide dagen was een Agusta A109 (HB-ZRP) paraat, op vrijdag een Canadair Challenger 604 (HB-JRA) en op zaterdag een Eurocopter EC145 heli (HB-ZRC).

HB-ZRP Agusta AW-109SP Da Vinci van REGA
HB-ZRP Agusta AW-109SP Da Vinci van REGA

Vliegshow

In de middag, tussen 14:00 en 16:00 uur was er een vliegshow boven Meiringen gepland. Deze werd geheel verzorgd door Zwitserse militaire kisten. Op beide dagen was de show identiek. Achtereenvolgens werd voorgevlogen door:
Pilatus PC-6 Porter met para’s: Al in de ochtend, maar ook later in de middag werden er een vijftal para’s boven het veld gedropt. De para’s landden met diverse vlaggen aan hun been, waaronder natuurlijk de Zwitserse vlag.

Para met een grote Zwitserse vlag
Para met een grote Zwitserse vlag

Pilatus PC-21: Deze demo werd gevlogen door de commandant van het PC-7 Team. Aan het begin van de display vloog deze PC-21 een aantal keer in formatie met dit PC-7 Team. Vervolgens vertrokken de PC-7’s naar de holding en kon de PC-21 solistisch verder.

A-102 Pilatus PC-21
A-102 Pilatus PC-21
A-102 Pilatus PC-21
A-102 Pilatus PC-21

Super Puma: Deze helikopter of « Soepoer Poema » zoals het door de Zwitsers wordt genoemd, liet zijn kracht zien door een terreinwagen op te tillen. Hiermee werd een rondje gevlogen om vervolgens afgekoppeld te worden. Daarna stapten de mannen op de grond in en reden er mee weg.

T-338 Eurocopter AS532UL Super Puma neemt even een auto mee
T-338 Eurocopter AS532UL Super Puma neemt even een auto mee

PC-7 Team: Het PC-7 Team gaf een strak staaltje van formatievliegen ten beste. De turbopropkisten gaan dan wel niet supersnel, toch weet men hier zeer aantrekkelijk mee voor te vliegen. Op sommige momenten vliegt men met de negen toestellen formaties waarbij het begrip Zwitserse precisie goed wordt uitgebeeld!

Pilatus PC-7 Team
Pilatus PC-7 Team vliegt met Zwitserse precisie!
Pilatus PC-7 Team
Pilatus PC-7 Team

F/A-18A Solo-display: Snel en veel lawaai. Zo hoort een F/A-18 demo te zijn! De Zwitserse luchtmacht vliegt niet vaak met de F/A-18 solo-display. Dit jaar slechts 4x in het binnenland en 4x in het buitenland. Door de snelle wendingen van de kist zijn er regelmatig momenten waar te nemen dat er condens rond de romp en vleugels gevormd wordt. Een spectaculair gezicht.

J-5013 F/A-18A Hornet Solo-display
J-5013 F/A-18A Hornet Solo-display

Patrouille de Suisse: Het hing er even om of Patrouille de Suisse wel aanwezig zou zijn. Een week eerder waren zij namelijk een kist kwijtgeraakt bij Leeuwarden. Een tweede was beschadigd geraakt en een van hun piloten is verwond geraakt aan zijn been en kan langere tijd niet vliegen.

Patrouille de Suisse
Patrouille de Suisse

Ook was in Zwitserland een publiek debat op gang gekomen of het nog wel van deze tijd is dat de (beperkte) Zwitserse luchtmacht zoveel middelen in moet blijven zetten om dit team “in de lucht” te houden. Gelukkig maakte de Zwitserse defensie daar korte metten mee en men verklaarde dat, zeker zolang de luchtmacht met de F-5E Tiger II vliegt, Patrouille de Suisse zal blijven bestaan.
Gevolg van de mid-air collision boven Leeuwarden is wel dat men tijdelijk met slechts vijf toestellen zal voorvliegen. Een nieuwe (tijdelijke) piloot invoegen op de plek van de gewonde vlieger is namelijk geen optie.

Patrouille de Suisse
Patrouille de Suisse

Toegegeven, met zeven kisten ziet het er allemaal nog leuker uit, maar het was goed om te zien dat dit Zwitserse demoteam weer in de lucht was. De kisten opereerden overigens niet vanaf Meiringen, maar vlogen iedere dag direct vanaf hun thuisbasis Emmen bij Luzern.

Patrouille de Suisse
Patrouille de Suisse

Gevlogen werd met de J-3081, J-3084, J-3085, J-3087, J-3091. Op de static stond nog de J-3080 en eerder in de week was de J-3089 operationeel in Patrouille de Suisse-kleuren waar te nemen. Het zou dan ook niet onmogelijk moeten zijn om weer zeven rood-witte kisten bijeen te krijgen lijkt me!

J-3080 Northrop F-5E Tiger II Patrouille de Suisse op de static
J-3080 Northrop F-5E Tiger II Patrouille de Suisse op de static
J-3089 Northrop F-5E Tiger II Patrouille de Suisse actief eerder in de week
J-3089 Northrop F-5E Tiger II Patrouille de Suisse actief eerder in de week

Naast de hierboven genoemde toestellen werd er niet voorgevlogen. Op zich had iets meer variatie daarbij enige afwisseling kunnen brengen. Een en ander verliep nu kalmpjes aan, met hier een daar een kleine onderbreking.

 

Nevenprogramma

Naast de vliegende toestellen werd er afwisselend nog meer aan het publiek gepresenteerd. Meest in het oog springend daarbij waren de twee tanks van de Zwitserse landmacht, een Leopard-87 en een Zweedse CV9030CH. Beide zwaargewichten lieten geregeld op de taxibaan hun kunnen zien, onder andere door het uitvoeren van een noodstop. Binnen een paar meter stonden deze – vele tientallen tonnen wegende – voertuigen stil. Ook spectaculair waren de rookgranaten die men kon afvuren om een rookgordijn te maken om zo een vrije aftocht te waarborgen.

Leopard-87 tank
Leopard-87 tank
CV9030CH tank met een noodstop
CV9030CH tank met een noodstop
Leopard-87 tank vuurt rookgranaten voor een rookgordijn
Leopard-87 tank vuurt rookgranaten voor een rookgordijn

Houten F/A-18A

De brandweer op Meiringen heeft een geweldig oefenobject. Dit showden deze reddingsspecialisten dagelijks een paar keer. Men heeft namelijk de beschikking over een, van hout (en deels kunsstof), nagebouwde F/A-18A! Dit model schaal 1:1 is van een afstandje niet van een echte kist te onderscheiden. Sinds 2013 is het in gebruik en het is door het bedrijf Hugo Wolf AG uit Seftigen (BE) gebouwd. Het toestel heeft als fake-registratie X-5099 meegekregen.

X-5099 F/A-18A Hornet mock-up
X-5099 F/A-18A Hornet mock-up
X-5099 F/A-18A Hornet mock-up
X-5099 F/A-18A Hornet mock-up “in de fik”

Dit oefenobject is voorzien van een rookinstallatie. Hierdoor kan een motorbrand levensecht gesimuleerd worden. Met een vooropgesteld aanvalsplan liet men zien hoe men eerst de bewapening na een incident veilig stelt, dan de piloot redt om vervolgens het toestel weer af te slepen. Een leuke demonstratie!

X-5099 F/A-18A Hornet mock-up
De brandweer stelt het vliegtuig veilig
X-5099 F/A-18A Hornet mock-up
De piloot wordt gered

Heli-bar

Tijdens dit evenement waren er tentjes voor eten en drinken te over. Er konden vooral regionale specialiteiten geproefd worden. Meest in het oog springend uitgiftepunt was verzorgd door Air Glaciers. Air Glaciers is een Zwitserse luchtvaartonderneming met vleugelvliegtuigen en een aantal helikopters. Het is al ontstaan in 1965.
Ter gelegenheid van hun 50-jarig bestaan in 2015 heeft men een oude heli omgebouwd tot bar. Deze helikopter heeft maar liefst vier biertap-punten en een grote koeling. Een en ander is vast gemonteerd op een aanhanger. Eerder deze week kwam dit gevaarte over de weg aan op Meiringen.

HB-1965 Aerospatiale SA360C Dauphine ingericht als bar
HB-1965 Aerospatiale SA360C Dauphine ingericht als bar

De helikopter is een zeldzame Aérospatiale SA.360C Dauphin. Van deze helikopter zijn er in 1976 en 1977 maar 34 gebouwd. Zoals te zien is draagt de heli de fake-registratie HB-1965, verwijzend naar het 50-jarig bestaan van de onderneming. Het is helaas niet bekend welk constructienummer dit exemplaar heeft. Suggesties zijn welkom!

 

Wiederholungskursen

In de weken voorafgaand en na het 75-jarig bestaan van Militärflugplatz Meiringen werd ook een van de zogenaamde Wiederholungskursenen gehouden. In die periode vliegen de F/A-18’s en F-5E’s dagelijks diverse missies. Meestal twee ’s ochtends en twee in de middag. De vliegtuigen blijven dan ongeveer een uur in de lucht. In die tijd worden piloten, die vaak ook nog andere banen hebben, current gehouden.

4x Northrop F-5E Tiger II break
4x Northrop F-5E Tiger II in de break voor de landing

Dat men met zowel de F/A-18 als de F-5E tegelijk vliegt komt niet zo vaak voor. In februari gedurende vier weken, nu in juni vier weken en in oktober nog twee. Daarnaast wordt alleen met de F/A-18 gevlogen of is het veld zelfs helemaal gesloten (bijvoorbeeld bijna geheel juli en augustus).

3x F/A-18A Hornet break
3x F/A-18A Hornet in de break

Gezien de beperkte vliegtijd laat men geen kans onbenut om te vliegen. Plezierig gevolg daarvan was dan ook dat op zowel vrijdag 17 als op zaterdag 18 juni er operationele missies gevlogen werden. Vrijdag vertrokken drie waves van ieder vier F/A-18’s en vier F-5E’s en op zaterdag nog eens twee waves met dezelfde aantallen.

J-3074 + J-3097 Northrop F-5E Tiger II
J-3074 + J-3097 Northrop F-5E Tiger II starten twee aan twee

Doordat de vliegshow qua tijd ruim bemeten was, was er voldoende tijd voor de kisten om tussendoor te starten en te landen. Vooral de F-5E met de remparachute is altijd leuk om te zien landen. Al is de start van deze kisten, steeds twee aan twee ook fotogeniek.

J-3005 Northrop F-5E Tiger II met remparachute
J-3005 Northrop F-5E Tiger II met remparachute

De Zwitsers kwamen de vliegtuigliefhebbers prima tegemoet door ten opzichte van vrijdag op zaterdag de vliegende toestellen een beetje te variëren. De foto-opties waren top! Het platform waar de kisten voor de start werden gecontroleerd was prima te overzien en bij het uittaxiën kwamen de kisten zeer dichtbij langsgereden.

J-3074 Northrop F-5E Tiger II
J-3074 Northrop F-5E Tiger II komt vlak voorlangs taxiën

 

Laatste opleiding F-5E

Dat de F-5E Tiger II geen eeuwig leven beschoren is, wordt duidelijk als we kijken naar de J-3074. Deze F-5E Tiger II heeft namelijk een aparte staart gekregen. Dit om de laatste Tiger-Rekrutenschule te herdenken. Sinds 1978 leidde deze eenheid vliegers voor de F-5 op. In april 2016 is voor het laatst een nieuwe lichting piloten voor dit toestel klaargestoomd.

J-3074 Northrop F-5E Tiger II
J-3074 Northrop F-5E Tiger II met speciale staart

De J-3074 vloog voor dit opleidingsdoel bij het Lehrverbandes Flieger 31. Hun motto is Pa Capona, wat zoiets betekent als “niet overgeven”. De leeuw in de staart symboliseert kracht, moed en bescherming. De vleugels staan voor de derde dimensie, het vliegen. De drie pijlen, tot slot, staan voor de drie toestellen die deze eenheid gehad heeft.

De speciale staart van de J-3074
De speciale staart van de J-3074

 

Organisatie

De Zwitsers hadden deze open-dagen op Meiringen prima georganiseerd. Men had oorspronkelijk voorzien in parkeerplaatsen in Meiringen en Brienz. Vanaf daar kon men tegen betaling met een bus naar het veld (gelegen tussen Brienz en Meiringen). De situatie rond het veld zelf was te beperkt om alle auto’s te herbergen.

J-5233 F/A-18B Hornet
J-5233 F/A-18B Hornet

Als uitwijk, bij slecht weer, had men een parkeerplaats op het oude vliegveld van Interlaken voorzien (25km verderop). Hier kon men op het beton van de oude startbaan parkeren, zonder in de modder vast te komen zitten. Helaas was het weer in Zwitserland niet super en werden de parkeerplaatsen in de weides rond Meiringen en Brienz veel te nat. Plan B werd daarom in werking gezet.
De week hiervoor had ik met een dergelijk verkeersplan een bijzonder slechte ervaring opgedaan bij de Luchtmachtdagen op Leeuwarden. Daar heb ik toen vanaf de file op de A31, de parkeerplaats op de A31, de tassencontrole en de busrit naar de basis maar liefst 2,5 uur verloren!!!
Dat zoiets toch wel te organiseren is bewezen de Zwitsers. Bij aankomst op Interlaken was een bus beschikbaar om ons naar de ingang van de parkeerplaats terug te brengen. Daar kon een kaartje gekocht worden en stond de bus naar Flugplatz Meiringen al klaar. Vlot werd naar het veld gereden. Daar was een snelle tassencontrole en al met al 30 minuten na het parkeren op Interlaken stonden we 25 km verderop op het vliegveld van Meiringen.

J-3038 Northrop F-5E Tiger II
J-3038 Northrop F-5E Tiger II

En de terugweg? Die verliep net zo soepel. Op beide dagen was er voldoende capaciteit. Misschien moeten de organisatoren van de Koninklijke Luchtmacht eens even bellen met hun Zwitserse collega’s hoe zoiets aan te pakken…

Vast in de modder
Vast in de modder

Door de vele regenval in Zwitserland was het veld erg nat geworden. De organisatie had er veel werk van gemaakt om het vliegveld toch begaanbaar te houden. Er werden paden aangelegd van stenen, houtsnippers en metalen platen. Toch kon dit niet verhelpen dat menigeen de schoenen bij thuiskomst even opnieuw moest poetsen.

Dweilen met de kraan open
Dweilen met de kraan open

 

Al met al

Al met al kijk ik terug op twee mooie dagen op Meiringen. Het weer was helaas deze dagen niet optimaal, maar dat gold bijna voor geheel Europa. Er was af en toe nog wat zon, waardoor de meeste kisten netjes gefotografeerd konden worden.
In totaal waren er over de dagen heen 30.000 bezoekers geteld, iets minder dan verwacht. De lokale media besteedde uiteraard ruim aandacht aan deze 75ste verjaardag van Flügplatz Meiringen. Diverse hoogwaardigheidsbekleders waren daarbij de klos voor een interview (inclusief ikzelf… 😉 )

Commandant van de Zwitserse Luchtmacht; Lieutenant General Aldo C. Schellenberg wordt geinterviewd
Commandant van de Zwitserse Luchtmacht; Lieutenant General Aldo C. Schellenberg wordt geïnterviewd

Wel zou de vliegshow iets meer variatie mogen hebben. Er zijn voldoende klassieke (militaire) kisten in Zwitserland die wellicht op een beperkte manier hadden kunnen worden voorgevlogen. Maar goed alles overwegend was het een prima evenement. Vooral de logistieke organisatie was door de Zwitsers op en top geregeld!

2 gedachten over “17+18/06/2016 Militärflugplatz Meiringen viert 75-jarig bestaan

  1. Hoi Berend Jan,

    Wat een mooie plaatjes weer en interessante achtergronden over Meiringen.
    Er stonden ook een stuk meer vliegtuigen als donderdag toen ik ben geweest overigens… En het leek alsof je ook dichter bij kon komen of verbeeld ik me dat..? Leuk hoor en jammer dat ik Vrijdag en Zaterdag niet met jullie samen kon kijken.
    Zeer mooie plaatjes van de “Tijger” vliegtuigen en die van de van de Duitse & Franse jets…!
    Mijn favoriet blijft toch de PC-7 als team omdat ze wat beter te volgen zijn tijdens een luchtshow 🙂

    Blijf je volgen in je nieuws over al het vliegend materieel.
    Groetjes, Jemer

    1. Hoi Jelmer,

      Dank voor je compliment! Op vrijdag en zaterdag kon je inderdaad dichter bij de kisten komen. Het platform voor de hangaars was donderdags nog afgesloten.

      Groeten,
      Berend Jan

Geef een reactie