HelikoptersUltralightsWarbirds

27/06/2016 Twee identieke Spitfires Mk.I op Lelystad Airport en hoe ze uit elkaar te houden

G-CGUK / R9612 Supermarine Spitfire MkI op het platform van Lelystad Airport
G-CGUK / R9612 Supermarine Spitfire MkI op het platform van Lelystad Airport

Vandaag was er weer wat beweging waar te nemen ten behoeve van de speelfilm Dunkirk. Allereerst was te zien dat sinds zondagavond de helikopter N161UG weer op Lelystad present was. Deze heli stond buiten voor de Catalinahangaar. Opvallend aan deze heli is het embleem van The Horseman Flight Team. Hierover later meer.

N161UG Eurocopter AS350B3 AStar
N161UG Eurocopter AS350B3 AStar
N161UG Eurocopter AS350B3 AStar
N161UG Eurocopter AS350B3 AStar met het logo van The Horseman Fight Team

De Catalina PH-PBY logeert op dit moment bij het Aviodrome. Daar staat de Amfibie met een afgedekte cockpitkap. Daardoor is er meer ruimte voor de gasten in de Catalinahangaar.
De andere filmheli, G-WHST, was binnen gezet in de hangaar. Op een klein, verrijdbaar platformpje werd het toestel naar buiten gereden en vertrok het richting Urk. Dit was rond 16:00 uur en men meldde dat men rond 19:00 uur weer retour zou zijn. Aan de neus was een enorme ton (camera) bevestigd.

G-WHST Eurocopter AS350-B2 Ecureuil vertrekt naar Urk
G-WHST Eurocopter AS350-B2 Ecureuil vertrekt naar Urk

Dan het echte werk! Rond 17:00 uur ging de hangaar open en werden de twee Spitfires Mk.I een voor een naar de pomp gereden en bijgetankt. Daarna werden ze op het platform neergezet met blokken voor de wielen, klaar voor een vlucht.

G-AIST / R9612 Supermarine Spitfire Mk.Ia wordt naar buiten getrokken
G-AIST / R9612 Supermarine Spitfire Mk.Ia wordt naar buiten getrokken

Vanwege tijdgebrek heb ik dat helaas niet kunnen afwachten. Wel heb ik even de piloten gezien bij het toestel. Dit zijn Amerikaanse piloten van The Horseman Flight Team. Dit is een demoteam met wardbirds. Men vliegt onder andere formatie met P-51D Mustangs!

G-CGUK / R9612 Supermarine Spitfire MkI
G-CGUK / R9612 Supermarine Spitfire MkI

Grondlegger van dit Amerikaanse team is onder andere Steve Hinton, president van het Planes of Fame Air Museum in Chino. Een zeer bekende naam in het warbird-circuit. Een andere oprichter van dit team, Ed Shipley, is een van de piloten die voor de film vliegt. Een zeer ervaren vlieger!

Ed Shiply is een van de piloten van de Spitfires
Ed Shipley is een van de piloten van de Spitfires

Beide piloten zijn even bij het toestel geweest, maar de kisten hebben toch niet gevlogen naar ik begrepen heb. Bij aankomst hadden de mannen even moeite om de kisten uit elkaar te houden. Ze zijn namelijk identiek uitgevoerd, met dezelfde militaire registratie R9612.

G-AIST / R9612 Supermarine Spitfire Mk.Ia + G-CGUK / R9612 Supermarine Spitfire MkI
G-AIST / R9612 Supermarine Spitfire Mk.Ia + G-CGUK / R9612 Supermarine Spitfire MkI

Toch zijn er kleine verschillen in de kisten. Ik zal proberen aan te geven hoe ik denk dat ze uit elkaar te houden zijn.

G-AIST / R9612 Supermarine Spitfire Mk.Ia + G-CGUK / R9612 Supermarine Spitfire MkI
G-AIST / R9612 Supermarine Spitfire Mk.Ia + G-CGUK / R9612 Supermarine Spitfire MkI

Allereerst de G-AIST. Deze kist is op een foto op internet te zien met de registratie R9632. Als je goed kijkt naar een van de toestellen, dan zie je dat de cijfers 12 licht afwijken (iets dunner) van die ven R96. En daaronder is heel vaag nog te zien dat er 32 onder staat. Deze kist moet daarom volgens mij de G-AIST zijn.

G-AIST met een afwijkende 1 en 2 waar vaag nog 32 onder te zien is
G-AIST met een afwijkende 1 en 2 waar vaag nog 32 onder te zien is

Meest kenmerkende punt van deze kist is dat hij aan de linkerkant boven op de staartvin bruin is.

G-AIST met een bruine staartvin
G-AIST met een bruine staartvin

De andere kist, G-CHUK is groen boven op zijn staartvin aan de linkerkant. Daarmee is het toestel volgens mij het makkelijkst te onderscheiden.

G-CGUK met een groene staartvin
G-CGUK met een groene staartvin

Uiteraard zijn andere theorieën mogelijk, die hoor ik graag! Daarnaast zal ik mijn idee toetsen als ik hopelijk de kisten een keer zie vertrekken en hun callsign op de radio hoor.

G-AIST / R9612 Supermarine Spitfire Mk.Ia
G-AIST / R9612 Supermarine Spitfire Mk.Ia

Naast deze fraaie Spitfires was het vrij rustig op Lelystad. Wel kwamen de Blackshapes van Air Combat Europe terug van hun uitstapje naar de Belgian Air Force Days op Florennes. De kisten zijn op dit moment voorzien van grote opschriften van Ilias, kennelijk weer een nieuwe sponsor.

PH-4N3 Blackshape Prime BS-100 komt binnen uit Florennes met op de achtergrond het andere toestel
PH-4N3 Blackshape Prime BS-100 komt binnen uit Florennes met op de achtergrond het andere toestel
PH-4N4 Blackshape Prime BS-100
PH-4N4 Blackshape Prime BS-100

De foto’s bij dit artikel (en meer) zijn in een groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Lelystad met de datum 27 juni 2016.

Geef een reactie