28/06/2016 Vliegende Spitfires op Lelystad Airport

G-AIST + G-CGUK Supermarine Spitfire Mk.I
G-AIST + G-CGUK Supermarine Spitfire Mk.I

Deze dag hebben de twee Spitfires G-AIST en G-CHUK een korte vlucht gemaakt. Ze zijn daarbij nier naar Urk maar naar Teuge gevlogen en hebben daar een low-pass en landing gemaakt. Vervolgens is men weer naar Lelystad teruggekeerd. Dit was overigens hun tweede vlucht van die dag. Al rond 08:00u had men een vlucht richting Urk gemaakt.

G-CGUK Supermarine Spitfire Mk.I
G-CGUK Supermarine Spitfire Mk.I
G-CGUK Supermarine Spitfire Mk.I
G-CGUK Supermarine Spitfire Mk.I

De kisten vertrokken vanaf het platform bij de toren. Na het starten werd gelijk (zonder verdere checks) naar entry A getaxied van baan 23. De kisten gingen gelijk de baan op en de G-CGUK vertrok als eerste. De G-AIST reed daarna de baan op, maar kwam niet op toeren en brak de start af. Bij exit C werd de baan verlaten voor een nieuwe poging. De motor dreigde echter al warm te lopen. Daardoor verzocht de piloot om bij entry B de baan op te mogen en direct de lucht in te kunnen. De tweede start verliep prima!

G-AIST Supermarine Spitfire Mk.Ia
G-AIST Supermarine Spitfire Mk.Ia
G-AIST Supermarine Spitfire Mk.Ia
G-AIST Supermarine Spitfire Mk.Ia

Binnen een uur was men weer terug. Doordat men eerst overhead kwam voor een break kon nu mooi de zwart-witte onderkant bekeken worden. Dit is door de Royal Air Force tot juli 1940 gebruikt, zeer authentiek voor de film Dunkirk dus omdat dit verhaal zich in juni 1940 afspeelt.

G-AIST Supermarine Spitfire Mk.Ia met zijn zwart-witte onderkant
G-AIST Supermarine Spitfire Mk.Ia met zijn zwart-witte onderkant

De G-AIST landde als eerste. Dit verliep prima.

G-AIST Supermarine Spitfire Mk.Ia
G-AIST Supermarine Spitfire Mk.Ia

De G-CGUK kwam als tweede binnen. Na enige meters uitrollen blokkeerde opeens het linker hoofdwiel. Gevolg was een flinke rookontwikkeling, maar de piloot hield het toestel onder controle. Hierna zijn beide kisten weer naar de Catalinahangaar getaxied.

G-CGUK Supermarine Spitfire Mk.I
G-CGUK Supermarine Spitfire Mk.I met een blokkerend linker wiel
G-CGUK Supermarine Spitfire Mk.I
G-CGUK Supermarine Spitfire Mk.I met aardig wat rook van het wiel

Als tweede actie vertrok de G-WHST naar Urk. De heli zou pas aan het einde van de middag weer terugkeren.

G-WHST Eurocopter AS350-B2 Ecureuil
G-WHST Eurocopter AS350-B2 Ecureuil
G-WHST Eurocopter AS350-B2 Ecureuil
G-WHST Eurocopter AS350-B2 Ecureuil met een joekel van een camera

De N161UG vertrok eveneens. Deze heli ging naar de heliport bij Amsterdam Sloterdijk. Wellicht om de hoofdrolspeler Harry Styles op te pikken, die werd namelijk verwacht op de filmset. Later keerde de heli (zonder passagiers) weer terug naar Lelystad.

N161UG Eurocopter AS350B3 AStar
N161UG Eurocopter AS350B3 AStar

Inmiddels is er ook een derde helikopter aangekomen. Dit in de vorm van de G-VGMC. Dit is een Aerospatiale AS.355N Ecureuil II.

G-VGMC Aerospatiale AS.355N Ecureuil II
G-VGMC Aerospatiale AS.355N Ecureuil II

Van het overige verkeer was de N9996 vermeldenswaardig. Deze Amerikaans geregistreerde Piper Seneca was al vroeg in de ochtend gearriveerd en vertrok ’s middags weer naar Duitsland.

N9996 Piper PA34-200T Seneca
N9996 Piper PA34-200T Seneca

Op het grasbaantje landde twee bezoekende ultralights. Een daarvan was de PH-4L5. Dit is een Cavalon autogyro. Ik had dit oranje wentelwiekje nog niet eerder voor de lens gehad.

PH-4L5 AutoGyro Europe Cavalon
PH-4L5 AutoGyro Europe Cavalon

De andere bezoekende ultralight was de PH-4E2. Dit is een Aerospool Dynamic WT9.

PH-4E2 Aerospool Dynamic WT9
PH-4E2 Aerospool Dynamic WT9

Het leek wel of er een grote calamiteit was, maar niets was minder waar. Op een gegeven moment stonden er 12 politiemotoren bij het restaurant Flanuta’s. Het betrof deze keer niet de inval van een arrestatieteam, maar de inval van een aantal hongerige les-rijders van het politie-opleidingscircuit even verderop.

12x politiemotor
12x politiemotor

De PH-PEP stond vandaag ook voor de camera. Er werden een aantal vluchten gemaakt met een paar BN-ers. Hier het vertrek van de stand-up comédienne Soundos el Ahmadi.

PH-PEP Pitts S.2B Special
PH-PEP Pitts S.2B Special
PH-PEP Pitts S.2B Special
PH-PEP Pitts S.2B Special met Soundos el Ahmadi

De foto’s bij dit artikel (en meer mooie Spitfire-plaatjes) zijn in een groter formaat te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Lelystad met de datum 28 juni 2016.

PH-FLG Piper PA-18-95 Super Cub
PH-FLG Piper PA-18-95 Super Cub
PH-HGB Robinson R44 Raven II
PH-HGB Robinson R44 Raven II

Geef een reactie