Op vrijdag 10 en zaterdag 11 juni 2016 had de Koninklijke Luchtmacht haar deuren weer geopend voor het grote publiek. Dit jaar ging de poort open op de vliegbasis Leeuwarden.
Hoogtepunt van deze dagen waren de twee, uit de VS overgevlogen, F-35A Lightning II’s van de KLu. De kisten waren voor geluidsproeven een drietal weken naar Nederland gekomen. Dit bezoek viel mooi samen met de Luchtmachtdagen.
De F-35’s werden gelijk ingezet bij de Air-Power-demo. Samen met diverse F-16’s vlogen zij schijnaanvallen boven het veld. Later gevolgd door een formatie van een F-35 met negen F-16’s en een zogenaamde heritage-flight met een Spitfire, een F-16 en een F-35.
Er waren dit jaar genoeg demoteams uit de omringende landen afgereisd naar het Noorden van Nederland. Zo kom men achtereenvolgens de Turkish Stars zien, de Red Arrows en Frecce Tricolore. Omdat de Red Arrows de 80ste verjaardag van Queen Elisabeth moesten opluisteren konden zij op de zaterdag niet voorvliegen, zij vertrokken vrijdagmiddag alweer. Als vervanger kwam Patrouille de France optreden op de zaterdag.
Ook de Zwitsers met Patrouille de Suisse zouden voorvliegen. Dit optreden ging helaas niet door omdat zij op de donderdag bij een oefensessie een kist verloren hadden bij een botsing in de lucht en een andere kist was daarbij beschadigd geraakt aan de staartvleugel. Daarnaast was een van hun piloten hierbij gewond geraakt.
Naast demo-teams waren er ook solo-displays te zien. Vooral de Spaanse Eurofighter en de Belgische F-16 vlogen op een spectaculaire wijze voor.
Een nieuw type voor mij was de Aermacchi T-346. Er waren hiervan twee exemplaren te zien op de staticshow. Dit Italiaanse opleidingstoestel gaat ook in een testprogramma gebruikt worden voor de opleiding van Nederlandse jachvliegers. Men wil onder andere bekijken of dit toestel ingezet kan worden voor de opleiding van de F-35. Tevens wil men hiermee de inzet van de F-16’s in de VS beperken.
In de middag werd in het programma ruim aandacht besteed aan de commandowisseling bij de KLu. Of dit nou voor een groot publiek interessant was om mee te maken betwijfel ik. Het programma sloeg er een beetje dood mee.
En als we als Hollander dan toch aan het zeuren zijn, de logistiek om op de basis te komen was niet goed geregeld. Om 08:30u belandde ik op de A31 in de file richting de parkeerplekken op diezelfde A31. Vanaf daar moest eerst gelopen worden naar de tassencontrole, daarna kon men in de bus richting het veld. Dit hele proces verliep dermate traag dat pas 2,5 uur later (!) om 11:00 de poort van de basis gepasseerd werd. En dat terwijl alles hemelsbreed zo’n ongeveer 4 kilometer van elkaar verwijderd was. Deze aanpak is echt rijp voor een nieuw draaiboek!
Voor 2017 staan er weer nieuwe Luchtmachtdagen op het programma. Dan is Volkel aan de beurt. Een exacte datum, vermoedelijk in juni 2017, is nog niet bekend gemaakt op dit moment.
De foto’s van deze dag zijn in een groter formaat te bekijken op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures en scrol naar Leeuwarden met de datum 10 juni 2016.