HelikoptersMilitairWarbirds

04/07/2016 Drie Spitfires op missie boven Lelystad Airport

3x Supermarine Spitfere
3x Supermarine Spitfere

Vandaag was een goede vliegdag voor de makers van de film Dunkirk boven Urk. In totaal hebben de drie aanwezige Spitfires twee “missies” gevlogen.

G-CISV/R9649 Supermarine Spitfire Mk.Vb
G-CISV/R9649 Supermarine Spitfire Mk.Vb

Bij aankomst van hun laatst vlucht van de dag konden de kisten mooi één voor één gefotografeerd worden op weg naar het platform. Vanaf daar werden de Spits afgetankt en naar hun onderkomen bij de Catalinahangaar gebracht. De piloten genoten ondertussen al van een drankje op het terras van Flantua’s.

G-AIST/R9632 Supermarine Spitfire Mk.Ia
G-AIST/R9632 Supermarine Spitfire Mk.Ia

Voor mij de eerste keer dat ik de G-CISV kon fotograferen. Deze Mk.Vb Spitfire was zondag 3 juli aangekomen.

G-CGUK/R9612 Supermarine Spitfire Mk.I
G-CGUK/R9612 Supermarine Spitfire Mk.I

Maar er was ook wat nieuws te zien aan een van  de “oude” Spitfires. Zo de regisseur van de film, Christopher Nolan, mijn weblog ook volgen? 😉  Beide toestellen (G-AIST en G-CGUK) hadden de militaire registratie R9612 op de romp staan, terwijl dit niet zo in het Britse register is vermeld. Daarvan had ik al eerder melding gemaakt. Welnu, de G-AIST is nu weer netjes de R9632, zoals het hoort volgens het Britse luchtvaartregister. De drie Spitfires zijn nu dus gemakkelijk aan hun registraties te herkennen: G-AIST = R9632. G-CGUK = R9612 en G-CISV = R9649.

G-AIST is nu weer R9632 in plaats van R9612
G-AIST is nu weer R9632 in plaats van R9612
G-AISV/R9632 en G-CGUK/R9612 naast elkaar, nu met verschillende registraties
G-AISV/R9632 en G-CGUK/R9612 naast elkaar, nu met verschillende registraties

Direct na de landing van de drie Spitfires kwam ook de nieuwe cameraheli G-DCAM binnen. Deze kon nu beter gefotografeerd worden dan de dag ervoor, namelijk in zijn element – vliegend.

G-CISV/R9649 Supermarine Spitfire Mk.Vb met daarboven de terugkerende G-DCAM
G-CISV/R9649 Supermarine Spitfire Mk.Vb met daarboven de terugkerende G-DCAM
G-DCAM Aerospatiale AS355 Ecureuil 2
G-DCAM Aerospatiale AS355 Ecureuil 2

Als laatste kwam de G-WHST binnen. Deze camareaheli kwam netjes via het circuit binnen en vloog direct door naar de Catalinahangaar.

G-WHST Aerospatiale AS.350.B2 Ecureuil komt terug van Urk
G-WHST Aerospatiale AS.350.B2 Ecureuil komt terug van Urk

De vliegers in de Spitfires zagen er overigens authentiek uit. Mooie bruine vliegershelmen en een geel zwemvestje. Daaronder een mooi RAF-pilotenjack met schapenwollen kraag. Wel een beetje warm met dit weer, maar acht, alles voor het plaatje nietwaar?

Piloten met een authentieke uitrusting
Piloten met een authentieke uitrusting

Een van de piloten vond een selfie ook wel aardig. Dit resulteerde in een beeld dat in de tijdsgeest bijna kloppend is, behoudens het feit dat… men toen nog geen iPhones had! 😉

Selfie, bij na historisch verantwoord... op de iPhone na dan!
Selfie, bijna historisch verantwoord… op de iPhone na dan!

De foto’s van dit artikel (en meer) zijn in groter formaat terug te zien op AirOnline.nl. Klik daarvoor op de knop Pictures met de datum 4 juli 2016.

G-AIST/R9632 Supermarine Spitfire Mk.Ia + G-CGUK/R9612 Supermarine Spitfire Mk.I
G-AIST/R9632 Supermarine Spitfire Mk.Ia + G-CGUK/R9612 Supermarine Spitfire Mk.I
G-CISV/R9649 Supermarine Spitfire Mk.Vb
G-CISV/R9649 Supermarine Spitfire Mk.Vb

Geef een reactie